Ηχογράφηση από τη Σοφία Σακαρίκου:

Ας γνωρίσουμε την Εύα Πάλμερ Σικελιανού πριν αναφερθούμε στην αλλαγή της. Η αλλαγή στην οποία θα εστιάσουμε είναι του στυλ της. Η επιλογή των ρούχων της είχε σκοπό και μήνυμα που προσπαθούσε να επιτύχει και να επικοινωνήσει στον κόσμο.

Η Εύα Πάλμερ Σικελιανού

Η Εύα Πάλμερ Σικελιανού γεννήθηκε το 1874 στην Αμερική και ήταν γόνος πλούσιας οικογένειας. Η αγάπη της για την αρχαία Ελλάδα την ακολουθούσε από την νεαρή της ηλικία. Οι σπουδές της ήταν εστιασμένες στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και τη μουσική. Ως αποτέλεσμα, από μικρή ήθελε να επισκεφτεί την Ελλάδα και να γνωρίσει τον τόπο όπου γεννήθηκε ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός.

Σε μικρή ηλικία αποφάσισε να αφήσει την Αμερική και να ταξιδέψει στην Ευρώπη. Γνώρισε σπουδαίους ανθρώπους της εποχής, τόσο από τον κόσμο των επιστημών όσο και της τέχνης.

Εύα Πάλμερ Σικελιανού
Πηγή εικόνας: Definitely Greece
Επαφή με την Ελλάδα

Στον τελικό προορισμό της, το Παρίσι, γνώρισε τα αδέλφια Ντάνκαν, τα οποία έτρεφαν την ίδια αγάπη για την Ελλάδα με την Εύα. Μέσω του Ρέιμοντ Ντάνκαν γνώρισε την Πηνελόπη Σικελιανού, σύζυγό του και αδελφή του γνωστού ποιητή Άγγελου Σικελιανού. Απέκτησε φιλικές σχέσεις με την Πηνελόπη και διδάχτηκε από αυτή την τέχνη του αργαλειού. Μέσω της Πηνελόπης ήρθε σε επαφή και με την Βυζαντινή μουσική, τέχνη που την εντυπωσίασε ιδιαίτερα. Έχοντας σπουδάσει μουσική συνέχισε την ασχολία της και προσέφερε σημαντικά με το έργο της στην Βυζαντινή μουσική.

Η Ελλάδα

Το 1904-1906 μαζί με τα αδέλφια Ντάνκαν επισκέπτεται για πρώτη φορά την Ελλάδα. Σε αυτή της την επίσκεψη γνωρίζει τον Άγγελο Σικελιανό. Μαγεύουν ο ένας τον άλλο και το 1907 παντρεύονται. Το ταξίδι της «μεγάλης αλλαγής» της ξεκινά τότε, καθώς μετά το γάμο τους η Εύα μένει στην Ελλάδα.

Η αλλαγή της

Εύα Πάλμερ Σικελιανού
Πηγή εικόνας: Umseen

Φεύγοντας από το Παρίσι η Εύα αποφασίζει να αφήσει όλα της τα υπάρχοντα πίσω και να ταξιδέψει μέχρι την Ελλάδα, ως ένας κενός άνθρωπος έτοιμος να αποκτήσει μορφή. Από την εποχή αυτή και στο εξής η Εύα κυκλοφορεί με χιτώνες, όμοια με αρχαία Ελληνίδα.

Η σύνδεσή της με τον Άγγελο Σικελιανό την βοήθησε να εμπλακεί περισσότερο στον σύγχρονο τρόπο ζωής των Ελλήνων και την παράδοση της χώρας που αγαπούσε. Η ενασχόλησή της με τις δελφικές γιορτές είναι σημαντική, καθώς ήταν υπεύθυνη για την σκηνοθεσία, τις χορογραφίες και την ένδυση. Έχοντας μάθει από την Πηνελόπη Σικελιανού να υφαίνει στον αργαλειό, δημιουργεί η ίδια τα ρούχα των παραστάσεων.

Η ένδυση για την Εύα

Εύα Πάλμερ Σικελιανού
Πηγή εικόνας: Princeton University Press

Είχε επιλέξει να φτιάχνει η ίδια όλα της τα ρούχα. Επιθυμούσε αυθεντικά αρχαία ενδύματα και τα σύγχρονα υφάσματα δεν την ικανοποιούσαν. Η αυθεντικότητα αυτή που ζητούσε επιτυγχανόταν για την ίδια μέσω των χειροποίητων χιτώνων και σανδαλιών που φορούσε.

Αγάπη για την αρχαία Ελλάδα και αγνότητα

Η αλλαγή στο στυλ της δεν οφειλόταν μόνο στην αγάπη της για την αρχαία Ελλάδα. Υποστήριζε πως υπάρχει συνέχεια μεταξύ αρχαίου και νέου ελληνισμού. Θεωρούσε πως μέσω αυτής ακριβώς της σύνδεσης είναι δυνατή η διατήρηση της αγνότητας των ανθρώπων. Γι’ αυτό η ένδυσή της με χιτώνες μπορεί να θεωρηθεί μία προσπάθειά της να διατηρήσει την ψυχή της αγνή, όπως οι ψυχές των αρχαίων Ελλήνων που θαύμαζε.

Απομάκρυνση από την τυποποίηση
Εύα Πάλμερ Σικελιανού
Πηγή εικόνας: Pretty in Black

Επιπλέον, η επιλογή της να φορά πάντα χιτώνες, αποτελεί ένδειξη ανεξαρτησίας από την μόδα. Ήθελε να ξεφύγει από τον φαύλο κύκλο των trends, αλλά να παραμένει ολοκληρωμένο το στυλ της. Κάνει φανερή την αντίθεση στην ζωή που ζούσε και στον νέο τρόπο ζωής που επέλεξε και μέσω της ένδειξής της. Κάνει προσπάθειες να ξεχωρίσει από το πλήθος και να μην ακολουθεί πιστά πρότυπα όπως αυτά της μόδας. Η επιλογή της να μείνει στην Ελλάδα έχει χαρακτηριστεί ως πράξη ένδειξης της διαφορετικότητάς της στο σύνολο και ως κάποια δέσμευση προς τον εαυτό της να ζήσει με άλλο τρόπο την υπόλοιπη ζωή της.

Απομακρύνθηκε σημαντικά από την δυτική βιομηχανία της μόδας. Έδωσε γενικότερη έμφαση στη ζωή της στις μη δυτικές τέχνες. Όταν χρειαζόταν βοήθεια στα ενδύματα για τις παραστάσεις επικοινωνούσε με ανατολικές – ινδικές περιοχές. Προσπαθούσε να βοηθήσει την ελληνική οικονομία και να μην συνδεθεί με τις βιομηχανίες της δύσης, τις οποίες απωθούσε με το εκκεντρικό ντύσιμο.

Ομοφυλοφιλία και ένδυση

Ένας ακόμη λόγος που επέλεγε να φοράει χιτώνες ήταν η σύνδεση που ήθελε να πετύχει με την Σαπφώ. Έχοντας δηλώσει ανοιχτά την αγάπη της για τις γυναίκες -είναι γνωστή η σχέση της με την Natalie C. Barney- ήταν σημαντικό για την ίδια κάθε της εμφάνιση να έχει νόημα. Στην Αθήνα, λοιπόν, όταν έκανε την πρώτη της εμφάνιση επέλεξε να φορέσει έναν χιτώνα από μία θεατρική σαπφική παράσταση. Η επιλογή του χιτώνα και των σανδαλιών, επομένως, για την ίδια ήταν και ένδειξη ομοφυλοφιλίας και ένας ακόμη τρόπος να υποστηρίξει τις επιθυμίες και τα δικαιώματα των ομοφυλόφιλων γυναικών εκείνη την εποχή.

Πηγή εικόνας: Umseen

Τη δέσμευσή της να διαφέρει διατήρησε μέχρι το τέλος της ζωής της. Στην τελευταία της επίσκεψη στην Ελλάδα, όπου και πέθανε, επέλεξε να φορέσει και πάλι έναν χειροποίητο χιτώνα και σανδάλια.

Αντιδράσεις για την διαφορετικότητα

Η εμφάνισή της προκαλούσε αντιδράσεις, ωστόσο η ίδια δεν ενδιαφερόταν. Θεωρούσε ελευθερία τη δυνατότητα να φορά χιτώνες που έφτιαχνε η ίδια και υποστήριζε πως αυτή την ελευθερία έβρισκε μόνο στην Ελλάδα. Το ντύσιμό της είχε προκαλέσει και θετικές αντιδράσεις με αρκετά περιοδικά να έχουν φιλοξενήσει εμφανίσεις της.

Η αγάπη της για την «μόδα» αποδεικνύεται από την συχνή διοργάνωση κρυφών πάρτι σε κήπους με τα κοντινά της πρόσωπα. Στα πάρτι, στοιχείο της καταγωγής της, οι καλεσμένοι φορούσαν ντραπέ φορέματα, αρχαιοελληνικού στυλ, που είχε σχεδιάσει και δημιουργήσει η ίδια.

Περισσότερες πληροφορίες και μερικά από τα ρούχα και τα πράγματα της Εύας φιλοξενούνται στο μουσείο του Άγγελου Σικελιανού, στην πόλη της Λευκάδας.


Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν:

Σχετικά βίντεο:

Παρόμοια άρθρα:

Ακολουθήστε τις σελίδες μας σε Instagram, Facebook και Spotify για περισσότερη έμπνευση.

Giving Sight by Beasty-Press // Giving Sight The Project