Αληθινό

Ηχογράφηση από την Κορνηλία Χαλκίδη:

Αμερική, Ιαπωνία, Κίνα. Τρεις χώρες – μία οικογένεια. Μία διασκορπισμένη οικογένεια μεταναστών που επανενώνεται στην γενέτειρα όλων, την Κίνα. Κινούμενη σε γνώριμα γεωγραφικά και πολιτιστικά εδάφη η κινέζα σκηνοθέτης Lulu Wang μας οδηγεί με τη μινιμαλιστική ματιά της σε ένα αληθινό ομαδικό ταξίδι αναγνώρισης της ουσίας, της οικογένειας και της γλυκόπικρης γεύσης του αποχαιρετισμού.

«Στην Ανατολή, η ζωή του ενός είναι κομμάτι του συνόλου»… το ίδιο κι ο θάνατος…

Γνωστό στην Ελλάδα και με τον τίτλο «Τρυφερός Αποχαιρετισμός» το Farewell παρουσιάζει τη συγκέντρωση μίας οικογένειας έπειτα από τη διάγνωση της γιαγιάς – αρχηγού της με καρκίνο σε τελικό στάδιο. Ο λόγος της συγκέντρωσης αυτής δεν είναι άλλος από το τελευταίο αντίο στην Nai Nai (γιαγιά στα Μανδαρινικά), όμως, όπως προστάζουν τα κινεζικά ήθη, η ίδια δε γνωρίζει την κατάσταση της υγείας της. Η απόκρυψη της κατάστασης της παρουσιάζεται στους συγγενείς της ως ο σωστότερος τρόπος για να εξασφαλίσουν ένα ευτυχισμένο τέλος στην δυναμική αρχηγό της φαμίλιας.

Η μόνη που φαίνεται να διαφωνεί με την απόφαση αυτή της οικογένειας είναι η νεαρή Μπίλι. Γεννημένη στην Κίνα και μεγαλωμένη στην Αμερική εκφράζει με τα μέτρια κινέζικα της το πόσο άδικη και παράνομη (με βάση το αμερικανικό δίκαιο) θεωρεί την απόφαση του να κρατήσουν την γιαγιά «στο σκοτάδι». Εκεί, όμως, που οι επιμέρους νοοτροπίες μίας οικογένειας απόδημης συγκρούονται, η κινεζική κουλτούρα είναι αυτή που επικρατεί. Σε αυτό το «οικογενειακό τραπέζι» οι διαφωνίες μπορεί να βασίζονται σε διαφορετικές κοσμοθεωρίες, λύνονται όμως, όπως σε κάθε οικογενειακό τραπέζι, με πίστη σε ό,τι συνδέει την οικογένεια, στην περίπτωση αυτή τις κινεζικές τους ρίζες.

Πηγή Εικόνας: cinemastuff.tumblr.com

Ένα ψέμα που προβάλει όλη την αλήθεια των οικογενειακών σχέσεων

Όπως τα ήθη της Ανατολής προστάζουν, ο καρκίνος του πνεύμονα παρουσιάζεται ως πνευμονία για να εξασφαλιστεί η ευτυχία των τελευταίων στιγμών της Nai Nai. Στιγμών που χαρακτηρίζονται από την φρενίτιδα της προετοιμασίας του γάμου του εγγονού της. Ενός γάμου σχεδόν ψεύτικου. Ενός γάμου που συγκαλύπτει τον αληθινό λόγο της συγκέντρωσης. Μέσα στις προετοιμασίες του γάμου αυτού η – κατά τα άλλα ετοιμοθάνατη – γεμάτη ενέργεια Nai Nai αποδεικνύει πως είναι η αρχηγός της φαμίλιας. Γίνεται η γνώριμη φιγούρα του ηλικιωμένου συγγενή που αναλαμβάνει ρόλο «διοργανωτή», «ειρηνοποιού» και «προξενήτρας». Ένα ψέμα (αυτό του γάμου) κάνει την ηλικιωμένη γυναίκα να βγάλει από μέσα της όλη την αλήθεια της. Ένα ψέμα αγάπης δημιουργεί καταστάσεις τέτοιες που φέρνουν την ανθρώπινη αλήθεια στην επιφάνεια.

Αληθινό
Πηγή Εικόνας: hirxeth.tumblr.com

Ο ρεαλισμός του γλυκόπικρου αποχαιρετισμού

Όπως υποδηλώνει και ο τίτλος της ταινίας, το αληθινό της θέμα είναι το αντίο. Ένα αντίο που βυθισμένο σε έναν οξύμωρα οικείο ρεαλισμό απέχει από κάθε χολυγουντιανή υπερβολή. Η οικογένεια και η λεπτή ψυχολογική ισορροπία των μελών της προ της διάσπασής της βρίσκουν μέσα σε μία νεο-παραδοσιακή Κίνα την ειλικρινή τους έκφραση. Μία έκφραση κάθε άλλο παρά δραματική. Η θλίψη του αποχωρισμού συγκρούεται με την κωμικότητα της αλήθειας των καταστάσεων. Καταστάσεων περίπλοκων, αστείων και μελαγχολικών που μόνο μία αντίστοιχη κινηματογραφική λιτότητα θα μπορούσε να αποδώσει. Γιατί το αντίο δε χρειάζεται να είναι «θορυβώδες».


Παρόμοια Άρθρα:

Ακολουθήστε μας σε FacebookInstagram και Spotify για περισσότερη έμπνευση.

Giving Sight by Beasty Press // Giving Sight The Project