Ηχογράφηση από την Πελαγία Σαβ:
Λίγες μόνο μέρες μετά το πολυπόθητο άνοιγμα των θερινών κινηματογράφων το ενδιαφέρον των επαγγελματιών του χώρου έχει στραφεί στην διεξαγωγή των κινηματογραφικών φεστιβάλ, τα οποία σημαίνουν τα πάντα για τους νεαρούς δημιουργούς. Φεστιβάλ όπως αυτά της Λάρισας ή της Δράμας έδωσαν και δίνουν κάθε χρόνο την ευκαιρία σε πολλούς καλλιτέχνες να συστηθούν στο κοινό μέσα από τις ταινίες τους. Ανάμεσα, λοιπόν, στις ταινίες που προβλήθηκαν σε ελληνικά φεστιβάλ ανήκουν και αυτές του νεαρού σκηνοθέτη και ηχολήπτη Αλέξη Κουκιά-Παντελή που μας έκαναν να αναζητήσουμε καλύτερα το έργο του.
Χειμερία Νάρκη, 2016
Το 1961 ο Αμερικανός ερευνητής Stanley Milgram κάλεσε εθελοντές να συμμετάσχουν σε μία έρευνα για την επίδραση της τιμωρίας στην ανθρώπινη μάθηση. Oι συμμετέχοντες στο πείραμα υιοθέτησαν τον ρόλο του δασκάλου, ενώ μία ομάδα ηθοποιών ανέλαβε τον ρόλο των «μαθητών». Τα υποκείμενα-δάσκαλοι καλούνταν να κάνουν ηλεκτροσόκ αυξανόμενης έντασης στους μαθητές για κάθε λάθος τους. Υπό τις εντολές των επιστημόνων, έφτασαν έως και τα 450 νolt παρά τα ουρλιαχτά των ηθοποιών και παρότι αγνοούσαν την πραγματική τους ταυτότητα. Απλοί άνθρωποι παρέκαμψαν κάθε ηθικό φραγμό υποκύπτοντας στις εντολές ατόμων με κύρος και εξουσία. Παραπλανώντας τους συμμετέχοντες, ο Milgram έγραψε ιστορία αποδεικνύοντας την συχνότητα και «φυσιολογικότητα» μιας φαινομενικά ακραίας διάστασης της υπακοής στην εξουσία.
Πώς λοιπόν η υπακοή αυτή πραγματώνεται στην καθημερινότητα; Πώς το πείραμα του Milgram επαληθεύεται στην Ελλάδα των αρχών της οικονομικής κρίσης; Πώς εξουσία και επιβίωση συνδέονται σε μία καταρρέουσα κοινωνικο-οικονομική πραγματικότητα; Η ταινία Χειμερία Νάρκη του Αλέξη Κουκιά Παντελή φέρνει το «μακρινό» πείραμα του Milgram πιο κοντά μας από όσο θα μπορούσαμε να φανταστούμε. Στην Ελλάδα του 2010 δεν χρειάζεται καμία παραπλάνηση εθελοντών για να επαληθευτεί η θεωρία του Milgram. Στην Ελλάδα του 2010 οι ηθικές αξίες πέφτουν σε χειμερία νάρκη, καθώς η ανάγκη για επιβίωση καθιστά την υπακοή μονόδρομο.
Clever Girl, 2016
Στην πρώτη της συνεργασία με τον Αλέξη Κουκιά-Παντελή η Gemma Laurie γίνεται το έξυπνο κορίτσι του τίτλου της ταινίας. Καθισμένη σε ένα παγκάκι στη μέση του πουθενά, με το κινητό της να δονείται ακατάπαυστα, χωρίς καμία διάθεση να απαντήσει στις κλήσεις, δεν φαίνεται να ευχαριστείται ιδιαίτερα όταν μία άγνωστη γυναίκα κάθεται δίπλα της. Η αμηχανία της μάλιστα όλο και αυξάνεται όταν η γυναίκα αρχίζει να της μιλά με την πιο περίεργη αφορμή, την πλαστική κούπα του καφέ της. Δεν πρόκειται για μία τυχαία κούπα, άλλωστε, καθώς την σχεδίασε ένα άλλο έξυπνο κορίτσι. Ένα έξυπνο κορίτσι που αποφάσισε να φύγει από επαγγελματικές καταστάσεις που δεν της άρεσαν και διεκδίκησε κάτι καλύτερο και διαφορετικό. Γιατί, όπως λέει η καλοπροαίρετη κυρία, είναι εντάξει να φεύγει και να αλλάζει γνώμη κανείς. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για ένα Έξυπνο Κορίτσι.
Best of Everything, Always, 2017
Πώς είναι να είσαι τέλειος; Η Λορέλ έχει τα πάντα. Είναι νέα, όμορφη, πλούσια, κομψότατη και έχει αρκετό ελεύθερο χρόνο για να ασκεί τα χόμπι της υψηλής κοινωνίας. Δεν χάνει κανένα σέρβις στο τένις, δεν καμπουριάζει, δεν λερώνεται όταν τρώει, δεν βγάζει ποτέ τα ακριβά μαύρα γυαλιά της. Δεν κάνει τίποτα που να μπορεί να ανατρέψει την τελειότητα του -ακόμη και χρωματικά- ισορροπημένου (και, συχνά, συμμετρικού) μικρόκοσμου της. Όταν όμως έχεις εξασφαλίσει μία τέλεια ζωή τι άλλους στόχους μπορείς να θέσεις; Κι αν η ζωή σου είναι πάντα τέλεια δεν πρέπει να εξασφαλίσεις και το τέλειο τέλος της; Το Best of Everything, Always του Αλέξη Κουκιά-Παντελή παρουσιάζει με τον πιο αλλόκοτο τρόπο την τραγική ιστορία μιας γυναίκας που έχοντας τα πάντα, θέτει ως τελευταίο της στόχο την οργάνωση μίας αξέχαστης αποχαιρετιστήριας τελετής.
Παρόμοια άρθρα:
- Into the Labyrinth: Ιταλικό θρίλερ
- The Occupant: η κυριαρχία του φθόνου
- Three Billboards Outside Ebbing, Missouri: η κατάρριψη των κλισέ
Για περισσότερη έμπνευση ακολουθήστε μας σε Facebook, Instagram και Spotify.
Giving Sight by Beasty-Press // Giving Sight The Project