Καρτ Ποστάλ
Πηγή Εικόνας: www.ert.gr

Ηχογράφηση από την Κορνηλία Χαλκίδη:

Θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί πως το όνομα της Βικτόρια Χίσλοπ στην ελληνική τηλεόραση είναι συνώνυμο της επιτυχίας. Δέκα χρόνια μετά την σειρά – φαινόμενο, το Νησί, βασισμένο στο ομώνυμο ιστορικό μυθιστόρημα, δύο ακόμη έργα της Βρετανίδας συγγραφέως διασκευάζονται για την μικρή οθόνη για λογαριασμό της ΕΡΤ. Ο λόγος αυτή την φορά για τα έργα Postcards from Greece και The Last Dance που αποτελούν την βάση της νέας σειράς Καρτ Ποστάλ της ΕΡΤ. Με 12 αυτοτελή επεισόδια η σειρά μας ταξιδεύει στην Κρήτη όπου ιστορίες βγαλμένες από τα δύο βιβλία εκτυλίσσονται και αλλάζουν την ζωή του Τζόζεφ. Ενός Βρετανού καθηγητή αρχαιολογίας με ελληνική καταγωγή που έρχεται στην Κρήτη για μία ανασκαφή.

Το μυθιστόρημα, τα διηγήματα και ο συνδετικός κρίκος

Καρτ Ποστάλ
Πηγή Εικόνας: www.psichogios.gr

Το Postcards from Greece, μεταφρασμένο στα ελληνικά από τις εκδόσεις Ψυχογιός με τον τίτλο Καρτ Ποστάλ, είναι το έργο που θέτει την βάση της δομής της σειράς. Ένας Λονδρέζος φτάνει στην Ελλάδα με πλάνο μακράς διαμονής. Μετά την άφιξή του επιστρέφει στο αεροδρόμιο εν αναμονή της άφιξης της συντρόφου του. Αυτή όμως δεν έρχεται ποτέ. Στη θέση της φτάνει ένα τηλεφωνικό μήνυμα στο οποίο αναφέρει πως η σχέση για την ίδια δεν έχει μέλλον.

Η συνέχεια πηγαίνοντας κόντρα στις προσταγές τις κομεντί στρώνει το έδαφος για πιο βαθύ ρομαντισμό. Ο μόλις χωρισμένος άντρας αποφασίζει να παραμείνει στην Ελλάδα ακολουθώντας τα σχέδια του. Άνθρωποι και καταστάσεις, όμως, τον κάνουν να αρχίσει να γράφει στην πρώην σύντροφο του. Πακέτα καρτ ποστάλ και γραμμάτων φτάνουν, ωστόσο, σε ένα σπίτι στο οποίο δεν μένει πια ο παλιός του έρωτας.

Καρτ Ποστάλ
Πηγή Εικόνας: www.victoriahislop.com

Στις ιστορίες των ανθρώπων που γνωρίζει ο βασικός χαρακτήρας του Postcards from Greece έρχονται να προστεθούν και αυτές των διηγημάτων του The Last Dance. Ο Τζόζεφ των Καρτ Ποστάλ δεν ζει όσα ο Α. του Postcards From Greece και δεν ταυτίζεται με αυτόν. Οι εμπειρίες του Τζόζεφ είναι αποτέλεσμα της επιλογής, της σύνθεσης αλλά και της διασκευής των πιο ιδιαίτερων ιστοριών που έχουν να παρουσιάσουν τα δύο βιβλία. Το σενάριο θέτει μία από τις επιλεγμένες ιστορίες στο κέντρο του κάθε επεισοδίου.

Συνδετικός κρίκος όλων των αυτοτελών επεισοδίων δεν είναι παρά ο Τζόζεφ και η Κρήτη. Ο άνθρωπος που ζει, βλέπει, ακούει και επηρεάζεται από το περιβάλλον και το ίδιο το περιβάλλον που έχει να φιλοξενήσει κάθε είδους περιπέτειες και συναισθήματα. Ο αποστολέας των Καρτ Ποστάλ και το εικονιζόμενο μέρος.

Μια Ελλάδα και μια Κρήτη που δεν βλέπουμε

Η Βικτόρια Χίσλοπ δεν επεδίωξε ποτέ να γράψει σαν Ελληνίδα. Δεν είναι παρά μία γυναίκα που μαγεύτηκε από την Ελλάδα και αυτό προσπαθεί να αποδώσει και στο έργο της. Αποδίδει την επίδραση που μπορεί να ασκήσει ακόμη κι ένα τοπίο στον ξένο παρατηρητή του. Αυτό κάνει και στο Postcards from Greece με μία δόση υπερβολής στις ιστορικές αναφορές που παραπέμπουν πολλές φορές σε προσχεδιασμένη ξενάγηση. Ποτέ, ωστόσο, δεν παύει να εκφράζει τον θαυμασμό της για την χώρα μέσω των χαρακτήρων που δημιουργεί.

Αυτός ο θαυμασμός για την Ελλάδα είναι το μόνο χαρακτηριστικό του Τζόζεφ που μένει απαράλλακτο στην πορεία της σειράς. Αποκτά, βέβαια, διαφορετικές διαστάσεις. Ο θαυμασμός του αρχαιοελληνικού κάλλους δίνει την θέση του στην έκπληξη. Μία έκπληξη που δεν μπορεί να ασκηθεί παρά μόνο στον ταξιδιώτη από όπου κι αν αυτός προέρχεται. Στα μάτια του Τζόζεφ η Ελλάδα, και συγκεκριμένα η Κρήτη, δεν είναι μόνο φωτογραφίες στην πίσω πλευρά των καρτ ποστάλ. Είναι άνθρωποι, συνήθειες, τοπία, ιστορία, γεύσεις, λέξεις, ελευθερία και καταπίεση, εξωστρέφεια και μυστικοπάθεια, ενδιαφέρον και οκνηρία. Είναι η πολυδιάστατη ταυτότητα που ο ίδιος ο Έλληνας δεν μπορεί να δει.

Πηγή Εικόνας: www.ert.gr

Ρεαλιστικός ρομαντισμός

Κατά την παραμονή του στην Κρήτη ο Τζόζεφ δεν γνωρίζει μόνο τους φοιτητές του αλλά μία ετερόκλητη ομάδα ανθρώπων που φέρουν ο καθένας το δικό τους παρελθόν, τα όνειρα και τις ιστορίες τους. Ιστορίες λιγότερο ή περισσότερο δραματικές, λιγότερο ή περισσότερο κοινότυπες, λιγότερο ή περισσότερο μοναχικές. Άνθρωποι διαφορετικοί που γνωρίζουν τον Τζόζεφ και αποφασίζουν να «ανοίξουν την καρδιά τους» στον αφελή ξένο, στον  ανοιχτόμυαλο επιστήμονα, στον περαστικό που μοιάζει πρόθυμος να ακούσει. Οι άνθρωποι που γνωρίζει σε κάθε επεισόδιο διαφέρουν με μοναδικό κοινό χαρακτηριστικό τους το ότι όλοι βρίσκονται, είτε το γνωρίζουν είτε όχι, σε ένα σημείο καμπής της ζωής τους.

Οξύθυμοι, πληγωμένοι, ονειροπόλοι, αυστηροί, απογοητευμένοι, ερωτευμένοι, μετανιωμένοι, ελεύθεροι, καταπιεσμένοι, μοναχικοί. Άνθρωποι που είναι όλα αυτά και συνάμα τίποτα από αυτά. Γιατί κανείς δεν είναι μονοδιάστατος. Γιατί η ζωή δεν είναι άσπρο ή μαύρο. Κι ακόμη κι αν είναι έτσι, σίγουρα δεν επικρατεί πάντα το άσπρο. Θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί πως όλες οι ιστορίες είναι γραμμένες από και για αθεράπευτα ρομαντικούς (όχι μόνο με την ερωτική διάσταση της λέξης). Και καθώς ο ρομαντισμός είναι βαθύς και οι χαρακτήρες αληθινοί αντίστοιχα ρεαλιστικό είναι και το «τέλος» της κάθε ιστορίας(αν πραγματικά μπορούμε να κάνουμε λόγο για τέλος).

Μεταξύ των επεισοδίων στα οποία πρωταγωνιστεί ένα σύνολο κορυφαίων ηθοποιών θα ήταν πολύ δύσκολο να ξεχωρίσει κανείς μόνο λίγα. Για τους λίγους όμως που θα ήθελαν μία γεύση από της σειρά χωρίς να έχουν την διάθεση να την δουν ολόκληρη θα πρότεινα το επεισόδιο «Από έρωτα» και το «Je Reviens» που δικαιούνται μία θέση ανάμεσα στις καλύτερες στιγμές της ελληνικής τηλεόρασης. Το να επιλέξει ωστόσο κανείς να δει τα επεισόδια αυτόνομα θα σήμαινε πως θα έχανε την εξέλιξη του πρωταγωνιστή σε αυτά.

Καρτ Ποστάλ
Πηγή Εικόνας: www.ert.gr

Ο ταξιδιώτης/Ο Σήφης

Ο Τζόζεφ φτάνει στην Κρήτη για δουλειά. Δεν είναι ένας τουρίστας που προσπαθεί να ανακαλύψει τις ομορφιές της. Ξεκινά το ταξίδι του περισσότερο ως επισκέπτης. Στην πορεία, όμως, εξελίσσεται σε έναν πραγματικό ταξιδιώτη. Φτάνει στο νησί ως ένας εσωστρεφής, πληγωμένος εραστής του ίδιου του έρωτα. Είναι και βλέπει τον εαυτό του ως ξένο. Νιώθει μακριά από όλους και από όλα και το μυαλό του έχει δεν ξεκολλά από την αγαπημένη του στην οποία νομίζει πως στέλνει και τις καρτ ποστάλ του.

Με την παραμονή του στην Κρήτη, ωστόσο, ο Τζόζεφ γίνεται ο Σήφης. Γνωρίζει την Ελλάδα και τον εαυτό του. Ίσως να μην ξέρει πλέον τι θέλει αλλά ξέρει ποιος είναι και τι αγαπά. Οι σχέσεις που αναπτύσσει ποικίλουν από απλές γνωριμίες, σε φιλίες και έρωτες. Στον δεύτερο επεισόδιο η Στέλλα(Άννα Μάσχα) που γνωρίζει, του λέει: «Μάθε να κάνεις μια αγκαλιά δεν σπάνε έτσι εύκολα οι άνθρωποι». Πράγματι μαθαίνει. Ο Τζόζεφ αλλάζει και μαζί του αλλάζει και η παραλήπτρια των καρτ ποστάλ του. Κι όσο κι αν το τελευταίο επεισόδιο της σειράς είναι προβλέψιμο, η πορεία του εσωστρεφούς, nerdy χαρακτήρα του Ανδρέα Κωνσταντίνου είναι αυτή που εκπλήσσει τον τηλεθεατή. Το ταξίδι του Τζόζεφ δεν είναι πλέον μόνο δικό του αλλά γίνεται ταξίδι του κοινού.


Παρόμοια Άρθρα:

Ακολουθήστε μας σε FacebookInstagram και Spotify για περισσότερη έμπνευση.