Μουζά
Πηγή: www.cccc.gr

Με αφορμή την παράσταση του Σαββάτου, στο Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου, μου δόθηκε η ευκαιρία να κάνω μια συνέντευξη με την κορυφαία σολίστ πιάνου, Αλεξία Μουζά.

Βιογραφικό

Η κα. Αλεξία Μουζά, σε ηλικία 11 ετών, κέρδισε το αριστείο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πιάνου «Φίλων 2000». Είναι επίσης, νικήτρια του παγκόσμιου βραβείου “Cantu International Competition for Piano and Orchestra” με την φιλαρμονική ορχήστρα Mihail Jora of Bacau. Έχει παίξει με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Ορχήστρα Χρωμάτων, την Ορχήστρα Feminarte, την Κρατική Ορχήστρα του Μεξικού, την Simon Bolivar Symphony Orchestra της Βενεζουέλας κ.α.

Έχει κάνει συναυλίες σε όλον τον κόσμο όπως το Χόνγκ Κόνγκ και το Βερολίνο, και έχει συμμετάσχει σε πολλά διάσημα φεστιβάλ ανά τον κόσμο. Σπούδασε στην International Piano Academy στην Ιταλία και έκανα μεταπτυχιακό στην Cesena και στην Βοστώνη. Έχει λάβει διάφορες υποτροφίες όπως «Ίδρυμα Ωνάσης».

Η κα. Μουζά, έχει ηχογραφήσει 2 audio-DVD με την Multigramm Classical και είναι ανοιχτή σε καινούργιες προτάσεις.

Μουζά
Πηγή: https://www.kriti24.gr
  • Κα. Μουζά, έχετε ξαναέρθει στο Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου;

Ναι ναι. Μέχρι στιγμής είχα χρησιμοποιήσει την μεσαία αίθουσα. Είχα έρθει και φέτος τον Μάρτιο για ένα ρεσιτάλ.

  • Πως σας φαίνεται γενικότερα σε σχέση με άλλα πολιτιστικά κέντρα, με την εμπειρία σας από το εξωτερικό; Από θέμα δομών και χώρου;

Έχω παίξει πολλές φορές στη μεσαία αίθουσα εκεί. Στην αρχή δεν είχαν κατασκευαστεί οι άλλες. Τώρα το Μάρτιο ήταν στη μεσαία, που μου άρεσε πάρα πολύ η ακουστική για ηχογραφήσεις. Είναι πολύ ωραία σαν αίθουσα. Μ’ αρέσει γενικά.

  • Είδα και εγώ τις αίθουσες που έχουνε, και είναι πραγματικά πολύ ωραίες. Τώρα θα παίξετε στην μεγαλύτερη αίθουσα «Ανδρέα και Μαρίας Καλοκαιρινού». Χωράει 740 άτομα, πως νιώθετε που θα βρίσκεστε μόνη σε αυτή τη συναυλία και δεν θα υπάρχει ένα ζωντανό κοινό;

Γενικότερα στο Κέντρο από θέμα ηχογραφήσεων είναι πολύ καλοί. Και οι τεχνικοί δεν είναι μέσα στην αίθουσα εκείνη την στιγμή. Μου άρεσε. Είναι σαν να μελετάς πριν την συναυλία, σαν να προετοιμάζεις το πιάνο. Δεν έχει καμία σχέση με το να παίζεις μπροστά σε ζωντανό κοινό. Νιώθεις σαν να μην είσαι εκεί για να παίξεις εφόσον δεν βρίσκονται εκεί και οι άλλοι. Και είναι και αυτό μέρος της ερμηνείας. Παίζει ρόλο.

  • Φαντάζομαι πως υπάρχει μια δυσκολία, μια πίεση στο να μπορέσει να μεταδοθεί το συναίσθημα μέσου αυτού του μέσου.

Κοίτα, να σου πω την αλήθεια, εγώ νιώθω πίεση να ηχογραφώ. Γιατί εκεί στην συναυλία παίζεις μια ώρα, ενώ στην ηχογράφηση, είναι σαν να είσαι ώρες σε έναν διαγωνισμό. Εκεί, γίνονται λάθη όταν παίζεις τόσες ώρες. Θέλει πάρα πολύ προσοχή. Με όλες τις νότες μαζί τόσες ώρες, φαίνονται τα λάθη. Απαιτεί πολύ πιο πολλή συγκέντρωση αυτό από μια συναυλία. Για μένα, η συναυλία, είναι πιο φυσική. Το άλλο είναι κάπως εμμονικό. Απαιτούν άλλη συγκέντρωση και είναι και άλλη η μαγεία.

  • Έχετε ξανακάνει live streaming;

Έχω κάνει ηχογραφήσεις αλλά έτσι Live όπως θα είναι το Σάββατο, όχι. Πρώτη φορά!

  • Πως αποφασίσατε για το ρεπερτόριο;

Να σου πω την αλήθεια, είχα λίγο χρόνο. Και επειδή θέλαμε να κάνουμε ένα έργο του Μπετόβεν, και συνήθως μου αρέσει να βάζω διαφορετικά κομμάτια, έβαλα πιο πολύ κλασσικούς. Βάλαμε Τσαϊκόφσκι και Σοπέν. Έμεινα στο στοιχείο το κλασσικό.

  • Έπαιζα και εγώ πιάνο παλιά και ξέρω πως ο κάθε συνθέτης έχει την δική του δεξιοτεχνία. Τα συγκεκριμένα κομμάτια που διαλέξατε, τι δεξιοτεχνία απαιτούν;

Η Σονάτα του Μπετόβεν η συγκεκριμένη, είναι από τις πρώτες σονάτες και έχει όλα τα στοιχεία του κλασσικού Μπετόβεν. Έχει απίστευτη δομή και τα δάχτυλα απαιτείται να παίζουν κάπως πιο ελαφριά.  Το δεύτερο μέρος, ήταν λίγο πιο βαρύ αλλά πάντα μένει σε ένα ματζόρε, δεν υπάρχει  πολύς δραματισμός. Είναι πολύ ωραία γραμμένη και κρατάει ένα στοιχείο που είναι παρόμοιο με την Σονάτα του Σοπέν. Η σονάτα αυτή είναι από τα πιο ώριμα έργα του, αντί να υπάρχει ένα θέμα δραματικό είναι πιο πολύ ρομαντικό.

Τώρα, το κομμάτι του Τσαϊκόφσκι, δεν έχει σχέση με κανένα από τα δύο. Είναι όμορφο. Το πρώτο μέρος είναι πολύ λυρικό και όμορφο, είναι πολύ όμορφο. Και μετά, έχει κάποια δεξιοτεχνικά σημεία στη μέση που είναι πανέμορφα.

Και η Σονάτα του Σοπέν, είναι γεμάτο έργο, τα έχει όλα. Είναι από τον ώριμο Σοπέν και είναι πιο mental, πιο πολύ εγκεφαλικό θα έλεγα.

  • Να ρωτήσω αν έχετε αγαπημένο συνθέτη;

Μ’ αρέσει πολύ η baroque. Ο Μπάχ, ο Μπράν. Επίσης μου αρέσει πολύ ο Ραχμάνινοφ, έχει πολύ ωραία μουσική. Υπάρχουν γενικά κομμάτια ωραία και δεν υπάρχει κάτι το οποίο θα πω «δεν θέλω να το παίξω».

  • Να ρωτήσω, πως έχει επηρεάσει η καραντίνα των κόσμο των παραστάσεων αλλά και την μουσική;

Είναι περίεργα. Στην πρώτη καραντίνα, πολλά είχαν ακυρωθεί και κατά κύριο λόγο  μετά υπήρχαν ηχογραφήσεις και βιντεοσκοπήσεις. Τον Αύγουστο που είχα μια συναυλία, είχα τουλάχιστον 5 μήνες να το κάνω και ήταν πολύ ωραία. Αυτό νομίζω λείπει και στους περισσότερους μουσικούς. Το κοινό. Γιατί αυτό κατά βάθος, είναι αυτό που κάνεις, να υπάρχει αυτή η επαφή. Η μουσική είναι ένας τρόπος να πλησιάσεις το κοινό και αυτό λείπει πολύ.  Εννοείται πως είναι πιο περίεργα. Θα δούμε τι θα γίνει. Αλλά είναι ωραίο να βγαίνουν και τέτοιες ευκαιρίες που τουλάχιστον υπάρχει και άλλος τρόπος να το κάνεις αυτό. Γι΄αυτό είπαμε να κάνουμε και όλο αυτό με το Πολιτιστικό Κέντρο, είναι ωραίο σαν εμπειρία και αν δεις, πολλοί έχουν αρχίσει να το κάνουν. Για τώρα, αυτός είναι ο τρόπος. Υπάρχει γενικότερα μια αστάθεια.

  • Πως νιώθετε που αναλάβατε μια τέτοια παράσταση και που θα υλοποιηθεί σε λίγες μέρες;

Ωραία, πάρα πολύ ωραία. Δουλέψαμε πολύ όμορφα και με τους τεχνικούς, κάναμε πολύ ωραία δουλειά. Ήταν χαλαρό και δεν υπήρχε καμία πίεση. Υπάρχει περίπτωση να υπάρχουν διαφωνίες, να υπάρχει μικρό χρονικό διάστημα, συμβαίνουν αυτά. Αλλά ήταν πολύ ωραία. Υπήρχε χημεία.

  • Διάβασα την βιογραφία σας κα. Μουζά, και ήθελα να ρωτήσω πως σας δόθηκε το ερέθισμα για το πιάνο. Πώς έγινε η μύησή σας στο πιάνο;

Η μητέρα μου είναι μουσικός και δίδασκε και έτσι πάντα υπήρχε μέσα στο σπίτι μουσική. Είχαμε και το πιάνο στο σπίτι άρα το άκουγα πολύ. Και ήρθαν τα πράγματα όπως ήρθαν.

  • Το έχετε μετανιώσει;

Όχι. Όταν κάνεις κάτι τόσες ώρες, πρέπει να το αγαπάς. Να κάθεσαι να ασχολείσαι με ένα κομμάτι, το οποίο σου αρέσει η μελωδία, σου αρέσει τεχνικά. Να έρχεσαι σε επαφή με διάφορα στυλ, καθώς κάθε συνθέτης έχει το δικό του. Να βρίσκεις καινούργιους τρόπους να παίζεις ένα κομμάτι. Όταν μιλάμε για ερμηνεία, και όχι να γράφεις δικά σου, έχουμε τεράστιο ρεπερτόριο στο πιάνο από το οποίο μπορεί να διαλέξει κάποιος. Όπως είπα, να βρίσκεις καινούργιους τρόπους να παίξεις ένα κομμάτι. Μπορεί να παίξεις ένα κομμάτι πάνω από μία φορά, και θα βγουν διαφορετικές ερμηνείες. Βρίσκεις καινούργια στοιχεία μέσα σε ένα κομμάτι. Αυτό είναι και το ωραίο σε αυτή τη δουλειά.

  • Παίζετε κάποιο άλλο μουσικό όργανο πέρα του πιάνου;

Επαγγελματικά όχι, ερασιτεχνικά ναι. Έτσι για μένα, ναι. Πολλά, μου αρέσουν πολλά μουσικά όργανα.

Μιλώντας μαζί με την κα. Αλεξία Μουζά, μπορώ να πω πως ήρθα σε επαφή με έναν πολύ γλυκό άνθρωπο, αλλά και καλλιεργημένο. Αναμένω την παράσταση του Σαββάτου με ανυπομονησία!

Για περισσότερες πληροφορίες για το event του Σαββάτου, παρακαλώ πατήστε εδώ.


Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν:

  • www.cccc.gr

Παρόμοια άρθρα:

Ακολουθήστε τις σελίδες μας σε Instagram, Facebook και Spotify για περισσότερη έμπνευση.

Giving Sight by Beasty-Press // Giving Sight The Project 

3