Πηγή εικόνας: moveitmag.gr

Τα φουτουριστικά ντεκόρ της πολιτείας στη Μητρόπολη του Φριτς Λανγκ, με τους τεράστιους ουρανοξύστες και τα εναέρια τρένα, έχουν εμπνεύσει έναν ατελείωτο αριθμό ταινιών επιστημονικής φαντασίας από τότε ως τις μέρες μας (Η μέλλουσα ζωή, Blade Runner, Brazil κ.α).

Η ταινία παρουσιάζει κάποια πολιτεία του μέλλοντος (βρισκόμαστε στον 21ο αιώνα) , όπου μια κοινωνία ελίτ ζει σε μια παραδεισένια ατμόσφαιρα στηρίζοντας την ύπαρξη της σ’ένα είδος φεουδαρχικού συστήματος με τους εργάτες να εργάζονται σαν σκλάβοι σε έναν υπόγειο χώρο. Με την έγκριση του άρχοντα της Μητρόπολης, ο επιστήμονας της πόλης φτιάχνει μια γυναίκα ρομπότ που οδηγεί τους εργάτες σε εξέγερση, ενώ οι δύο τους κανονίζουν να κλείσουν τις πόρτες που οδηγούν στην επιφάνεια. Στόχους τους είναι να πλημμυρίσουν την υπόγεια πολιτεία και να πνίξουν τους εργάτες, που σκοπεύουν να αντικαταστήσουν με ρομπότ.

Metropolis του Φρίτς Λάνγκ — Masterpiece…ετών 90! | by NewsMag | Medium
Πηγή : medium.com
Η ιστορία φαίνεται σήμερα αφελής (το σενάριο είχε γράψει η γυναίκα του Λανγκ, Τέα φον Χάρμποου, που λίγο μετά θα προσχωρήσει στο ναζισμό) , πολύ περισσότερο αν σ’ αυτή προσθέσουμε την ερωτική ιστορία ανάμεσα στο γιο του άρχοντα της Μητρόπολης και στην εργάτρια που το πρόσωπό της  χρησιμοποιεί ο εφευρέτης για να φτιάξει το ρομπότ του, καθώς και το παιδαριώδες φινάλε με την έκκληση της εργάτριας να γίνει η καρδιά μεσάζων ανάμεσα στο χέρι και το μυαλό ( έκκληση που ο ιστορικός του κινηματογράφου Ζίγκφριντ Κράκαουερ παραλληλίζει με το λόγο του Γκέμπελς για να κερδίσουν οι ναζί την καρδιά του λαού).
Ωδή στη Μητρόπολη του Φριτς Λανγκ | athensstories.gr
Πηγή : lifo.gr

Πέρα όμως από τις αφέλειες του σεναρίου, ο Λανγκ κατάφερε να δώσει την δική του -απαισιόδοξη σίγουρα- άποψη για το μέλλον της ανθρωπότητας. Μέσα από αρχιτεκτονικά θαυμάσια δομημένες σκηνές με τα επιβλητικά εξπρεσιονιστικά ντεκόρ και τις εκπληκτικές χορογραφίες του πλήθους, ο Λανγκ κατάφερε να φτιάξει μια ταινία που ακόμη και σήμερα δεν έχασε τη γοητεία της.

Μητρόπολη
Πηγή: pinterest.com
Οι σκηνές των εργατών που αλλάζουν βάρδια στα υπόγεια της Μητρόπολης, εκείνη του κουρασμένου γιου του αφέντη της πόλης που προσπαθεί να ρυθμίσει το ρολόι στο εργοστάσιο ενώ όλα κινδυνεύουν να τιναχτούν στον αέρα, η μετατροπή της Μαρίας σε ρομπότ (εδώ θίγει το θέμα της διττής προσωπικότητας), οι σκηνές όπου η ψεύτικη Μαρία σαγηνεύει τους εργάτες ή ακόμη οι σκηνές με τις κατακόμβες που πλημμυρίζουν με νερό είναι σκηνές που μένουν ανεξίτηλες στη μνήμη του θεατή.
Από την «Μητρόπολη» ως τον... Αρη του βωβού κινηματογράφου - Ειδήσεις - νέα - Το Βήμα Online
Πηγή : tovima.gr

Η ταινία κυκλοφόρησε το 1926 σε σκηνοθεσία Φριτς Λανγκ. Στο καστ συμμετείχαν οι ηθοποιοί Άλφρεντ Άμπελ,Γκούσταβ Φρέλιχ, Μπριγκίτε Χελμ, Ρούντολφ Κλάιν-Ρόγκε και Φριτς Ρασπ. Το 1984 ωστόσο κυκλοφόρησε μια ηχητική βερσιόν της ταινίας με έγχρωμα φίλτρα πάνω από τις έξοχα φωτογραφημένες μαυρόασπρες εικόνες από τους Καρλ Φρόιντ και Γκούντερ Ριτάου και με μουσική υπόκρουση γραμμένη από τον συνθέτη Τζόρτζιο Μορόντερ.

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ταινία εξαιτίας της επέμβασης στον χρωματισμό προκάλεσε διάφορες συζητήσεις και αντεγκλήσεις. Τον ίδιο περίπου χρόνο κυκλοφόρησε και μια άλλη βερσιόν. Τη φορά αυτή από το διευθυντή της Ταινιοθήκης του Μοναχού, Ένιο Πατάλας, αναπαλαίωση της ταινίας με βάση την αρχική βερσιόν του Λανγκ. Πάντως τόσο η μια όσο και η άλλη βερσιόν συνέβαλαν ώστε να εκτιμήσουν οι νεότερες γενιές των κινηματογραφόφιλων. Ο Φριτς Λανγκ μαζί με τον Φρίντριχ Βίλχελμ Μουρνάου θεωρούνται οι βασικοί εκπρόσωποι του γερμανικού εξπρεσιονισμού. Το Ινστιτούτο Βρετανικού Κινηματογράφου του έδωσε τον χαρακτηρισμό ”Master of Darkness”.


Παρόμοια Άρθρα:

Ακολουθήστε τις σελίδες μας σε Instagram, Facebook και Spotify για περισσότερη έμπνευση.

Giving Sight by Beasty-Press // Giving Sight The Project 

1 COMMENT

Comments are closed.