Σήμερα είναι τα γενέθλια της Barbie. Μίας κούκλας που τα περισσότερα κορίτσια την έχουν συνδέσει άρρηκτα με την παιδική τους ηλικία, καθώς αποτέλεσε συχνά το πρώτο
παιχνίδι που κράτησαν στα χέρια τους. Ταυτόσημο της θηλυπρέπειας και την απόλυτης ομορφιάς, πολλές φορές μέσα στο χρόνια της ασκήθηκε κριτική, καθώς θεώρησαν ότι
δημιουργούσε πλασματικά πρότυπα για τις μικρές κοπέλες, αναγκάζοντας τες να προσπαθήσουν να αντεπεξέλθουν σε ένα είδος ομορφιάς που δεν ανταποκρίνεται στην
πραγματικότητα. Ωστόσο, η Barbie δεν ξεκίνησε ως ένα παιχνίδι που σκοπό είχε να δημιουργήσει στις κοπέλες ανασφάλεια για το σώμα τους, αλλά, όταν συνελήφθη σαν ιδέα το 1959, στόχευε να λειτουργήσει ως ένα παιχνίδι που τα κορίτσια δύναντο να παίξουν και να δημιουργήσουν δικές τους ιστορίες, όπου μπορούσαν να είναι όποιες και ό,τι ήθελαν.

Ας δούμε λοιπόν πως η ξεκίνησε η Barbie και πως εξελίχθηκε στο πέρασμα του χρόνου, από σύμβολο ανεξαρτησίας σε πρότυπο ομορφιάς, φτάνοντας στο σήμερα που φαίνεται να ανοίγεται μια νέα περίοδος δημιουργίας και καινοτομίας.

Η πρώτη Barbie που βγήκε το 1959 σε ξανθό και καστανό

Όλα ξεκίνησαν το 1959, όπου μια γυναίκα με το όνομα Ruth Handler είχε ένα όραμα. Να δημιουργήσει ένα παιχνίδι για μικρά κορίτσια που δεν θα ήταν όπως τα προηγούμενα.
Παρακολουθώντας την κόρη της που έπαιζε με χάρτινες κούκλες ή κούκλες μωρά που προετοίμαζαν τα νεαρά κορίτσια για να γίνουν καλές νοικοκυρές και μητέρες όταν μεγαλώσουν, συνειδητοποίησε ότι υπήρχε η ανάγκη δημιουργίας παιχνιδιών που θα απεγκλόβιζαν τα κορίτσια από  αυτό το μοντέλο και θα τους έδιναν την ευκαιρία να ταυτιστούν με άλλους κοινωνικούς ρόλους. Επηρεασμένη από ένα ταξίδι που πραγματοποίησε στην Γερμανία όπου γνώρισε μια κούκλα-παιχνίδι, που ονομαζόταν Bild Lili, αποφάσισε να δημιουργήσει τη δικιά της κούκλα, δίνοντας της το όνομα Barbie από την κόρη της Μπάρμπαρα. ‘Ετσι, η κούκλα εγκαινιάστηκε στη Νέα Υόρκη, στις 9 Μαρτίου του 1959 που έκτοτε γιορτάζονται ως τα επίσημα γενέθλια της Barbie.

Η Ruth Handler, δημιουργός της πασίγνωστης κούκλας

 

Career girl (1963)

Απο τότε η μορφή της διάσημης κούκλας άλλαξε αρκετά, παρουσιάζοντας κούκλες αστροναύτες, γιατρούς και επιχειρηματίες, ενώ τα μάτια της που στην αρχική έκδοση ήταν
χαμηλομένα και κοιτούσαν το πάτωμα προσαρμόστηκαν για να κοιτάζουν μπροστά. Τα μικρά κορίτσια μπορούσαν πλέον να φανταστούν τον εαυτό τους όχι αποκλειστικά ως

Η Barbie ως αστροναύτης (1965)

μητέρες και νοικοκυρές αλλά και ως επαγγελματίες, που διεκδικούν ενεργά την θέση τους στην κοινωνική πραγματικότητα και βγάζουν τα δικά τους χρήματα, με τον Κεν να αποτελεί απλώς ένα δευτερεύον στοιχείο στην αφήγηση που δεν υπαγορεύει τι θα κάνει και πως θα συμπεριφερθεί η Barbie.

 

 

Παρόλα αυτά, το ζήτημα της εμφάνισης εξακολουθούσε να παίζει κεντρικό σημείο συζήτησης και αμφιθυμίας απέναντι στο καινοτόμο αυτό παιχνίδι, με αποτέλεσμα γύρω στην δεκαετία του ΄70 να πραγματοποιηθούν κινητοποιήσεις που ζητούσαν την αλλαγή του σωματότυπου της. Γυναίκες και γονείς ανησυχούσαν ότι το παιχνίδι αυτό αποτελούσε πρότυπο ομορφιάς για τα μικρά κοριτσάκια και επιχειρώντας να την μιμηθούν κινδύνευαν να γίνουν βουλιμικές προκειμένου να έχουν τις ίδιες αναλογίες με αυτή. Μάλιστα, το 1963 είχε βγει μια έκδοση της Barbie που την συνόδευε ένα βιβλίο που έγραφε στο εξώφυλλο εμφατικά “MΗΝ ΤΡΩΣ!” γεγονός που δημιούργησε μεγάλη βαβούρα γύρω απο το προϊόν και ενίσχυσε την αρνητική στάση που επικρατούσε απέναντί της.

Βιβλίο που γράφει ότι δεν πρέπει να τρως για να χάσεις κιλά

Τα χρόνια περνούσαν, το σώμα της Barbie εξακολουθούσε να είναι το ίδιο και καθώς οι συνθήκες άλλαζαν και διαφορετικά σωματότυπα άρχισαν να απενοχοποιούνται και
να γίνονται ευρέως αποδεκτά η κριτική απέναντι στην κούκλα γινόταν όλο και πιο έντονη. Οι πωλήσεις είχαν αρχίσει να πέφτουν και το μέλλον φαινόταν δυσοίωνο για
την εταιρία Mattel. Χρειαζόταν να γίνει κάτι άμεσα προκειμένου να σταματήσει η ακατάπαυστη επίκριση που δέχονταν και να επανακτήσουν την θέση που κατείχαν
όταν πρωτοεμφανίστηκε το προϊόν ως συνώνυμο της ανεξαρτησίας και της γυναικείας χειραφέτησης. Έτσι, το 2016 η εταιρεία εγκαινίασε μια νέα κολεξιόν Barbie
που περιλάμβανε διαφορετικούς τύπους σωματότυπων όπως “curvy”, “petie” και “tall” με ευρεία αποδοχή, που έδωσαν μια ανάσα στην εταιρεία και την
επανέφεραν στο επίκεντρο της βιομηχανίας παιχνιδιών.

Οι νέες κούκλες που βγήκαν το 2016 και εισήγαγαν διαφορετικούς τύπους σωματότυπου

Η Barbie, ακολουθώντας το πνεύμα της εποχής έκανε το μεγάλο βήμα και άλλαξε την εμφάνισή της,ανοίγοντας νέους δρόμους για αυτήν. Μπορεί πολλές φορές να λειτούργησε
αρνητικά, αναπαράγοντας στερεότυπα και δημιουργώντας μη ρεαλιστικά πρότυπα, αλλά τελικά κατάφερε να επιβιώσει μέσα στο χρόνο και να αλλάξει ριζικά, διαχειριζόμενη
σωστά την κομβική θέση που κατέχει στην ενηλικίωση των μικρών κοριτσιών και αναδεικνύοντας (έστω και ετεροχρονισμένα) ότι η διαφορετικότητα είναι κάτι το όμορφο
και κάθε γυναίκα, μικρή και μεγάλη, θα πρέπει να χαίρεται για αυτό που είναι!

1 COMMENT

Comments are closed.