Σήμερα δεν είναι μια μέρα για να μιλήσουμε πολύ. Σήμερα δεν είναι μια μέρα για να κρίνουμε.
Μονάχα να κλείσουμε τα μάτια και να σκεφτούμε τους προγόνους μας.

Στην 25η Μαρτίου αποδίδεται κάθε χρόνο η εορτή, η επέτειος της τελευταίας επανάστασης του ελληνικού έθνους στην πορεία του χρόνου πριν από 200 σχεδόν χρόνια. Χρειάστηκαν 400 χρόνια, για να αποτάξουν τον δυνάστη. Είναι μια μέρα που μας κάνει να αναρωτηθούμε,αν χρειάζεται ακόμα 400 χρόνια, για να ξανασηκωθούμε. Μέχρι τότε, αφήστε μας να σας πάμε λίγο πίσω στο χρόνο. Όταν ο Έλληνας δεν φορούσε παντελόνια.Όταν ο Έλληνας δεν φορούσε <<φραγκολεβαντίνικα>>. Όταν ο Έλληνας με υπερηφάνια κουβαλούσε τα σημάδια, τα στολίδια, τα εμβλήματα της σκλαβιάς και του πόθου της λευτεριάς.

  • Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός συμβολισμών που αποδίδονται στα χαρακτηριστικά της τσολιαδίστικης φορεσιάς γνωστής και ευζωνικής ,όπως καλείται σήμερα λόγω του Ευζωνικού τάγματος, στολής.
  • Ο αριθμός των δίπλων της φουστανέλας φημολογείται πως είναι ίσος με τη διάρκεια (σε έτη) της περιόδου της Τουρκοκρατίας, δηλαδή 400.
  • Το φάριο (ή φάρεο). Είναι το καπέλο του εύζωνα. Το φάριο έχει κόκκινο χρώμα και είναι κατασκευασμένο από τσόχα. Στη θέση του μετώπου φέρει το ελληνικό εθνόσημο.Χαρακτηριστικό κομμάτι του φάριου αποτελεί η μακριά μαύρη φούντα, κατασκευασμένη από μετάξι.Το σχήμα της θεωρείται πως συμβολίζει το δάκρυ του Χριστού στη Σταύρωση.
  • Το πουκάμισο. Είναι λευκού χρώματος και έχει χαρακτηριστικά μεγάλο άνοιγμα μανικιών.Το λευκό χρώμα, το οποίο κυριαρχεί σε ολόκληρη την ευζωνική στολή,θεωρείται πως συμβολίζει την αγνότητα των εθνικών αγώνων.
  • Η φέρμελη.Είναι το γιλέκο του εύζωνα.Αποτελεί το δυσκολότερο, όσον αφορά την κατασκευή του, κομμάτι της ευζωνικής στολής.
    Διαθέτει λευκά και επίχρυσα νήματα, με τα οποία απεικονίζονται σχέδια λαογραφικής σημασίας.Ένα από αυτά αποτελούν τα αρχικά Χ και Ο, τα οποία θεωρείται ότι αντιστοιχούν στις λέξεις χριστιανός και ορθόδοξος.
  • Οι κάλτσες. Είναι λευκές και κατασκευασμένες από μαλλί. Κάθε εύζωνας φέρει από δύο κάλτσες σε κάθε πόδι. Οι κάλτσες στηρίζονται στη μέση του εύζωνα, κάτω από τη φουστανέλα, με τη βοήθεια μιας δερμάτινης ζώνης που ονόμάζεται ανάσπαστος.
  • Οι καλτσοδέτες. Είναι μαύρου χρώματος και κατασκευασμένες από μετάξι.
  • Τα τσαρούχια. Είναι τα υποδήματα του εύζωνα. Είναι κόκκινου χρώματος και κατασκευασμένα από δέρμα. Στη σόλα κάθε τσαρουχιού βρίσκονται καρφωμένα περίπου 60 καρφιά (προκαδούρες), τα οποία είναι υπεύθυνα για τον επιβλητικό ήχο που ακούγεται κατά το βηματισμό ενός εύζωνα. Κατά μέσο όρο, το κάθε τσαρούχι ζυγίζει τρία κιλά. Χαρακτηριστικό κομμάτι των τσαρουχιών αποτελούν οι μαύρες φούντες στις οποίες καταλήγουν οι μύτες τους. Θεωρείται πως η αρχική τους χρήση ήταν να κρύβονται σε αυτές μικρά κοφτερά αντικείμενα που θα μπορούσαν αιφνιδιαστικά να τραυματίσουν τον εχθρό σε μία «σώμα με σώμα» μάχη. Άλλη άποψη είναι ότι οι φούντες προστάτευαν τα δάχτυλα των ποδιών από το χιόνι και τα κρυοπαγήματα.
  • Οι δερμάτινες φυσιγγιοθήκες. Η ευζωνική στολή που περιγράφεται παραπάνω αποτελεί την επίσημη εκδοχή. Οι εύζωνοι που φυλάσσουν το Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη φέρουν αυτή τη στόλη μόνο τις Κυριακές ή κατά τη διάρκεια εθνικών εορτών. Τις υπόλοιπες μέρες φέρουν την καθημερινή ευζωνική ενδυμασία. Σε αυτήν το λευκό πουκάμισο, η φέρμελη και η φουστανέλα αντικαθίστανται από τον ντουλαμά, τη χαρακτηριστική στολή των αγωνιστών του Μακεδονικού Αγώνα, βασισμένη στην παραδοσιακή ενδυμασία του χωριού Άλωνα Φλώρινας. Ο χειμερινός ντουλαμάς είναι σκούρου μπλε χρώματος, ενώ ο θερινός ανοικτού καφέ.
  • Μια παραλλαγή της ευζωνικής ενδυμασίας (την οποία έφερε και ο Όθων) συναντάται στους αξιωματικούς της φρουράς, οι οποίοι δε φορούν κάλτσες, καλτσοδέτες και τσαρούχια, αλλά περισκελίδα (παντελόνι), μακρύτερη φουστανέλα και σταβάλια (μπότες).

Χρόνια πολλά σε όλους μας,
Χρόνια πολλά Ελλάδα.

 

Διαβάστε ακόμη: Η πρώτη διακύρηξη της Επάναστασης του 1821 στο Foreign Office του Βρετανικού Υπουργείου Εξωτερικών