Το τανγκό ξεκινά στο Μπουένος Άιρες κατά τον 19ο αιώνα. Οι γειτονιές στις οποίες δημιουργήθηκε κατοικούνταν από εργάτες, πόρνες και μαστροπούς, ενώ χορευόταν μόνο από άνδρες. Θεωρείται πως ο χορός ξεκίνησε ως έκφραση επιθυμίας και νοσταλγίας για μία γυναίκα και τον έρωτα.

Ταγνκό
Πηγή εικόνας: mixanitouxronou.gr

Το τανγκό στην Ελλάδα

Παρότι το τανγκό ξεκινά από την Αργεντινή, γνωστό στην ελληνική κοινωνία γίνεται μετά από την παρουσίασή του από την Γαλλία την δεκαετία του 1920. Η πρώτη εμφάνιση του τανγκό γίνεται μέσα από τις οπερέτες των Σακελλαρίδη και Σαμάρα τις χρονιές 1904 και 1916 αντίστοιχα.

τανγκό στην Ελλάδα
Πηγή εικόνας: mixanitouxronou.gr

Δεν έγινε αμέσως δημοφιλές στην ελληνική κοινωνία και τραγούδι του είδους παρουσιάζεται ξανά το 1922 με τους Ξενύχτηδες του Ερμή Πόγγη και τα Πόσο σ’ έχω συμπαθήσει και Μόνο με σένα να ζήσω πως ποθώ στην οπερέτα Απάχηδες των Αθηνών του Νίκου Χατζηαποστόλου. Μεγάλη είναι η συμβολή του Αττίκ στην εξέλιξη του τανγκό στην Ελλάδα, ο οποίος ερχόμενος συμβάλει με τα τραγούδια του Τόσοι σού ‘παν σ’ αγαπώ και την Πρώτη Αγάπη το 1925.

Επιρροές Αργεντινής
τανγκό στην Ελλάδα
Πηγή εικόνας: serraikanea.gr

Το 1928 το ύφος στην Ελλάδα επηρεάζεται από το αργεντίνικο τανγκό, αφήνοντας πίσω την γαλλική επιρροή. Την ίδια εποχή επισκέπτεται την Αθήνα, από το Μπουένος Άιρες, ο Εντουάρντο Μπιάνκο, ο οποίος παρότι δεν αναφέρεται ως παρουσία στην Ευρώπη επηρέασε σημαντικά το τανγκό στην Ελλάδα. Παράλληλα ξεκίνησε να γράφει στίχους για τανγκό ο Κωνσταντινοπολίτης Πωλ Μενεστρέλ ή Γιάννης Χυδίρογλου (πραγματικό όνομα), ο οποίος αποτελεί μέχρι σήμερα τον Έλληνα με τους περισσότερος στίχους σε αυτό το είδος μουσικής.

Ο χορός

Η αρχική αντίληψη ωστόσο για το συγκεκριμένο είδος μουσικής ήταν αρνητική. Θεωρούνταν λόγω της σωματικής επαφής ένας ακόμη «άσεμνος» ευρωπαϊκός χορός. Ο χορός άρχισε να θεωρείται ορθός από τις ανώτερες κοινωνικές τάξεις, οι οποίες μέσω των χοροεσπερίδων τον θέσπισαν ως συζυγικό χορό. Η έναρξη του τανγκό ως χορού στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε από την Κοτοπούλη σε μία επιθεώρηση το 1911.

τανγκό στην Ελλάδα
Πηγή εικόνας: 24grammata.com

Με την αποδοχή του τανγκό στην αστική τάξη ξεκίνησαν οι μεταφράσεις ξένων τραγουδιών, μέσω ελεύθερης μετάφρασης, η οποία εστίαζε περισσότερο στην απόδοση του ύφους και όχι των στίχων ακριβώς. Ο Μενεστρέλ είναι ένας από τους δημιουργούς που ασχολήθηκαν με την μετάφραση ισπανικών, γαλλικών, αλλά και γερμανικών κομματιών στα ελληνικά. Ωστόσο, από το 1926, αφήνουν πίσω τις μεταφράσεις και ξεκινούν Έλληνες καλλιτέχνες να δημιουργούν τους δικούς τους στίχους και μουσική.

Ελληνικά τανγκό

Κατά τον μεσοπόλεμο τα τανγκό κατακλύζουν την ελληνική μουσική σκηνή. Ξεχωρίζουν τα τραγούδια Κι όμως κι όμως που έγραψε ο Αττίκ το 1929, για το οποίο υπήρξαν έντεκα διαφορετικές εκδόσεις του και το Ζητάτε να σας πω το 1930. Επίσης ακουγόταν το Ρεζεντά της Λόλας Βώττη, ενώ και το Πες μου γιατί μωρό μου του Κώστα Γιαννίδη ακουγόταν στην επιθεώρηση Μαζινό. Το 1932 ακούστηκε το Μην πιστέψεις τη γυναίκα είναι ψέμα του Γρηγόρη Κωνσταντινίδη και το 1933 η Σοφία Βέμπο ερμηνεύει την Τσιγγάνα Μαυρομάτα της Λόλας Βώττη. Την ίδια χρονιά ο Μιχάλης Σουγιούλ έγραψε το Φεύγει ο χρόνος κυλά. Το 1935 ο Αττίκ γράφει την Παπαρούνα και η Σοφία Βέμπο τραγουδά τη Ζεχρά του Μιχάλη Σουγιούλ το 1937 και το τανγκό του Λεό Ραπίτη Κλαις όταν σκεφτείς ότι μπορεί το 1938.

τανγκό στην Ελλάδα
Πηγή εικόνας: paspif.gr
Απρόσμενα τανγκό

Ιδιαίτερη ήταν και η επιλογή των αδελφών Ξυλούρη να παρουσιάσουν τανγκό με λύρα και σαντούρι, κίνηση που τους βοήθησε να ανέλθουν στον χώρο της μουσικής. Σημαντική είναι και η ενασχόληση του Ζαμπέτα με τανγκό το 1963, με αρκετά δημοφιλές το τραγούδι Τανγκό Μπουζούκι.

Πιο πρόσφατα κομμάτια

Τανγκό συνέχισαν να παράγονται από Έλληνες καλλιτέχνες και κέρδισαν δικαιωματικά τη θέση τους στην ελληνική μουσική σκηνή του σήμερα. Είναι γνωστά τα Για ένα τανγκό και
Το τανγκό της Νεφέλης που ερμήνευσε η Χάρις Αλεξίου.

Πιο πρόσφατη μεγάλη επιτυχία έκανε το τραγούδι Μια στιγμή για πάντα που ερμήνευσε ο Νταλάρας και αποτέλεσε μέρος της ταινίας Το τανγκό των Χριστουγέννων το 2011. Εξίσου δημοφιλή είναι και τα τραγούδια της Πρωτοψάλτη Τρίτο στεφάνι του 1995 και το Τώρα λέει η καρδιά του 2010.

Το τανγκό έχει πλέον αποκτήσει σημαντική θέση στην ελληνική μουσική και χορευτική σκηνή. Είναι γνωστό σε πλήθος κόσμου και γίνεται αποδεκτό από τον συνολικό του κόσμου.


Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν:


Παρόμοια άρθρα:

Ακολουθήστε τις σελίδες μας σε Instagram, Facebook και Spotify για περισσότερη έμπνευση.

3 COMMENTS

Comments are closed.