Σίμος Παπάνας: Ιερές και Ανίερες Μονομαχίες Baroque
Πηγή: www.cccc.gr

Άλλο ένα Σάββατο βράδυ που πλησιάζουν οι γιορτές, με τον υπολογιστή ανοιχτό, συντονισμένο στο κανάλι του Πολιτιστικού Κέντρου Ηρακλείου. Με την παράσταση «Σίμος Παπάνας: Bach και Tartini/ Ιερές και Ανίερες Μονομαχίες του Baroque» μέσω live streaming, είμαι έτοιμη για ένα αξέχαστο βράδυ.

Όπως και σε προηγούμενες παραστάσεις, το Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου διοργάνωσε την συναυλία μέσω live streaming. Με την υπέροχη εισαγωγή και πάλι τις αντίστροφης μέτρησης και της ξενάγησης στον χώρο μέχρι την αίθουσα «Ανδρέα και Μαρίας Καλοκαιρινού», μας υποδέχεται στην αίθουσα ο Σίμος Παπάνας.

Σίμος Παπάνας: Bach και Tartini / Iερές και Ανίερες μουσικές μονομαχίες του Baroque
Πηγή: www.tsso.gr

Ο Κος. Παπάνας μας βάζει στο κλίμα

Με την υποδοχή του Κ. Παπάνα, ο καλλιτέχνης ο ίδιος αφιερώνει λίγα λεπτά για να μας βάλει στο κλίμα. Μας εξηγεί τι είναι στην πραγματικότητα οι «μουσικές μονομαχίες» με μια μικρή ιστορική αναδρομή. Οι «μουσικές μονομαχίες», όπως είπε, ήταν συχνό event της εποχής του Baroque και πολύς κόσμος τις παρακολουθούσε. Ο κύριος στόχος της «μονομαχίας», ήταν να κερδίσει ουσιαστικά ο μουσικός με την μεγαλύτερη δεξιοτεχνία. Σκοπός της συγκεκριμένης παράστασης, ήταν η ανακατασκευή ενός τέτοιου κλήματος. Ο καλλιτέχνης εξήγησε πως, η επιλογή των 2 αυτών συνθετών, έγινε λόγου της δεξιοτεχνίας των κομματιών που επιλέχτηκαν και είναι ένα άριστο δείγμα για την σημαντικότητα αλλά και την καταξίωση που έχει η δεξιοτεχνία στην μουσική.

Λίγα λόγια για το ρεπερτόριο

Η μουσικές επιλογές του καλλιτέχνη ήταν η «Παρτίτα Αριθμός 2 σε Ρε ελάσσονα BWV 1004» του Bach και η « Σονάτα για βιολί και basso continuo σε Σολ ελάσσονα» του Tartini. Το πρώτο κομμάτι χαρακτηρίζεται για την δεξιοτεχνία που παρουσιάζει, ειδικά στο τελευταίο μέρος της. Αγγίζει σχεδόν το αδύνατο όπως λέει και ο διεθνής δεξιοτέχνης στο βιολί, Κος. Παπάνας. Αναφέρει, πως πολλοί ιστορική μουσικής, θεωρούν πως το τελευταίο μέρος της «Παρτίτας» του Bach φέρει μία δόση Θείου. Γνωστός για τις αναφορές του στο Θείο, Ο Bach ίσως προσπαθεί με το τελευταίο μέρος του να δώσει μουσική ερμήνευση στην Σταύρωση του Χριστού, με την δυσκολία της δεξιοτεχνίας που φέρει. Παρομοιάζοντας έτσι την δυσκολία του μαρτυρίου του Χριστού με αυτή της δεξιοτεχνίας που απαιτεί το κομμάτι.

Από την άλλη, η συγκεκριμένη «Σονάτα» του Tartini, είναι γνωστή και με το όνομα «Η τρίλια του διαβόλου». Σύμφωνα με τον Tartini, ένα βράδυ τον επισκέφθηκε ο Διάβολος και ζήτησε από τον Tartini να του παίξει βιολί. Ύστερα, το κακόβουλο πνεύμα, πήρε στα χέρια του το βιολί και έπαιξε το συγκεκριμένο κομμάτι. Κατά τον Tartini, ο Διάβολος τον είχε προσκαλέσει σε μονομαχία, όπου ο καλλιτέχνης έχασε και έπειτα προσπάθησε να καταγράψει την μουσική που άκουσε εκείνο το βράδυ. Είπε πως προσπάθησε όσο το δυνατόν, να είναι πιστό αντίγραφο σε αυτό που άκουσε εκείνο το βράδυ, ωστόσο, δεν άγγιξε και πάλι την δεξιοτεχνική κόλαση και όμορφη μελωδία που του έπαιξε ο Διάβολος

Το ρεσιτάλ ξεκινά

Έπειτα από τη ιστορική αναδρομή του καλλιτέχνη, η εικόνα αλλάζει και η αυλαία ανοίγει με τον Κ. Παπάνα στο επίκεντρο της σκηνής. Με απίστευτη χάρη και αρετή, ξεκινάει να παίζει τα κομμάτια. Με τον τρόπο του, μας ταξιδεύει σε διαφορετικούς τόπους καθώς το κάθε μέρος του ρεπερτορίου, βασίζεται και σε ένα διαφορετικό μουσικοχορευτικό στυλ.

Σοβαρός αλλά γεμάτος έκφραση και συναίσθημα, καταφέρνει να μας συγκινήσει και να ακουμπήσει την ψυχή μας. Θεωρώ πως είναι από τα ωραιότερα ρεσιτάλ που έχω παρακολουθήσει στην ζωή μου, ως λάτρης της Κλασσικής μουσικής. Ήταν ένα διαφορετικό ρεσιτάλ από όλα τα άλλα. Ένα ρεσιτάλ που συνδέθηκε με τις συναισθηματικές μου χορδές, και όλο αυτό, χάρη στην δεξιοτεχνία και ερμηνεία του Κ. Σίμου Παπάνα.

Βιογραφικό του Καλλιτέχνη

Ο Κος. Σίμος Παπάνας γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη και ασχολήθηκε με την περίοδο του Baroque, το βιολί, την μουσική σύνθεση και τα μαθηματικά. Ως καταξιωμένος δεξιοτέχνης και συνθέτης, έχει συμπράξει μαζί με πολλές Εθνικές Συμφωνικές Ορχήστρες και έχει πάρει μέρος σε φεστιβάλ όπως την ορχήστρα του Θεάτρου Bolshoi, την Ορχήστρα Δωματίου της Ζυρίχης, την Kammerorchester Basel, την Camerata Salzburg, την Geneva Camerata, την Συμφωνική της Πράγας, την Καμεράτα της Αθήνας κ.α.

Σαν σολίστας, έχει ηχογραφήσει με τις εταιρίες Deutche Grammophon, BIS και Centaur. Έχει παίξει στις πιο σημαντικές και γνωστές αίθουσες του κόσμου όπως το Carnegie Hall, το Palau de la Musica, η Μεγάλη Αίθουσα της Φιλαρμονικής της Αγίας Πετρούπολης και το Herbst Theater. Συνεργάζεται με κορυφαίους μουσικούς παγκοσμίως και είναι μόνιμος εξάρχων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης. Οι συνθέσεις του έχουν παιχτεί παγκοσμίως και έχουν επίσης χρησιμοποιηθεί και για θέατρο.

Για παραπάνω πληροφορίες, παρακαλώ επισκεφθείτε το Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου.

Με όλα αυτά υπόψιν, η παράσταση «Σίμος Παπάνας: Ιερές και Ανίερες Μονομαχίες Baroque», ήταν μια εξαιρετική επιλογή για ένα βράδυ Σαββάτου. Κατάφερε να με φέρει λίγο πιο κοντά στον κόσμο του Baroque και να μου θέσει με τον τρόπο του συναισθηματικά διλήμματα και να μου παρέχει μια εξωπραγματική εμπειρία!


Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν:

  • www.cccc.gr

Παρόμοια άρθρα:

Ακολουθήστε τις σελίδες μας σε Instagram, Facebook και Spotify για περισσότερη έμπνευση.

Giving Sight by Beasty-Press // Giving Sight The Project