neruda
Πηγή εικόνας: cinesculture.de

Ηχογράφηση από τη Σοφία Σακαρίκου:

Το 1948, στην Χιλή του Ψυχρού Πολέμου, ο Γερουσιαστής Pablo Neruda κατηγορεί την κυβέρνηση ότι προδίδει το Κομμουνιστικό Κόμμα, γεγονός που προκαλεί την αντίδραση του προέδρου Γκονζάλες Βιντέλα. Ο αστυνομικός Όσκαρ Πελουτσονάου έχει αναλάβει να συλλάβει τον ποιητή. Ο Neruda προσπαθεί να διαφύγει από τη χώρα μαζί με την γυναικά του, την ζωγράφο Ντέλια λε Καρίλ. Εν τέλει, αναγκάζονται να κρυφτούν.

neruda
Πηγή εικόνας: lifo.gr
Pablo Neruda: Ο ποιητής των κολασμένων

Ο Πάμπλο Νερούδα γεννήθηκε τον Ιούλιο του 1904 και ήταν Χιλιανός συγγραφέας και ποιητής. Το 1971 του απονεμήθηκε το Νόμπελ Λογοτεχνίας, γεγονός που προκάλεσε αντιδράσεις λόγω της πολιτικής του δραστηριότητας και της κομμουνιστικής του ιδεολογίας. Εξέδωσε πληθώρα ποιητικών συλλογών ποικίλου ύφους, όπως ερωτικά ποιήματα, έργα που διέπονται από τις αρχές του σουρεαλισμού, ακόμα και κάποια που θα μπορούσαν να θεωρηθούν πολιτικά μανιφέστα. Το 1921 μετακόμισε στην πρωτεύουσα Σαντιάγο, για να σπουδάσει Γαλλική Φιλολογία. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του εξέδωσε τις δύο πρώτες ποιητικές συλλογές του, Τα Ηλιοβασιλέματα (1923) και Τα είκοσι ερωτικά ποιήματα και ένα απελπισμένο άσμα (1924). Αυτές οι δύο ποιητικές συλλογές τον καταξίωσαν ως μεγάλο ποιητή.

Η εμπειρία του από τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης των ανθρώπων στη Χιλή, τα καταπιεστικά καθεστώτα και η φιλία του με τους σχεδόν ομοϊδεάτες του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα, Λουί Αραγκόν και Φιντέλ Κάστρο, υπήρξαν ορισμένοι παράγοντες που τον οδήγησαν να ενστερνιστεί τον κομμουνισμό. Στον Κάστρο είχε αφιερώσει και ένα ποίημα του, στο οποίο τον υμνούσε. Τα έργα του άρχισαν να γίνονται πιο πολιτικοποιημένα, με αποκορύφωμα το Κάντο Χενεράλ, το οποίο έχει μελοποιηθεί από τον συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη. Κατά την διάρκεια της εξορίας του γνώρισε και ανέπτυξε ερωτική σχέση με τη Χιλιανή τραγουδίστρια Ματίλντε Ουρρούτια, η οποία αποτέλεσε μούσα για τα έργα του.

Ο Pablo Neruda αναμφίβολα εξύμνησε τους αγώνες των λαών για δικαιοσύνη και ελευθερία με αμείωτο σθένος και αφοσίωση. Μπόρουσε σε ένα μόνο ποίημα να συνδυάσει έρωτα και πόλεμο. Έγραψε για τους καταραμένους αυτού του πλανήτη και τους αιώνια ερωτευμένους. Αυτό κατατάσσει τα έργα του ανάμεσα στα πιο πολυδιαβασμένα ισπανόφωνων δημιουργών.

neruda
Πηγή εικόνας: minutenews.fr
Neruda (2016): Το χρονικό μιας καταδίωξης

Το Neruda, του Χιλιανού Πάμπλο Λοραίν, αδιαφορώντας για την μανιέρα των βιογραφικών ταινιών, λειτουργεί περισσότερο ως «νερουδική μυθοπλασία». Δεν ακολουθεί τη γραμμική, προδιαγεγραμμένη διαδρομή της αφηγηματικής εξιστόρησης της ζωής μιας προσωπικότητας. Καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας ξετυλίγεται στις οθόνες μας ένα ανθρωποκυνηγητό που… δεν υπάρχει. Μετά την επίθεσή του στον πρόεδρο Βιντέλα, ο Νερούδα αποκτά έναν ισχυρό -αλλά φανταστικό- αντίπαλο. Τον ντεντέκτιβ Όσκαρ Πελουσόνο. Η παρουσία του ντεντέκτιβ έχει διττό ρόλο. Από την μια αναγκάζει σε φυγή τον ποιητή, από την άλλη λειτουργεί και ως φρένο στην ατέρμονη φαντασία του.

Ο Πάμπλο Νερούδα εδώ δεν παρουσιάζεται ούτε ως σοβαρός επαγγελματίας ούτε ως ταπεινός κομμουνιστής -αν και γνωρίζει καλά τι σημαίνει αυτό. Στην δίνη των πολιτικών εξελίξεων στη χώρα του και λίγο πριν ξεσπάσει το καθεστώς του Πινοσέτ, ο Νερούδα επιλέγει τον δρόμο της ηδονής. Ως λάτρης της καλή ζωής και των κάθε είδους απολαύσεων ακολουθεί έναν πιο ατομικιστικό τρόπο προσέγγισης της ζωής. Εδώ έρχεται η λειτουργία του ντετέκτιβ. Σε αυτό το σημείο ο Λοραίν επινοεί τον ντετέκτιβ Πελουσόνο και του δίνει το ρόλο της συνείδησης του ποιητή. Πρόκειται για μια αξέχαστη σεναριακή κατασκευή του σκηνοθέτη που δίνει ενδιαφέρουσα τροπή στην εξέλιξη της ταινίας.

Ανάμεσα σε ποιητικά αποσπάσματα, πολιτικά σχόλια, στιγμές ηδονής, εμφανίζεται ξανά και ξανά η μορφή του ντετέκτιβ, θυμίζοντας στον ποιητή τους φόβους του και τις ανθρώπινες ευαισθησίες του, που ολοένα και συγκρούονται με τη πειθαρχία του επαγγέλματός του. Δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο ένα ενοχλητικό κλίμα για τον ψυχισμό του. Αυτή η φαντασιακή κατάσταση, ωστόσο, μοιάζει περισσότερο χρήσιμη ακόμη και από την ίδια του την σύντροφο. Η τελευταία, του υπενθυμίζει πως έχει εκτροχιαστεί, ειδικά σε μια περίοδο όπου έχει ξεκινήσει το Canto General, το σημαντικότερο ποίημα του.

Ιδιαίτερα αξιόλογη προσπάθεια του Πάμπλο Λοραίν να αναστήσει μια «παλιά» ιστορία με μοντέρνα ματιά, αρνούμενος οποιαδήποτε επαφή με το κλασσικό μοτίβο αφηγήσεων.

neruda
Πηγή εικόνας: pinterest.com

Πηγή: lifo.gr


Παρόμοια άρθρα:

Ακολουθήστε τις σελίδες μας σε Instagram, Facebook και Spotify για περισσότερη έμπνευση.

Giving Sight by Beasty-Press // Giving Sight The Project

REVIEW OVERVIEW
Σκηνοθεσία
Σενάριο
Ερμηνεία
Μουσική επένδυση
Previous articleΑναμόρφωση διαδικασίας επιλογής καλλιτεχνικών διευθυντών
Next articleJef Maarawi “TERRA PAPAGALLI” κυκλοφορεί 23 Απριλίου
Λεω οχι στα μέτρια και δεν μου αρέσουν τα πρεπει που επιβάλλουν άλλοι. Λατρεύω το σινεμά και τα βιβλία. Εκεί τα πράγματα δεν είναι τόσο πεζά. Επισης λατρεύω την Αθήνα γιατί δεν είναι μέτρια σε τίποτα. Ζεις ουσιαστικά οταν ζεις στα άκρα.
neruda-mia-tainia-gia-tin-poihsh-kai-ton-polemoΙδιαίτερα αξιόλογη προσπάθεια του Πάμπλο Λοραίν να αναστήσει μια «παλιά» ιστορία με μοντέρνα ματιά, αρνούμενος οποιαδήποτε επαφή με το κλασσικό μοτίβο αφηγήσεων.