Ιφιγένεια εν Αυλίδι: Η Ιφιγένεια μας συστήνεται ξανά

«Γιατί αφήνεις το μετά να σου χαλάει το τώρα;»

Η παράσταση Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη ξεκίνησε την περιοδεία της από το Αρχαίο Θέατρο Ήλιδας. Στις 19 και 20 Αυγούστου ανέβηκε στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Εμείς, είχαμε την χαρά να την παρακολουθήσουμε πριν λίγες μέρες στο Θέατρο Πέτρας στην Πετρούπολη.

Η Ιφιγένεια εν Αυλίδι διαδραματίζει την απόφαση του Αγαμέμνονα να θυσιάσει την κόρη του, Ιφιγένεια, έπειτα από τον χρησμό που του έδωσε ο Κάλχας για να φυσήξει ούριος άνεμος και να ξεκινήσουν τα πλοία που είχαν συγκεντρωθεί στην Αυλίδα από όλη την Ελλάδα για να φέρουν πίσω την Ελένη. Με τέχνασμα τον επικείμενο γάμο της Ιφιγένειας με τον ανυποψίαστο Αχιλλέα, η Κλυταιμνήστρα φέρνει από το Άργος την Ιφιγένεια. Στην Αυλίδα θα ανακαλύψει, έπειτα από την συζήτηση της με τον Αχιλλέα και την επέμβαση του πιστού δούλου του Αγαμέμνονα, την πλεκτάνη που δημιούργησε ο Αγαμέμνων για χάρη της γυναίκας του αδερφού του. Η Κλυταιμνήστρα θα προσπαθήσει να τον μεταπείσει, ενώ ο Αχιλλέας θα προσπαθήσει να αποτρέψει την θυσία. Τελικά, η Ιφιγένεια θα πάρει μόνη της την απόφαση και θα υπακούσει την προφητεία.

Οι χαρακτήρες

Τους κεντρικούς ρόλους υποδύονται οι Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Παντελής Δεντάκης, Ιωάννα Παππά, Μαρία Πετεβή, Άκης Σακελλαρίου και Γιώργος Χρυσοστόμου. Η παράσταση αποτελείται από έναν οκταμελή Χορό, ο οποίος λειτουργεί ως ένα σώμα. Ο Χορός, σαν μια καλοκουρδισμένη φωνή σχολιάζει και μας πληροφορεί για όσα έγιναν στο παρελθόν και όσα πρόκειται να γίνουν στο μέλλον. Η κινησιολογία του συνδέεται άριστα, τόσο με την μουσική όσο και με τα συναισθήματα που εκφράζονται από τον ίδιο το κοινό.

Ιφιγένεια
Πηγή: newsbomb.gr

Το ρόλο του Αγαμέμνονα ενσαρκώνει ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος, ο οποίος μας χαρίζει μια αριστουργηματική ερμηνεία γεμάτη πάθος και ένταση. Μια ερμηνεία στην οποία φαίνεται πόσο αγαπούσε Αγαμέμνων την κόρη του και πόσο πάλεψε με τον εαυτό του για να πάρει την σωστή απόφαση. Ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος βιώνει και μας μεταφέρει αυτή τη σύγκρουση των δυο εαυτών του Αγαμέμνονα. Του στρατηγού και του στοργικού πατέρα που αγαπάει περισσότερο από όλους και από όλα την κόρη του. Αν και γνωρίζει από την αρχή ότι θα κερδίσει ο στρατηγός, δεν παύει στιγμή να πιστεύει ότι κάτι θα αλλάξει στο τέλος και η θυσία δεν θα πραγματοποιηθεί. Καθώς αμφιταλαντεύεται μεταξύ των αποφάσεων των θεών και των συναισθημάτων του, κερδίζει ο στρατηγός. Αυτός που δυναμικά και αποφασιστικά έχει καταφέρει να επιβληθεί στον οίκο αλλά και στον στρατό του.

Ο χαρακτήρας του Αγαμέμνονα έρχεται σε αντίθεση με αυτόν του Μενέλαου, τον οποίο υποδύεται ο Ακής Σακελλαρίου. Ο Άκης Σακελλαρίου έχει προσθέσει ακριβώς εκείνα τα υποκριτικά στοιχεία που θα κάνουν τον Μενέλαο να φαίνεται ανώριμος, υποκριτής αλλά και εγωιστής, καθώς το μόνο που τον απασχολεί είναι να μην πέσει κι άλλο στα μάτια των Ελλήνων. Χωρίς υπερβολές και με μελετημένες κινήσεις ο Μενέλαος φαίνεται να κατανοεί τον Αγαμέμνονα. Στην πραγματικότητα, όμως, δεν αισθάνεται κανένα συναίσθημα συμπόνιας για τον επικείμενο χαμό της κόρης του αδερφού του. Το γεγονός αυτό τον κάνει για λίγα λεπτά λογικό και συμπονετικό στα μάτια του Αγαμέμνονα, αλλά και του κοινού.

Η Κλυταιμνηστρα, την οποία υποδύεται η Ιωάννα Παππά, είναι μια γυναίκα που όπως όλες της εποχής, φροντίζει τα του οίκου. Εκείνη έχει την ευθύνη του οίκου και την ανατροφή των παιδιών της. Έτσι, όταν ο Αγαμέμνων της ανακοινώνει την απόφαση του για τον υποτιθέμενο γάμο της Ιφιγένειας με τον Αχιλλέα, εκείνη χαρούμενη του θυμίζει ότι έχει λόγο στον οίκο και όλα θα γίνουν εν τη παρουσία της. Η Κλυταιμνήστρα συμπληρώνει τον Αγαμέμνονα. Είναι στήριγμα του και υπερασπιστής του μέχρι την στιγμή που μαθαίνει τον αληθινό λόγο του ταξιδιού αυτού. Από την στιγμή που το μαθαίνει αρχίζει σταδιακά να του εκθέτει όλα τα λάθη του μέχρι τη στιγμή που του βγάζει το μανδύα και τον αφήνει ημίγυμνο, δηλώνοντας έτσι ότι πλέον δεν ανήκει στον οίκο. Θρηνεί για το χαμό της Ιφιγένειας και προσπαθεί να την μεταπείσει χωρίς να τα καταφέρει.

Η Ιφιγένεια ενσαρκώνεται από την Μαρία Πετέβη, η οποία δίνει στον ρόλο έναν νέο αέρα. Μέσα από την ερμηνεία της, βλέπουμε την Ιφιγένεια σταδιακά να ωριμάζει. Από αθώα και αγνή μετατρέπεται σε μια δυναμική και αποφασιστική γυναίκα που δεν δειλιάζει όταν φτάνει η στιγμή της θυσίας. Αποφασισμένη, περνά όλα τα στάδια της άρνησης, του θυμού, της μεταμέλειας και τελικά αποδέχεται την επιθυμία του πολυαγαπημένου της πατέρα να θυσιαστεί για χάρη της Ελένης. Με θάρρος δίνει κουράγιο στην μητέρα της και γυμνή, έχοντας αποβάλλει την παλιά ταυτότητά της, θυσιάζεται.

Ιφιγένεια
Πηγή: epirusgate.gr

Σκηνοθεσία

Η σκηνοθεσία του Θέμη Μουμουλίδη παρόλο που διαθέτει αρκετά σύγχρονα στοιχεία, δεν επισκιάζει καθόλου το κείμενο και της ερμηνείες των ηθοποιών. Όλα είναι άρτια συνδεδεμένα μεταξύ τους. Βλέποντας την παράσταση δεν μπορείς εύκολα να αποκόψεις κάτι και να πεις ότι αυτό θα μπορούσε να παραλειφθεί. Όχι, τίποτα δεν θα μπορούσε να παραλειφθεί. Όλα τα στοιχεία και οι συντελεστές της παράστασης είναι αναγκαία για να οδηγηθούμε σε μια κάθαρση. Να σκεφτούμε πως για να πετύχουμε αυτό που εκείνη την στιγμή επιθυμούμε θα πρέπει κάποιες φορές να θυσιάσουμε ότι πολυτιμότερο έχουμε. Όσο κι αν πονάει αυτή η θυσία. Κάποια πράγματα δεν μπορούμε να τα αποφύγουμε.

Ένα ακόμα θετικό και πρωτότυπο στοιχείο που διαθέτει η παράσταση και με έκανε να ξαφνιαστώ ευχάριστα είναι ότι, πέρα από το βασικό κείμενο του Ευρυπίδη, ακούγονται και αποσπάσματα από αλλά έργα που συνδέονται με την ιστορία της Ιφιγένειας. Αποσπάσματα από τις Τρωάδες, τον Ορέστη του Ευρυπίδη, την Ιλιάδα του Ομήρου κ.α. Η μετάφραση την οποία επιμελείται η Παναγιώτα Πανταζή, συμβάλει στην καλύτερη κατανόηση του κειμένου. Δεν χρησιμοποιείται επιτηδευμένος λόγος, κάνοντας το έργο πιο κατανοητό για το κοινό. Ωστόσο, δεν χάνεται η βαρύτητα του κειμένου.

Η παράσταση θα συνεχίσει το υπέροχο και επιτυχημένο της ταξίδι μέχρι 30 Σεπτεμβρίου όπου και θα παρουσιαστεί στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού (Ηρώδειο). Οι ενδιάμεσοι σταθμοί είναι 17/9 στο Θέατρο Ορέστης Μακρής – Χαλκίδα, Εύβοια, 21/9 στο Θέατρο Μοσχοποδίου – Θήβα, Βοιωτία και 23/9 στο Θέατρο Νταμάρι – Αλίκη Βουγιουκλάκη – Βριλήσσια, Αττική. Όσοι παρευρεθείτε μην ξεχάσετε να αγοράσετε το εξαιρετικό πρόγραμμα της παράστασης που διαθέτει το κείμενο και αλλά ερμηνευτικά, δραματολογικά σχόλια που μας κάνουν να κατανοήσουμε καλύτερα το έργο του Ευρυπίδη Ιφιγένεια εν Αυλίδι.


Παρόμοια άρθρα:

Ακολουθήστε τις σελίδες μας σε FacebookInstagram και Spotify για περισσότερη έμπνευση

 
Χριστίνα Γεωργιάδη
Θέατρο, Μουσική, Βιβλία, Τέχνη. Τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Έτσι κι αλλιώς "Ο σκοπός της τέχνης είναι να δώσει στη ζωή σχήμα" Ουιλιαμ Σαιξπηρ

Latest Articles

Διάβασε επίσης...