Γιάννης Μαρής : Ο πατέρας του αστυνομικού μυθιστορήματος
Πηγή εικόνας: pinterest.com

Λίγα λόγια για την ζωή του:

Ο Ιωάννης Τσιριμώκος όπως ήταν το πραγματικό του όνομα γεννήθηκε στην Σκόπελο τον Ιανουάριο του 1916 και ήταν από γνωστή πολιτική οικογένεια. Ο πατέρας του αστυνομικού μυθιστορήματος ήταν δημοσιογράφος γι’ αυτό και έγραφε τα μυθιστορήματα του σε συνέχειες στον Τύπο.

Γιάννης Μαρής : Ο πατέρας του αστυνομικού μυθιστορήματος
Πηγή εικόνας: pinterest.com

Πρώτα βήματα:

Ο Γιάννης Μαρής όπως ήταν το καλλιτεχνικό του ψευδώνυμο έγραφε στον Τύπο. Τα πρώτα αστυνομικά μυθιστορήματα του δημοσιεύονταν στο περιοδικό Οικογένεια , όπου ξεκίνησε την συγγραφική του καριέρα. Το ντεμπούτο του έκανε το 1953 όταν δημοσίευσε σε συνέχειες το έργο «Έγκλημα στο Κολωνάκι», χρονολογία ορόσημο για την αρχή της σύγχρονης ιστορίας της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας.

Αξίζει να σημειωθεί πως το Έγκλημα στο Κολωνάκι γνώρισε πολύ μεγάλη επιτυχία. Μεταφέρθηκε στην μεγάλη οθόνη το 1959, όπου είχε την ίδια αναγνώριση. Ο μετρ του αστυνομικού μυθιστορήματος θα συνεχίσει να γράφει για 25 ολόκληρα χρόνια. Άφησε πίσω του πάρα πολλά μυθιστορήματα, είκοσι σενάρια και 2 θεατρικά έργα.

Τα βασικά πρόσωπα των έργων του:

Ο Γιάννης Μαρής υπήρξε ο δημιουργός του θρυλικού χαρακτήρα Γεώργιου Μπέκα. O ήρωας του βασίστηκε στον επιθεωρητή Ζιλ Μαιγκρέ του Ζορζ Σιμενόν. Ο Μπέκας είναι συνταξιούχος αστυνόμος που ενδιαφέρεται να διεισδύει στην ψυχοσύνθεση του δολοφόνου. Σε κάποια από τα βιβλία του εμφανίζεται ο δημοσιογράφος Γιάννης Μακρής. Ο Μακρής βοηθούσε τον Μπέκα να λύσουν κάποιες υποθέσεις. Κάποιες φορές τις υποθέσεις έλυναν άτομα που εμπλέκονταν τυχαία στην υπόθεση ή άτομα που ενδιαφέρονταν να βρεθεί ο δράστης.

Θεματολογία των έργων του:

Σαν θεματολογία τα έργα του είχαν τα ερωτικά τρίγωνα, τα πάθη και την εκδίκηση. Φυσικά αυτά τα χρησιμοποιούσε ως πρόσχημα για το κλίμα που κυριαρχούσε τότε στην Ελλάδα. Οι ήρωες του είναι κατά κύριο λόγο πλούσιοι. Από τα έργα του όμως απουσιάζουν το πολιτικό έγκλημα, η δικαστική πλάνη, οι διεφθαρμένοι αστυνομικοί και η σεξουαλική διαστροφή. Ο Μαρής δεν παίρνει ποτέ το μέρος του δολοφόνου.

Μέσα στα έργα του τίθονται πάντα τα θέματα της προδοσίας, αρχαιοκαπηλίας και οικογενειακής τραγωδίας. Το δίπολο φιλαργυρία και πολιτική αντιπαλότητα υπάρχει επίσης στα έργα του. Συχνά το κίνητρο του φόνου είναι ερωτικό και η μέθοδος συγκάλυψης του φόνου η πλαστοπροσωπία. Ο νεκρός είναι ζωντανός και έχει σκηνοθετήσει τον θάνατο του ενώ ο ζωντανός υποδύεται κάποιον άλλον. Οι ήρωες κατευθύνονται από κρυφές σεξουαλικές σχέσεις. Πάντα οι άλλοι κινούν τα νήματα του παιχνιδιού. Ο συγγραφέας καλεί τον αναγνώστη να λύσει τον γρίφο μ’ένα αίνιγμα που του θέτει.

Το έργο του και ο θάνατος του:

Ο Μαρής ήταν αρκετά επιτυχημένος αν και το είδος που έγραφε υπαγόταν στην παραφιλολογία. Γεγονός που του στέρησε τον τίτλο του μεγάλου συγγραφέα. Έγραψε πολλά σενάρια για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Η πρώτη ταινία του στον κινηματογράφο μεταφέρθηκε το 1958 από τον Ντίνο Δημόπουλο. «Ο άνθρωπος του τρένου» ήταν η πρώτη ελληνική αστυνομική ταινία. Έπειτα συνέχισε με 20 σενάρια που έγιναν ταινίες. Κάποια από αυτά ήταν το «Έγκλημα στο Κολωνάκι» σε σκηνοθεσία Τζανή Αλιφέρη, «Έγκλημα στο Παρασκήνιο» του Ντίνου Κατσουρίδη και άλλα.

Επίσης πολλά έργα του μεταφέρθηκαν στην μικρή οθόνη. Από τις τηλεοπτικές του παραγωγές ξεχώρισε «Η εξαφάνιση του Τζων Αυλακιώτη» που διασκεύασε ο Γιάννης Κανδήλας. Καθώς και οι «Αστυνομικές Ιστορίες» ( ΥΕΝΕΔ 1973), «Υποψίες» (ΕΡΤ 1977-1978) και «Ο θάνατος του Τιμόθεου Κώνστα».

Το νήμα της ζωής του Γιάννη Μαρή κόπηκε στις 13 Νοεμβρίου 1979. Ο πατέρας του αστυνομικού μυθιστορήματος έφυγε νικημένος από καρκίνο στον εγκέφαλο. Μπορεί να έφυγε νωρίς όμως η κληρονομιά του θα ζει για πάντα.


Παρόμοια άρθρα:

Ακολουθήστε τη σελίδα μας σε Facebook, Instagram και Spotify για περισσότερη έμπνευση.

Giving Sight by Beasty Press // Giving Sight The Project