animation
credits: Mr Pitterson Productions

Πάντα με συγκινούσε ευχάριστα η εκμάθηση καινούργιων τεχνικών αναφορικά με την τέχνη και την απόδοση των καλλιτεχνικών ιδεών. Είτε στο φωτογραφικό ή κινηματογραφικό χαρτί είτε στον καμβά. Το ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος έχει την ευφυία να συνδυάσει όλες αυτές τις τεχνικές και να δημιουργήσει κάτι τόσο πολύπλοκο αλλά και τόσο διαχειρίσιμο ταυτόχρονα πραγματικά με εξιτάρει. Αναφέρομαι φυσικά στη σύλληψη του animation και τη δημιουργία του κινούμενου σχεδίου.

Η ιστορία

Η πρώτη ολοκληρωμένη ταινία animation προήλθε από τα studio του Walt Disney το 1937, τα οποία μας παρουσίασαν τη Χιονάτη με τους επτά νάνους. Ένα διαχρονικό παραμύθι το οποίο μεταφέρθηκε πρώτη φορά χωρίς ηθοποιούς στο κινηματογραφικό φίλμ. Στην Ελλάδα η πρώτη προσπάθεια δεν άργησε να εμφανιστεί από τον καρτουνίστα Σταμάτη Πολενάκη, ο οποίος πειραματίστηκε με την καινούργια τεχνική και εν μέσω γερμανικής κατοχής (1942). Δημιούργησε μια ταινία μικρού μήκους που είχε εμφανή αντιφασιστικό μήνυμα (Duce Recounts). Η ταινία γυρίστηκε από τον Πρόδρομο Μεραβίδη και τον Θανάση Παπαλουκά μεταγενέστερα, το 1945, στα στούντιο που κατείχε ο πατέρας του πρώτου. Βρίσκονταν στην Πανεπιστημίου 56, όπου σήμερα στεγάζεται ο κινηματογράφος Ideal .

Παρόλο που η τέχνη του animation απασχόλησε πολύ γρήγορα τους Έλληνες δημιουργούς, οι μεγάλοι παραγωγοί της εποχής καθώς και της μετέπειτα εποχής των χρυσών παραγωγών του ’60 και ’70, δεν έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την χρηματοδότηση του καινούργιου μεγάλου εγχειρήματος. Αν και βρισκόμαστε σε μια περίοδο αρκετά διαφορετική από την προαναφερθείσα, το ζήτημα παραμένει στον ελλαδικό χώρο.

Oscar

animation
credits: Mr Pitterson Productions

Συνομιλώντας με δυο Ελληνίδες animatοr που προσπαθούν να κάνουν τα βήματά τους στον χώρο της κινούμενης εικόνας, αντιλήφθηκα ότι δεν είναι καθόλου εύκολο να μπορέσεις να συγκεντρώσεις εφόδια για να υλοποιήσεις τις ιδέες σου. Αναφέρομαι στην Ματίνα Φύκαρη και στην Πολυξένη Κάτσαρη, οι οποίες μας παρουσιάζουν το εξαιρετικά διαδραστικό animation ονόματι Oscar. Έχουν σφραγίσει την συνεργασία τους με την δημιουργία του καινούργιου τους στούντιο, Mr Pitterson Productions.

Η Ματίνα Φύκαρη και η Πολυξένη Κάτσαρη είναι απόφοιτες του ΤΕΙ Γραφιστικής και ασχολούνται με το animation εδώ και αρκετό καιρό. Η Ματίνα πάντα είχε μια έφεση στο gaming. Οι χαρακτήρες της Πολυξένης αναφέρονται σχεδόν πάντα στην εφηβική πτυχή της ανθρώπινης ζωής. Κάπως έτσι δημιουργήθηκε κοινή θέληση για την περιγραφή μαγικών τόπων στους οποίους θα μπορεί να περιηγηθεί ένα παιδί αλλά και να επιστρέψει συναισθηματικά ένας ενήλικας. Το Mr. Pitterson Productions θα μας παρουσιάσει πτυχές της ανθρώπινης προσωπικότητας στα πρώιμα στάδια της. Εκεί που ο νους εξελίσσεται ραγδαία και η ψυχή εξερευνά τις προσδοκίες της.

Έτσι, θα παρακολουθήσουμε το δραστήριο Oscar, το οποίο μέσα σε μοτίβα goth και βικτωριανής αισθητικής θα προσπαθήσει να λύσει τα μυστήρια της οικογένειάς του. Αυτά θα τον φέρουν αντιμέτωπο με την εξερεύνηση της ταυτότητάς του. Κάτι με το οποίο έχουμε έρθει όλοι αντιμέτωποι σε αυτή την κρίσιμη περίοδο της ανθρώπινης ύπαρξης που ονομάζεται εφηβεία. Η εφηβεία των όντων που στην πραγματικότητα στοιχειοθετεί τον ενήλικα που καλούμαστε να εκπροσωπήσουμε στην ζωή μας.

Το animation Oscar έχει ήδη διακριθεί το 2020 στο φεστιβάλ AnimaSyros που λαμβάνει χώρα στην Σύρο κάθε χρόνο τον Σεπτέμβρη.

Ανεξαρτήτως όμως της θέλησης για δημιουργία αλλά και των εξαιρετικών κριτικών που απέσπασε το pitch του Oscar στην παρουσίασή του στο φεστιβάλ, στην χώρα μας αντιμετωπίζει πολλές δυσκολίες αναφορικά με την υλοποίηση του. Η χρηματοδότηση στην Ελλάδα για ιδιαίτερες μορφές τέχνης πάντα υστερούσε. Αυτό το έχουμε αντιληφθεί ξεκάθαρα εδώ και πολλά χρόνια. Αποκορύφωμα τα τελευταία 2 χρόνια όπου και εν μέσω πανδημίας το κοινωνικό κράτος μας απέδειξε ότι δεν υπάρχει χώρος για τους καλλιτέχνες. Ειδικά για εκείνους που ασχολούνται και με τις πιο ιδιαίτερες πτυχές της τέχνης.

Το animation στην Ευρώπη και στον κόσμο γενικότερα έχει τρομερή άνοδο από την περίοδο της παρουσίασης του. Χώρες όπως η Γαλλία, η Βρετανία, η Ιρλανδία και το Ιράν πρωτοστατούν και από θέμα τεχνικής αλλά και από θέμα ιδεών. Στην Ελλάδα, ενώ υπάρχουν πάρα πολλοί εξαιρετικοί δημιουργοί, δυσκολευόμαστε να προχωρήσουμε στην καινούργια εποχή όπου ο κόσμος μας οδηγεί βήμα προς βήμα.

Μεταξύ των καλλιτεχνικών κύκλων υπάρχει ένα γνωστό τσιτάτο που επικαλούμαστε συχνά. «Ό,τι γίνεται στον “έξω κόσμο” έρχεται στην Ελλάδα μετά από 50 χρόνια».

Θα αλλάξει ποτέ αυτό άραγε;


Παρόμοια άρθρα:

Ακολουθήστε μας σε Instagram, Facebook και Spotify για περισσότερη έμπνευση.

Giving Sight by Beasty-Press // Giving Sight The Project