Πηγή εικόνας: pinterest.com | Προφίλ: Behance

Το jean στις αρχές του 1800

Η λέξη «jean» πρωτοεμφανίστηκε στις αρχές του 1800. Ήταν ένα βαμβακερό ύφασμα διαγώνιας ραφής, που έπαιξε βασικό ρόλο στη δημιουργία των παντελονιών. Τα denim ή τα blue jeans ήταν, αρχικά, φτιαγμένα από το συγκεκριμένο βαμβακερό ύφασμα και παραγόταν στη Γαλλία, στην πόλη Nimes. Μέχρι και σήμερα δεν έχει ξεκαθαριστεί αν η λέξη «denim» προέρχεται από την αγγλική ή τη γαλλική γλώσσα. Από τον 20ο αιώνα άρχισε να χρησιμοποιείται παντού, χαρακτηρίζοντας μια μεγάλη γκάμα από βαμβακερά denim καθημερινά παντελόνια.

Ο Levis Strauss, ο δημιουργός του jean

Το 1850 ένας 20χρονος Βαυαρός μετανάστης, ο Levi Strauss, ξεκίνησε ένα ταξίδι από τη Νέα Υόρκη προς την Καλιφόρνια. Εκεί πωλούσε το ανθεκτικό καραβόπανο, που είχε χρησιμοποιήσει ο Κολόμβος, για την κατασκευή σκηνών και σκεπάστρων. Αυτό, όμως, που χρειαζόταν περισσότερο από όλα ήταν ρούχα που να αντέχουν περισσότερο τις δουλειές που έκανε. Έτσι, ο Stauss σκέφτηκε να χρησιμοποιήσει το ύφασμα που πωλούσε για να φτιάξει πιο ανθεκτικά παντελόνια. Στις 6 Ιουνίου του 1850 παρουσίασε τη δημιουργία του, η οποία έγινε ανάρπαστη.

Τα πρώτα jeans, έως το 1860, ήταν μπεζ. Παρ’όλα αυτά, στη συνέχεια κυριάρχησε το μπλε, καθώς είναι το χρώμα που λερώνεται λιγότερο. Η εταιρία Levi Strauss & Co, η οποία είχε ιδρυθεί από το 1853, πρόσθεσε το 1886 στο πίσω μέρος του παντελονιού μια ετικέτα, που απεικόνιζε δύο άλογα που τραβούσαν ένα jean. Χρησιμοποίησε αυτή την απεικόνιση για να διαφημίσει την ανθεκτικότητα των προϊόντων της.

Η συνεργασία του Levis Strauss και του Jacob Davis

Παρ’όλα αυτά, οι εργάτες άρχισαν να διαμαρτύρονται για το σκληρό καραβόπανο κι έτσι ο Strauss αποφάσισε να το αντικαταστήσει με το γαλλικό βαμβακερό ύφασμα Serge de Nimes. To αμέσως επόμενο πρόβλημα που αντιμετώπιζαν οι εργάτες στα ορυχεία ήταν οι τσέπες, που σκίζονταν εύκολα. Τη λύση αυτού του προβλήματος της βρήκε ο πελάτης του Strauss, ήταν ο Λετονός ράφτης Jacob Davis. Η ιδέα που σκέφτηκε είναι οι μεταλλικές κόπιτσες που υπάρχουν στα jeans μέχρι και σήμερα. Παρ’όλα αυτά δεν είχε το ποσό που χρειαζόταν για να κατοχυρώσει την ιδέα του. Έτσι, ο Levis Strauss του πρότεινε να πληρώσει εκείνος για την πατέντα και να μοιραστούν τα κέρδη από τις πωλήσεις. Το πρώτο jean παντελόνι πουλήθηκε στις 20 Μαΐου του 1874, με 13 δολάρια τη δωδεκάδα.

Το 1922 προστέθηκαν οι θηλιές για τη ζώνη και το 1954 το φερμουάρ αντικατέστησε τα κουμπιά σε κάποια από τα μοντέλα.

Η χρήση του jean από τη δεκαετία του ’50 έως τη δεκαετία του ’90

Μέχρι τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο το jean ήταν ένα ρούχο εργασίας. Στη δεκαετία του ’50 η εξέγερση νέων ενάντια στον κοινωνικό κομφορμισμό έφερε τη μαζική εξάπλωσή του. Μία έρευνα του 1958 στις ΗΠΑ αποκάλυπτε ότι το 90% των νέων φορούσε το jean σε όλες τις περιστάσεις. Μέχρι το 1960 το jean αποτελούσε σύμβολο ενάντια στο κατεστημένο, με αποτέλεσμα αρκετά σχολεία να το απαγορεύσουν. Ανάλογη πορεία ακολούθησε στην Ευρώπη, ενώ το 1970 αποτέλεσε τη νέα πρόταση στις παριζιάνικες πασαρέλες από τον Γάλλο σχεδιαστή Yves Saint Laurent. 

Στις αρχές του ’80 ο κόσμος της μόδας άρχισε να οικειοποιείται το denim, με τον Fiorucci να παράγει τα Buffalo 70, μια στενή, πιο σκούρα και πολύ πιο ακριβή εκδοχή jean, το άκρως αντίθετο από τις ξεβαμμένες «καμπάνες» που προτιμούσε τότε η νεολαία. Τα designer jeans άρχισαν να γνωρίζουν εμπορική επιτυχία και μέσα από τις πρωτοποριακές διαφημιστικές εκστρατείες τους. Η προκλητική καμπάνια του Calvin Klein με πρωταγωνίστρια την Brook Shields και οι sexy γιγαντοαφίσες της Claudia Schiffer για την Guess το 1980 έδωσαν στο θρυλικό παντελόνι μια πιο τολμηρή παρουσία. Μέχρι τη δεκαετία του ’90 οίκοι όπως Versace, Dolce & Gabbana και Dior είχαν ήδη μπει δυναμικά στον κόσμο του denim.

Φτάνοντας στο σήμερα διαπιστώνουμε ότι η μόδα ανακυκλώνεται. Χαμηλοκάβαλα jeans σε στενή γραμμή, ψηλόμεσα jeans με καμπάνα, έχουν επικρατήσει από τη δεκαετία του ”00 μέχρι σήμερα.


Παρόμοια άρθρα:

Ακολουθήστε τις σελίδες μας σε FacebookInstagram και Spotify για περισσότερη έμπνευση.

Giving Sight by Beasty Press // Giving Sight The Project