Εμπόδια
Πηγή Εικόνας: tribeca.tumblr.com

Σχεδόν 30 χρόνια μετά την πρεμιέρα του βραβευμένου με Pulitzer και Tony Award θεατρικού έργου του August Wilson Fences(Εμπόδια), o Denzel Washington προχωρά στην κινηματογραφική μεταφορά του. Έχοντας στο πλευρό του την εξαιρετική Viola Davis αποδίδει την εύθραυστη ψυχολογία ενός γονιού που «στερήθηκε τα όνειρα του» λόγω του ρατσισμού. Σχεδόν 30 χρόνια μετά, η ανθρώπινη αυτή ιστορία παραμένει επίκαιρη και οξύμωρα -για τα Χολυγουντιανά δεδομένα- ειλικρινής.

Η αφροαμερικανική εργατική τάξη στις ΗΠΑ του ’50

Ο Τρόι, ένας αφροαμερικανός υπάλληλος απορριμματοφόρου, ζει στο Pittsburgh της δεκαετίας του 50 με την σύζυγο του, την Ρόουζ, και τον μικρότερο από τους δύο γιους του. Αναπόσπαστα μέλη της οικογένειας είναι ο μεγαλύτερος γιος του από την πρώτη του σύζυγο, ο καλύτερος του φίλος καθώς και ο μικρότερος αδερφός του, που πάσχει από εγκεφαλική παράλυση. Μια φτωχή οικογένεια όπως οι άλλες, με τις ιδιαιτερότητες της αλλά και την ήρεμη καθημερινότητα της. Εργαζόμενος πατέρας, νοικοκυρά μητέρα που αναλαμβάνει την ψυχολογική υποστήριξη όλων των άλλων και έφηβος γιος που κυνηγά τα όνειρα του.

Πηγή Εικόνας: booksandrainyyfilms.tumblr.com

Όταν τα απωθημένα γίνονται εμπόδια στην κατανόηση της προόδου

Ακολουθώντας της αρχική θεατρική δομή του σεναρίου, το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας εκτυλίσσεται στην αυλή του σπιτιού της οικογένειας. Εκεί, ο Τρόι γίνεται συχνά η γνώριμη φιγούρα του άντρα που με λίγο μόνο αλκοόλ αναπολεί διάφορές στιγμές της ζωής του. Και, δυστυχώς, οι ιστορίες του αποκαλύπτουν πως έχει ζήσει μία ζωή γεμάτη στερήσεις, δυσκολίες και κυρίως απωθημένα. Το μεγαλύτερο απωθημένο του; Δεν κατάφερε ποτέ να ασχοληθεί επαγγελματικά με το μπέιζμπολ παρά τις καταπληκτικές επιδόσεις του που συχνά επισημαίνει. Γιατί; Γιατί όπως λέει δεν υπήρχε χώρος για μαύρους.

Όταν λοιπόν ο μικρότερος του γιος, που φαίνεται να έχει κληρονομήσει το ταλέντο του πατέρα του, προσπαθεί να κυνηγήσει το όνειρο του και να πετύχει όσα αυτός δεν κατάφερε, ο Τρόι αρνείται κατηγορηματικά. Αρνείται να επιτρέψει στον γιο του να τρέφει φρούδες ελπίδες για μια καριέρα στο μπέιζμπολ. Τα ίδια του τα βιώματα στέκονται μπροστά του ως εμπόδια που δεν τον αφήνουν να δει πως ο κόσμος γύρω του αλλάζει.

Εμπόδιο
Πηγή Εικόνας: booksandrainyyfilms.tumblr.com

«Κάποιοι άνθρωποι φτιάχνουν φράχτες για να κρατούν ανθρώπους έξω, και άλλοι  για να κρατούν ανθρώπους μέσα»

Οι αρχικές συγκρούσεις με τον γιο του σχηματίζουν μια περίεργη αλυσίδα που παγώνει τα λιγοστά συναισθήματα που μπορούσε να εκφράσει και τον απομακρύνει από όλους. Μετά τον γιο του σειρά έχει η γυναίκα του, που, όπως μαθαίνουμε από τις ιστορίες του, ήταν και είναι το «στήριγμα» του. Η Rose ανταποκρίνεται τέλεια στο πρότυπο της συζύγου της εποχής. Στοργική, αλλά και δυναμική, εξασφαλίζει με κάθε τρόπο την ισορροπία στην οικογένεια της. Δίνει τα πάντα και το μόνο που ζητά σαν χάρη είναι να της φτιάξουν έναν φράχτη στην αυλή. Έναν φράχτη που όπως υποστηρίζει ο φίλος του Τρόι θα χρησίμευε για να τον κρατήσει μέσα στο σπίτι.

Ο ισχυρισμός αυτός του φίλου του είναι κάθε άλλο παρά τυχαίος. Ο Τρόι πράγματι «βγαίνει από το σπίτι και την οικογένεια του». Πληγώνει ανεπανόρθωτα τη Ρόουζ αφήνοντας έγκυο μία άλλη γυναίκα. Όταν μάλιστα η γυναίκα αυτή χάσει τη ζωή της, η Ρόυζ με το μεγαλείο ψυχής που την χαρακτηρίζει, ξεκαθαρίζει στον Τρόι πως το παιδί του θα έχει μια μητέρα αλλά ο ίδιος δεν έχει πλέον σύζυγο. Η απουσία φράχτη δεν κατάφερε να τον κρατήσει μέσα όχι μόνο σωματικ, αλλά κυρίως ψυχικά. Η αδυναμία του να κατανοήσει πως όλα προχωρούν κι αυτός μένει στάσιμος στις θλιβερές του αναμνήσεις γίνεται συναισθηματικός φράχτης ανάμεσα σε αυτόν και τους δικούς του.

«Το καθήκον ενός άντρα είναι να φροντίζει την οικογένεια του»

Ένας τέτοιος άντρας φαίνεται, αρχικά, σχεδόν αναίσθητος. Δεν παύει όμως να είναι ένας βιοπαλαιστής που κάνει τα πάντα για να μην στερηθούν τίποτα οι δικοί του. Όπως ο ίδιος λέει σε μία δυνατή σύγκρουση με τον γιο του «το καθήκον ενός άντρα είναι να φροντίζει την οικογένεια του». Πράγματι ανταποκρίνεται σε αυτό του το καθήκον. Και μάλιστα προσπαθεί να ανταποκριθεί και συναισθηματικά στον ρόλο του πατέρα, του συζύγου, του αδερφού ή του φίλου.Η αγάπη, όμως, που ο ίδιος δεν έλαβε ως παιδί και τα ρατσιστικά εμπόδια που «του έκοψαν τα φτερά» καθιστούν δύσκολο να δείξει την αγάπη που ο ίδιος νιώθει για τους δικούς του.

Μέσα στα τόσα λάθη του, όμως, οι δικοί του επιμένουν στην αγάπη. Πολλά λάθη ποτέ δεν συγχωρούνται. Αυτό που μένει σε βάθος χρόνου δεν είναι άλλο από την αγάπη. Μία αγάπη που, για πάρα πολλούς λόγους, ο ίδιος ο Τρόι δεν καταφέρνει να εξωτερικεύσει με τον σωστό τρόπο. Εκεί, όμως, που το παρελθόν θέτει εμπόδια η αγάπη τα ξεπερνά. Εκεί που το παρελθόν φυλακίζει την αγάπη ενός γονιού, αυτή βρίσκει τον τρόπο να εκφραστεί. Κι εκεί που ένας άνθρωπος πληγώνεται, χωρίς να ξεχνά, καταφέρνει να συγχωρέσει.


Με αφορμή τον Μήνα Μαύρης Ιστορίας:

Ακολουθήστε μας στις σελίδες μας FacebookInstagram και Spotify για περισσότερη έμπνευση.

Giving Sight by Beasty Press // Giving Sight The Project

REVIEW OVERVIEW
Σκηνοθεσία
Σενάριο
Ερμηνείες
Μουσική Επένδυση
Previous articleΎμνοι μιας αέναης επανάστασης
Next articleΑφροαμερικανοί καλλιτέχνες που αξίζει να σημειωθούν
Φοιτήτρια ιταλικής φιλολογίας εθισμένη στην ιταλική μουσική των 60s και στα ζυμαρικά. Όνειρο μου: να γυρίσω τον κόσμο. Στόχος μου να μάθω 5 ξένες γλώσσες. Ανάγκη μου: να πηγαίνω σινεμά.
fences-otan-to-parelthon-thetei-empodia-sthn-exelixi-toy-parontosΟ Denzel Washington μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη το θεατρικό έργο του August Wilson αναλαμβάνοντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο, με την Viola Davis στο πλευρό του. Ακολουθώντας την θεατρική σεναριακή δομή η ταινία παρουσιάζει τις σχέσεις μεταξύ των μελών μίας οικογένειας οι οποίες αποκαλύπτονται στον θεατή από τις μεταξύ τους συζητήσεις. Μέσα από αυτές τις συζητήσεις βλέπουμε τις προσπάθειες του πατέρα της οικογένειας να προστατεύσει και να φροντίσει τους δικούς του ανθρώπους. Όσο όμως κι αν το προσπαθεί τα δικά του απωθημένα που προκλήθηκαν από τον ρατσισμό που έχει βιώσει τον οδηγούν στο να πληγώνει συχνά τους γύρω του.

1 COMMENT

Comments are closed.