Εμπρός
Πηγή εικόνας: Void Network
Οι καλλιτέχνες και οι παραγωγοί σε απόγνωση.
Πηγή εικόνας: in2life

Εμπρός – πίσω, φαίνονται να είναι τα βήματα που γίνονται στην Ελλάδα για ακόμη μια φορά. Το θέατρο, ο πολιτισμός στο σύνολό του, βρίσκονται ξανά στο στόχαστρο. Η ΕΛ.ΑΣ. εκκενώνει το ιστορικό κτίριο όπου στεγάζεται το Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο «Εμπρός». Η κατάσταση, μυρίζει ξανά μπαρούτι κι ο πολιτισμός φαίνεται να λειτουργεί αποκλειστικά με όρους ξεπουλήματος!

Η εκκένωση του κτηρίου
Εμπρός
Πηγή εικόνας: Hellasjournal.com

Το πρωί της 19ης Μαΐου 2021, ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις κατέφθασαν στην οδό Ρήγα Παλαμήδου, όπου στεγάζεται το Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο «Εμπρός». Μετά τη βεβαίωση της ΕΛ.ΑΣ. ότι δεν υπάρχει κάποιος/α μέσα, καθότι το κτήριο βρίσκεται υπό κατάληψη τα τελευταία χρόνια, το εκκένωσε και στη συνέχεια το σφράγισε. Η αιφνίδια αυτή ενέργεια προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων, τόσο στην καλλιτεχνική κοινότητα αλλά και στον απλό κόσμο, που είτε το γνωρίζει είτε όχι.

Η ιστορία του
Πηγή εικόνας: Lifo.gr

Το «Εμπρός» είναι κάτι παραπάνω από ένα θέατρο ή έναν ακόμη πολιτιστικό χώρο. Μέσα στην ξύλινη σκηνή του, τους γκραφιτιασμένους και γεμάτους συνθήματα τοίχους, έχει γραφτεί μια πολύ ξεχωριστή ιστορία. Το ιστορικό κτήριο στου Ψυρρή, που ανήκει στο δημόσιο, κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1930. Από το 1989, είναι επισήμως κηρυγμένο ως διατηρητέο μνημείο. Αρχικά, λειτούργησε ως τυπογραφείο της ομώνυμης εφημερίδας. Έπειτα, από το 1988 έως και το 2007 λειτούργησε ως στέγη του θεατρικού οργανισμού «Μορφές». Έκτοτε, στεγάζει την εταιρεία θεάτρου «Εμπρός».

Η Κίνηση Μαβίλη

Το 2011, έπειτα από αμέτρητες αντιδράσεις, διαδηλώσεις, πορείες, συνελεύσεις, μια δυναμική συσπείρωση νέων καλλιτεχνών από τον χώρο του θεάτρου πρότεινε δυναμικά την επαναλειτουργία του χώρου. Η συσπείρωση αυτή, πρότεινε έναν εναλλακτικό τρόπο αξιοποίησης του «Εμπρός». Όσοι/ες από την Κίνηση Μαβίλη αγωνίστηκαν για να το κάνουν αυτό που είναι σήμερα, θα γελάνε γλυκόπικρα με την κατάληξή του. Πού να φαντάζονταν ότι έντεκα χρόνια μετά, τόσους αγώνες μετά, τόσες επιτυχίες μετά, θα κατέληγε ένα πρωί σφραγισμένο από την ΕΛ.ΑΣ.;

Η μέχρι τώρα πορεία του

Το «Εμπρός» φτιάχτηκε ξανά το 2011 με κόπο, μεράκι, κι αμέτρητη αγάπη. Γεννήθηκε μέσα από τα όνειρα και τις φιλοδοξίες εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων. Απλού κόσμου, καλλιτεχνών, κι άλλων. Στην περίπου δεκάχρονη δράση του, ανέδειξε ένα πρωτόγνωρο πνεύμα αυτοοργάνωσης κι εναλλακτικής λειτουργίας, που σίγουρα δεν υπάρχει όμοιά της στην Ελλάδα. Αποτελεί έναν ανοιχτό, δημόσιο, κατειλημμένο χώρο, με διεθνή απήχηση.

Πηγή εικόνας: ΑΥΓΗ

Από το 2011, εκατοντάδες καλλιτέχνες παρουσιάζουν στο κοινό αφιλοκερδώς περισσότερα απο 400 θεατρικά έργα, σε περισσότερες από 2000 παραστάσεις. Έγιναν συναυλίες 450 διαφορετικών συγκροτημάτων, εκδηλώσεις, φεστιβάλ, κινηματικές πρωτοβουλίες παντός τύπου, ομιλίες, διαλέξεις, συζητήσεις. Μαζί με αυτά, δημιουργήθηκαν παρέες, φιλίες, οικογένειες.

Θέλουμε το «Εμπρός» ανοιχτό

Θέλουμε το «Εμπρός» ανοιχτό είναι το ηχηρό και ξεκάθαρο μήνυμα του κόσμου και των καλλιτεχνών. Στις 19 Μαΐου 2021, αποδείχθηκε περίτρανα, η αδιαφορία του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) προς το κτήριο και τη δράση του. Αποδείχθηκε γι’ ακόμη μια φορά, πως στο βωμό του κέρδους και στο όνομα της ιδιωτικοποίησης, θυσιάζεται ανεξαιρέτως κάθε μέτρο γης. Το σφράγισμα ενός τέτοιου ιστορικού κι εμβληματικού κτηρίου είναι ακόμη μια ενέργεια που υπονομεύει τον πολιτισμό και την καλλιτεχνική έκφραση.

ÁÈÇÍÁ- Óöñáãßóôçêå ôï èÝáôñï «Åìðñüò».(EUROKINISSI-ÔÁÔÉÁÍÁ ÌÐÏËÁÑÇ)
Εμπρός
Πηγή εικόνας: twitter.com / @LStamellos

Η δημιουργία, η έκφραση, ο πειραματισμός, η καινοτομία, τα όνειρα, οι στόχοι είναι όλα συνυφασμένα με τον πολιτισμό. Μόνο σε ανοιχτά κτήρια μπορούν να ανθίσουν. Χώροι και κτήρια, σαν το “Εμπρός”, δεν χρειάζεται να σφραγιστούν από καμία κυβέρνηση, από καμία ΕΛ.ΑΣ. Τα κατάφερε περίφημα να το κάνει, προσωρινά, ο κορωνοϊός. Μέλημα όλων μας είναι μόνο επαναλειτουργία της τέχνης και του πολιτισμού και σίγουρα όχι η παράλυσή τους.

Το πραγματικό κέρδος δεν βρίσκεται στην ιδιωτικοποίηση και το ξεπούλημα τέτοιων χώρων αλλά στην αξιοποίησή τους. Αυτό θα πει κέρδος. Να αφεθεί ο πολιτισμός στην απόλυτη άνθισή κι ελευθερία του. Κι όπως έγραψε κάποιος ανώνυμα στο Facebook “τα κτήρια ανήκουν σε αυτούς που στεγάζουν μέσα τα όνειρά τους.

Πηγή εικόνας: επίσημη σελίδα “ΕΜΠΡΟΣ”, Facebook

Πηγή που χρησιμοποιήθηκε:

Παρόμοια άρθρα:

Ακολουθήστε τις σελίδες μας σε Instagram, Facebook και Spotify για περισσότερη έμπνευση.

Giving Sight by Beasty-Press // Giving Sight The Project