Έχει τύχει σε όλους μας να χαζεύουμε σε ένα βιβλιοπωλείο και να πέσει το μάτι μας σε ένα συγκεκριμένο εξώφυλλο. Είτε αυτό έχει έντονα χρώματα, ή εντυπωσιακή τυπογραφία. Παρόλο που, όπως λέει και το ρητό, δεν πρέπει να κρίνουμε ένα βιβλίο από το εξώφυλλο του, το εξώφυλλο είναι ένας σημαντικός παράγοντας που, καλώς ή κακώς,  καθορίζει την επιτυχία και τις πωλήσεις ενός βιβλίου.

Τον σχεδιασμό των εξωφύλλων αναλαμβάνουν πιο συχνά γραφίστες αλλά και καλλιτέχνες/ζωγράφοι, και κατά κύριο λόγο χρησιμοποιούν τις παρακάτω τακτικές για να «πιάσουν» την προσοχή των αναγνωστών:

  1. Χρήση του «αρνητικού χώρου/ negative space»
image by amazon

Όπως βλέπουμε και στο παραπάνω εξώφυλλο, έχει χρησιμοποιηθεί ένα λευκό κενό με σχήμα χεριού στο οποίο βρίσκεται ο τίτλος, και πίσω υπάρχει ένα υπέροχο backround με πολλές γραμμές και σχήματα που πιάνουν αμέσως το μάτι του περιπλανώμενου.

Το «negative space», το άσπρο κενό, κάνει αντίθεση με το backround και ως αποτέλεσμα είναι το πρώτο πράγμα που κοιτάει κάποιος πάνω στο εξώφυλλο.

(Το βιβλίο έχει τίτλο The Wealth of Nations, το εξώφυλλο έχει σχεδιάσει η Emily Mahon και την υπέροχη ζωγραφιά έχει κάνει ο Ray Morimura.)

2. «Στρατηγικό» μίνιμαλ

image by amazon

Όπως βλέπουμε και στο εξώφυλλο του undiscovered gyrl της Allison Burnett, το άσπρο τετραγωνάκι κρύβει το μενταγιόν της κοπέλας. Αυτό δεν θα μας πείραζε κάτω από διαφορετικές συνθήκες, αλλά το ζούμ που έχει γίνει στην εικόνα δεν μας δίνει σχεδόν καθόλου πληροφορίες για την κοπέλα, ούτε για το βιβλίο. Έτσι «στρατηγικά» κινεί την περιέργεια του αναγνώστη, καθώς του δημιουργεί την επιθυμία να δει τι “κρύβει” το βιβλίο.

3. 3D εξώφυλλα

image by amazon

Τα χάρτινα «βουνά» στο εξώφυλλο δίνουν βάθος, την αίσθηση κίνησης. Αυτό, σε συνδυασμό με τα έντονα χρώματα είναι η απόλυτη συνταγή της επιτυχίας, καθώς όλα τα μάτια θα πέσουν πάνω του.

4. Τυπογραφία ως το κύριο «focus»

image by amazon

Μερικές φορές, το εξώφυλλο που τραβάει την προσοχή μας δεν είναι πολύ φανταχτερό. Δεν χρειάζεται όμως πολύ προσπάθεια, απλά ένα ωραίο φόντο για τον τίτλο. Μέσα από την τυπογραφία και τον τρόπο με τον οποίο έχουν τοποθετηθεί οι λέξεις στο εξώφυλλο μπορούμε πολλές φορές να καταλάβουμε το ύφος του βιβλίου και το περιεχόμενο του.

5. Μια ζωγραφιά στο εξώφυλλο

image by amazon

Εκτός του ότι τα μάτια μας έχουν μάθει να πηγαίνουν αυτόματα σε εικόνες, παρά σε λέξεις, ένα εξώφυλλο με κάποια ζωγραφιά τραβάει τον αναγνώστη αμέσως.

Μέσα από την ζωγραφιά ο αναγνώστης παίρνει μια «γεύση» για το περιεχόμενο του βιβλίου και το ύφος του, αλλά ταυτόχρονα του γίνεται πιο εύκολο να κάνει εικόνα στο μυαλό του τους ήρωες της ιστορίας, αν αυτοί εικονίζονται στο εξώφυλλο.