Μόλλυ Σουήνη
Πηγή: Θέατρο Νέου Κόσμου // Σκηνοθεσία: Ιώ Βουλγαράκη

Μόλλυ Σουήνη και υπηρεσίες προσβασιμότητας. Ποια είναι η Μόλλυ Σουήνη; Ποιος ο κόσμος των χρωμάτων και ποια η σχέση μεταξύ τους; Τί είναι οι υπηρεσίες προσβασιμότητας; Πώς αυτές εντάσσονται στο χώρο του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου; Πώς εξασφαλίζουν την κοινωνική ισότητα;

Οι συντελεστές και η πλοκή
Μόλλυ
Πηγή: Αθηνόραμα

Το Θέατρο του Νέου Κόσμου ανεβάζει το έργο του Βορειοϊρλανδού Μπράϊαν Φίλερ Μόλλυ Σουήνησε Μετάφραση Αργύρη Ξάφη. Το έργο σκηνοθετεί η Ιώ Βουλγαράκη. Τρεις χαρακτήρες. Μόλλυ Σουήνη (Δέσποινα Κούρτη). Ο σύζυγός της Φρανκ (Αργύρης Ξάφης). Ο οφθαλμίατρος Ράις (Δημήτρης Γεωργιάδης). Το έργο περιστρέφεται γύρω από τη ζωή της Μόλλυ Σουήνη, μιας εκ γενετής τυφλής γυναίκας. Η ζωή της αλλάζει ριζικά τη στιγμή που χειρουργείται, έπειτα από παρότρυνση του συζύγου της Φρανκ. Τότε είναι που η Μόλλυ αντιλαμβάνεται πως είναι ανέτοιμη να υπάρξει σε αυτόν τον πρωτόγνωρο για εκείνη κόσμο. Η συνειδητοποίηση του πόσο ξένη είναι ανάμεσα σε ανθρώπους που βλέπουν και σε ένα κόσμο γεμάτο φως, την τυφλώνει!

Μόλλυ
Πηγή: Αθηνόραμα // Θέατρο Νέου Κόσμου/ Σκηνοθεσία: Ιώ Βουλγαράκη
Δομικά

Πρόκειται για μια αληθινή ιστορία. Εκτείνεται σε τρεις παράλληλους μονολόγους, έναν για κάθε ηθοποιό, που διασταυρώνονται μεν, δεν καταλήγουν ποτέ σε διάλογο δε! Η απουσία διαλόγου, δια θεατρικού ορισμού, θα ήταν βαρετή έως ανούσια. Παρόλα αυτά, τόσο ο συγγραφέας του έργου όσο και η σκηνοθέτης δομούν τόσο δεξιοτεχνικά τα τρία, δίχως κοινή δράση, μονόπρακτα. Έτσι, καταλήγουν σε ένα μοναδικά ομοιογενές σύνολο.  Ο/ η θεατής βλέπει την ιστορία να ξεδιπλώνεται μαγικά στα μάτια του/ της, μέσα από την προοπτική καθενός από τους χαρακτήρες.

Μόλλυ
Πηγή: Αθηνόραμα
Σκηνικά και θεματικές

Από τη στιγμή που το έργο αγγίζει το λεπτό ζήτημα της τυφλότητας δεν γίνεται να μη γίνει αναφορά στην αισθητική της πολύχρωμης σκηνής. Σκηνικό λιτό κι απέριττο. Φωτισμός γλυκός και ζεστός. Μεγάλα, ορθογώνια, χρωματιστά, ημιδιάφανα υφάσματα πέφτουν από την οροφή. Με την τυφλότητα να κυμαίνεται από μερική ως και ολική, τα χρώματα των υφασμάτων λαμβάνουν άλλη διάσταση. Ισχνές αποχρώσεις του ροζ, του μπλε και του καφέ μας παραπέμπουν σε έναν όχι και τόσο ξεκάθαρο, οπτικά πάντα, κόσμο. Η σκηνή γλυκαίνει μέσω των χρωμάτων, που συνθέτουν μοναδικά την αισθητική της. Η χρωματική αυτή αρμονία που πλάθουν τόσο το σκηνικό και τα κοστούμια, όσο και ο φωτισμός, αναδύουν μια γαλήνη και μια ηδύτητα, ανάλογη με τα θιγόμενα θέματα. Το έργο θίγει μια πληθώρα ζητημάτων. Τυφλότητα, ταυτότητα, ατομική βούληση, τα όρια της επιστήμης, η δύναμη της πίστης και της επιλογής, ο άνθρωπος στο κέντρο του κόσμου, υφαίνουν μια εναλλακτική ιστορία. Μια ιστορία, στην οποία η τυφλή γυναίκα που είδε το φως του κόσμου είναι κάθε άλλο παρά χαρούμενη!

Όλα είναι θέμα οπτικής: πολυεπιπεδικότητα

Το έργο συνιστά, εκτός των άλλων, μια υπενθύμιση. Πως όλα γύρω μας είναι τελικά θέμα οπτικής. Με πλήρη ή μερική όραση, με την απουσία ή μη των χρωμάτων, η ερμηνεία του κόσμου έγκειται στην οπτική μέσω της οποίας τον ερμηνεύουμε. Το κείμενο από μόνο του χαρακτηρίζεται από μια πολυεπιπεδικότητα που εκτείνεται στις διάφορες θεματικές που προαναφέρθηκαν. Η ποικιλία των επιπέδων δεν έγκειται μόνο σε επίπεδο ανάγνωσης, αλλά και σε επίπεδο δράσης.

Μόλλυ
Πηγή: Εναλλακτική Δράση

Παράλληλα, η τυφλή Μόλλυ συνιστά μια υποδοχέα πρωτόγνωρων ερεθισμάτων που κλονίζουν συθέμελα τον ασφαλή μικρόκοσμό της. Κι ενώ θα περιμέναμε η όραση να της δώσει ζωή, αντιθέτως βλέπουμε πόσο καταστροφική γίνεται. Η συνήθεια, η ασφάλεια, η απλότητα του κόσμου της, αντιτίθενται με την φρενίτιδα που επικρατεί στον κόσμο των χρωμάτων. Η σταδιακή κορύφωση του έργου κάνει κάθε θεατή, στο τέλος, να ταυτιστεί βιωματικά με την κατάσταση των χαρακτήρων. Αυτό που απογειώνει την παράσταση, το οποίο είχα και την τύχη να βιώσω ως θεατής, ήταν η συμμετοχή του κοινού στο έργο. Μια συμμετοχή σε έναν κόσμο δίχως φως ή χρώματα, μα τόσο λαμπερό και πολύχρωμο!

Υπηρεσίες Προσβασιμότητας (accessibility services) σε άτομα με αναπηρία στα σύγχρονα ελληνικά θέατρα
Τι είναι οι υπηρεσίες προσβασιμότητας;
Πηγή: PNGwing

Με αφορμή την ιστορία της Μόλλυ Σουήνη, τίθεται το ζήτημα της ένταξης των ΑμεΑ στη σύγχρονη πραγματικότητα και συγκεκριμένα της καθολικής προσβασιμότητας στα σύγχρονα ελληνικά θέατρα. Οι Υπηρεσίες Προσβασιμότητας έρχονται να προσφέρουν αυτή την ευκαιρία. Χαρακτηρίζονται από μια πληθώρα υπηρεσιών που ποικίλλουν σε κάθε χώρο. Ειδικότερα, στο θέατρο οι υπηρεσίες αυτές περιέχουν τοποθέτηση ειδικών ραμπών, θέσεων πάρκινγκ, καθισμάτων, συνοδοί ενδεχομένως για ΑμεΑ. Ακόμη, υπέρτιτλους, υπότιτλους για κωφούς ανθρώπους, ακουστική περιγραφή παραστάσεων για τους τυφλούς ανθρώπους και η λίστα συνεχίζεται. Θέατρα της Αθήνας με υπηρεσίες προσβασιμότητας μπορείτε να βρείτε εδώ.

Το δίδαγμα της Μόλλυ Σουήνη είναι ότι οι δύο κόσμοι -ο με ή άνευ χρώματα κόσμος- είναι απλώς δομικά και λειτουργικά διαφορετικοί. Οι χαρακτηρισμοί «ευνοημένος κόσμος και μη» δεν θα έπρεπε να υφίστανται. Οι άνθρωποι με αναπηρία/ες δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ξεχωριστοί/ές, ή ακόμη χειρότερα με οίκτο. Αντιθέτως, χρήζουν ισότιμης μεταχείρισης με τους/ τις αρτιμελείς. Η άμεση ανάληψη ευθυνών και πρωτοβουλιών, ούτως ώστε να εξασφαλιστεί η ισότητα, είναι πιο αναγκαία από ποτέ.

Πηγή: @givingsight_theproject
Η δική μας υπηρεσία προσβασιμότητας: Giving Sight

Το Giving Sight είναι ένα project του Beasty Press που δημιουργήθηκε από ανθρώπους με μεράκι και πολλή αγάπη. Συνιστά τη δική μας υπηρεσία προσβασιμότητας. Τα άρθρα του Giving Sight βρίσκονται σε ηχογραφημένη μορφή και σκοπός του είναι να γίνει η σελίδα προσβάσιμη σε άτομα με προβλήματα όρασης.

Οι βασικοί στόχοι είναι:

  • Η διάθεση των άρθρων μας σε ακουστική μορφή (μέσω ηχογραφήσεων).
  • Η συγγραφή και ηχογράφηση παραμυθιών για παιδιά με προβλήματα όρασης.
  • Η δημιουργία ηχογραφημένων κειμένων και συνεντεύξεων σχετικών με την τυφλότητα

Τα άρθρα του Giving Sight μπορείτε να τα βρείτε εδώ.


Αξίζει να σημειωθεί, πως στο άρθρο οι αναφορές σε όρους και καταστάσεις ενδεχομένως να μην είναι αυτό που ονομάζουμε politically correct. Απολογούμαι εκ των υστέρων για ενδεχομένως μη έγκυρη ορολογία.


Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν:
  • Αθηνόραμα.gr
  • Το θέατρο του Νέου Κόσμου

Παρόμοια άρθρα:

Ακολουθήστε μας στις σελίδες μας FacebookInstagram και Spotify για περισσότερη έμπνευση.

Giving Sight by Beasty Press // Giving Sight The Project