Πηγή: athinorama.gr

Ηχογράφηση από την Κορνηλία Χαλκίδη:

Η αρχαία τραγωδία του Ευριπίδη «Ιφιγένεια η εν ταύροις» σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη, μετά από τρεις επιτυχημένες παραστάσεις στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου, περιοδεύει σε όλη την χώρα. Ο Γιώργος Νανούρης σκηνοθετεί για πρώτη φορά αρχαίο δράμα. Ενώ η Χάρις Αλεξίου για πρώτη φορά παίζει σε αρχαίο δράμα.

Πέρα από τη Χάρις Αλεξίου, η οποία ντύνεται με τον ρόλο της θεάς Αθηνάς, παίζει η Λένα Παπαληγούρα, η οποία ενσαρκώνει έναν από τους κεντρικούς ρόλους, αυτόν της Ιφιγένειας, ο Μιχάλης Σαράντης, που υποδύεται τον Ορέστη, ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, που ενσαρκώνει τον βοσκό αλλά και τον αγγελιοφόρο, ο Νίκος Ψαρράς, ο οποίος ντύνεται τον ρόλο του βασιλιά Θόα και ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος, ο οποίος υποδύεται τον Πυλάδη. Μαζί τους στην σκηνή βρίσκεται ένας επταμελής γυναικείος Χορός.

Εμείς είχαμε την χαρά να παρακολουθήσουμε την παράσταση, «Ιφιγένεια η εν ταύροις», στο κατάμεστο Θέατρο Πέτρας την Τετάρτη 14/7.

Υπόθεση

ιφιγένεια
Πηγή: naftemporiki.gr

Όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενο μας άρθρο, η τραγωδία του Ευριπίδη «Ιφιγένεια η εν ταύροις» διαδραματίζει τη συνάντηση του Ορέστη με την αδερφή του, Ιφιγένεια.

Η Ιφιγένεια, η οποία έχει γλυτώσει τον θάνατο από το χέρι του πατέρα της, Αγαμέμνονα, χάρις την βοήθεια της Άρτεμις, είναι τώρα ιέρεια στο ναό της. Εκεί θα φτάσει κατατρεγμένος από τις Ερινύες ο Ορέστης με τον φίλο και συνοδοιπόρο του, Πυλάδη. Στο τόπο όπου καταφτάνει το πλοίο τους, οι ξένοι συλλαμβάνονται και θυσιάζονται. Ο Ορέστης και ο Πυλάδης θα συναντηθούν με την Ιφιγένεια έξω από το ναό της Άρτεμις. Εκεί, μέσα από τις ερωτήσεις που θα κάνει η Ιφιγένεια στον Ορέστη και έπειτα από την συμφωνία που κάνουν για το ποιος θα θυσιαστεί, αρχίζει να ξετυλίγετε η υπόθεση. Η Ιφιγένεια, για να σιγουρευτεί ότι το γράμμα που τους δίνει θα φτάσει στους συγγενείς της στο Άργος, εξιστορεί στον Πυλάδη τι ακριβώς γράφει το γράμμα.

Τα δυο αδέρφια αναγνωρίζονται. Και οι τρεις μαζί σχεδιάζουν την διαφυγή τους, μαζί με το ξόανο της θέας. Εν τέλει, το σκάνε πείθοντας τον βασιλιά Θόα για την απομάκρυνση του ξόανου. Με την κατάπλευση του πλοίου, ο Θόας μαθαίνει για την διαφυγή και οργίζεται. Τότε, η θέα Αθηνά, με την ιδιότητα του από μηχανής θεού, τον συμβουλεύει να τους αφήσει να διαφύγουν. Με αυτόν τον τρόπο, σώζει την Ιφιγένεια, τον Ορέστη και τον Πυλάδη.

Λίγα λόγια για την παράσταση

Στο θέατρο Πέτρας φτάσαμε αρκετά νωρίς, καθώς οι θέσεις δεν ήταν αριθμημένες. Οι πόρτες άνοιξαν και όλα ήταν έτοιμα για υποδεχτούν τους θεατές της παράστασης, «Ιφιγένεια η εν ταύροις», τηρώντας τα μέτρα προστασίας.

Πηγή: culturenow.gr

Ο Γιώργος Νανούρης μας θύμισε ότι το θέατρο προέρχεται από τις θρησκευτικές τελετές. Η «Ιφιγένεια η εν ταύροις» θα λέγαμε ότι αποτελεί μια μυστηριακή τελετή – παράσταση. Μια τελετή, που σκοπό έχει να σώσει την Ιφιγένεια, την ιέρεια του ναού της Άρτεμις, τον αδερφό της, Ορέστη, και τον φίλο του, Πυλάδη, αλλά και να τονίσει στους θεατές την έννοια της ανιδιοτελούς αγάπης. Ο Γιώργος Νανούρης έχει σκηνοθετήσει μια παράσταση στην οποία υπογραμμίζει έντονα τη σημασία της αδελφικής αγάπης, αλλά και της νοσταλγίας που νιώθει κάποιος για τους δικούς του ανθρώπους, για τον τόπο του, όταν βρίσκεται μακριά.

Η εναλλαγή του φωτισμού από το σκοτάδι στο φως, η οποία μας δείχνει το ταξίδι της ψυχής, αλλά και ο επταμελής γυναικείος Χορός, που ντύνει όλη την παράσταση μουσικά με τις εξαιρετικές φωνές του, προσδίδει μια αίσθηση μυστηρίου στο αρχαίο δράμα. Ο Γιώργος Νανούρης, έχει προσεγγίσει το έργο του Ευριπίδη με σεβασμό. Σκηνοθετεί χωρίς υπερβολές, βασισμένος στις ερμηνείες και στην κινησιολογία των ηθοποιών. Μέσα από την παράσταση του, μας μυεί στην ιεροτελεστία του αρχαίου δράματος.

Η Λένα Παπαληγούρα μαζί με τον Μιχάλη Σαράντη δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό. Οι χαρακτήρες τους, φαίνεται πως αλληλοσυμπληρώνονται. Παρόλα αυτά, μέσα από τις δυνατές και γεμάτες συναίσθημα ερμηνείες τους, καταφέρνουν να μας συγκινήσουν, ενώ παράλληλα να μας κάνουν να ξεφύγουμε για λίγα λεπτά από την πραγματικότητα. Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης και ο Νίκος Ψαρράς εκπροσωπούν δυο πρόσωπα που τηρούν τους νόμους. Οι δύο ερμηνευτές, προσδίδουν στους ρόλους τους την ένταση και συνάμα την ηρεμία των ανθρώπων που έχουν εξαπατηθεί και ζητούν μια άμεση λύση στο πρόβλημά τους. Ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος, αντίστοιχα, με την ήρεμη και σταθερή του ερμηνεία εκπροσωπεί τη φωνή της λογικής. Μια λογική που στέκεται στον αντίποδα της ερμηνείας του Μιχάλη Σαράντη.

Η έκπληξη της παράστασης

ιφιγένεια
Πηγή: lifo.gr

Η αγαπημένη ερμηνεύτρια Χάρις Αλεξίου στην παράσταση «Ιφιγένεια η εν ταύροις» ενσαρκώνει τη θέα Αθηνά. Η Χάρις Αλεξίου για πρώτη φορά παίζει σε αρχαία τραγωδία. Ο ρόλος της Αθηνάς είναι ένας από τους σημαντικότερους της τραγωδίας, καθώς δίνει την οριστική λύση. Η Χάρις Αλεξίου, που εμφανίζεται μέσα σε ένα σύννεφο καπνού μέσα από το ναό, με την επιβλητική ερμηνείας της, αλλά και την παρουσία της πάνω στην σκηνή, μας δίνει την αίσθηση του θεϊκού στοιχείου. Η ερμηνεία της είναι μεστή, γεμάτη συναίσθημα που πλημμυρίζει τους θεατές. Χωρίς να υπερβάλει στιγμή, μας χαρίζει μια από τις ωραιότερες ερμηνείες της παράστασης. Με την παρουσία της, το δράμα κορυφώνεται.

Η παράσταση «Ιφιγένεια η εν ταύροις» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία του ταλαντούχου Γιώργου Νανούρη θα ταξιδέψει σε όλη την χώρα. Μερικοί από τους σταθμούς της περιοδείας είναι οι εξής: 28/7 Σπάρτη, 29/7 Φλόκα, 16/8 Δελφοί, 29-31/8 Θεσσαλονίκη, 1/9 Λάρισα, 13-14/9 Νίκαια.


Παρόμοια άρθρα:

Aκολουθήστε μας σε FacebookInstagram και Spotify για περισσότερη έμπνευση.

Giving Sight by Beasty Press // Giving Sight The Project