Takis
credits : Σοφία Γεωργοπούλου

Ηχογράφηση από Ναταλία Σφήκα:

Ως καλλιτέχνης, μία από τις αγαπημένες μου ασχολίες είναι να παρατηρώ και να εστιάζω στα έργα των μεγάλων καλλιτεχνών. Οι αγαπημένες μου στιγμές συλλαμβάνονται μέσα σε χώρους μουσείων που φιλοξενούν με ηρεμία και θαλπωρή περίτρανα έργα τέχνης. Ένα εξαιρετικό φυλάκιο έργων τέχνης είναι και το MOMus – Μουσείου Άλεξ Μυλωνά που μου προσέφερε απλόχερα την εμπειρία του αγαπημένου Takis (Παναγιώτης Βασιλάκης 1925 – 2019) μετά από τόσο καιρό αποχής από τις καλλιτεχνικές αίθουσες.

O Takis

Ο Takis νομίζω ότι δεν χρειάζεται συστάσεις. Αποτελεί έναν από τους καλλιτέχνες που έχουν βοηθήσει τον κόσμο να αποκτήσει μια επιπλέον οπτική γωνία για την σχέση μεταξύ επιστήμης και τέχνης. Ο Takis μας έφερε αντιμέτωπους με την μουσικότητα της ζωής και της ύλης. Αναρωτηθήκαμε πρώτη φορά για την μελωδία του πυρήνα της γης που κατοικούμε. Τα γλυπτικά έργα του Takis ανήκουν στην προσωπική συλλογή του Αλέξανδρου Ιόλα και εκτίθενται σε μόνιμη έκθεση στις εγκαταστάσεις της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης σε έναν χώρο ειδικά διαμορφωμένο για την ανάδειξη τους. Το κοινό έρχεται αντιμέτωπο με ένα ενεργειακό περιβάλλον το οποίο παρουσιάζετε δομημένο από φυσικούς νόμους και αρχές, όπως η αρχή της ταλάντωσης, η δύναμη του φωτός, καθώς και η δυναμικότητας της έλξης.

Takis
Πηγή εικόνας: momus.gr

Τα γλυπτά

Τα έργα του Takis είναι διαδραστικά. Το κοινό καλείται να ανακαλύψει την λειτουργία τους και να «παίξει» με τους κανόνες τους. Θα απολαύσουμε έργα-σταθμούς για την νεότερη ευρωπαϊκή τέχνη, όπως το εμβληματικό Telelumiere (Τηλεφώτα), το Ηχητικό, τα Σινιάλα, το αισθησιακό Αγόρι, Κορίτσι καθώς και το γιγαντιαίο Γκόνγκ. Τα ξεχωριστά έργα του καλλιτέχνη αποτελούν μηχανικά οράματα που δαμάζουν τις αόρατες δυνάμεις του σύμπαντος. Αόρατες, αρχέγονες και αισθησιακές προβολές της ανθρώπινης ύπαρξης και των συναισθημάτων της. Συναισθήματα κατακλυσμένα από την ένταση της φύσης και των δυνάμεων του σύμπαντος. Αλλά και από την ανθρώπινη δραματικότητα του είναι.

Takis
credits: Σοφία Γεωργοπούλου

Ο Takis πάντα εμπιστευόταν την δύναμη του όντος μέσα στην κυρίαρχη φύση και εστίαζε στην αποτύπωση του δράματος. Το περιβάλλον του απεικονίζει μια πτυχή της πρώτης ύπαρξης του κόσμου, με όλες τις πολύπλοκες ερωτικές και διονυσιακές απεικονίσεις του. Μας παρουσιάζει έναν κόσμο που μέσα από τους ενεργειακούς του χώρους προδιαθέτει την μουσικότητα της ύπαρξης. Και δημιουργεί ένα παιχνίδι αισθήσεων των καθημερινών συναισθημάτων. Φωτίζει το μεταπολεμικό περιβάλλον και αναδεικνύει με ευαισθησία και λυρικότητα τα κατάλοιπα μιας βιομηχανικής εποχής που έχει οξειδωθεί.

Ένα από τα έργα που καθιέρωσε τον αυτοδίδακτο Takis είναι το έργο Ηλέκτρα του Σοφοκλή που επιμελήθηκε μουσικά και σκηνοθετικά το 1983 υπό την αιγίδα του Μιχάλη Κακογιάννη στην Επίδαυρο. Στο έργο αυτό η μουσικότητα της ύπαρξης και του κόσμου θριάμβευσε μέσα από το δράμα της τραγωδίας. Ο θεατής ένιωσε την μεγαλύτερη έλξη και επιθυμία για τα πιο απόκοσμα αλλά πραγματικά συναισθήματα. Κατάφερε να έρθει αντιμέτωπος με την δραματικότητα της καθημερινής ζωής και δημιουργίας που μόνο μεγαλειώδη πράγματα μπορεί να μεταβιβάσει στο σύμπαν. Είμαστε όλα το ίδιο μέσα στα πάθη της ζωής και όλα μαζί μπορούμε να αλλάξουμε την σύνθεση της παρτιτούρας του σύμπαντος.

Όλα μαζί ορμόμενα από την καλύτερη μορφή ενέργειας του σύμπαντος και των επιθυμιών μας.

Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 15 Μαΐου έως και τις 17 Οκτωβρίου 2021

Επιμέλεια: Κατερίνα Σύρογλου


Παρόμοια άρθρα:

Για περισσότερη έμπνευση ακολουθήστε μας σε FacebookInstagram και Spotify.

Giving Sight by Beasty-Press // Giving Sight The Project

2
Προηγούμενο άρθροThe Cure | The Head on the Door (1985) | άλμπουμ Μαΐου
Επόμενο άρθροPlayground Theory: “B-sides & Otherwise”
Είμαι απόφοιτος της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας με μεγάλη αγάπη για την καλλιτεχνική σκήνη της Μητρόπολης , την φωτογραφία και τα ταξίδια ! Σαν μεγάλος βιβλιοφάγος , από πολύ μικρή ηλικία , συνήθισα να καταγράφω τις σκέψεις μου και τα όνειρα μου γιατί έτσι νιώθω την υλική υπόστασή τους . Πιστεύω πως όλοι οι άνθρωποι πρέπει να εκδώσουν την αυτοβιογραφία τους γιατί καμία ζωή και άποψη δεν είναι βαρετή και ούτε φυσικά , αμελητέα !