Το περιοδικό δρόμου Σχεδία κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στις 27 Φεβρουαρίου του 2013. Αυτά τα χρόνια έχει βοηθήσει σε σημαντικό βαθμό άτομα προερχόμενα από ευάλωτες κοινωνικές ομάδας, στα οποία τους δίνεται η ευκαιρία να απελευθερωθούν από τα ασφυκτικά δεσμά της απομόνωσης και του κοινωνικού αποκλεισμού. Τους δίνεται η δυνατότητα να αποκτήσουν ενεργό ρόλο στην κοινωνία, να διασφαλίσουν ένα εισόδημα, να πιστέψουν πως τα όνειρα τους κάποια μέρα θα πραγματοποιηθούν. Η αγορά του περιοδικού εκτός από μία πράξη αλληλεγγύης μας προσφέρει ενημέρωση και προσεγμένη παρουσίαση θεμάτων που μας απασχολούν όλους.
Βρεθήκαμε στα γραφεία της Σχεδίας στην οδό Κολοκοτρώνη 56 και Νικίου 2 στο κέντρο της Αθήνας και συναντήσαμε τον Χρήστο Αλεφάντη, διευθυντή σύνταξης του περιοδικού με σκοπό να μάθουμε περισσότερα για το πολύτιμο έργο και τις δράσεις τους. Πρόκειται για «ένα πρωτίστως κοινωνικό εγχείρημα και δευτερευόντως δημοσιογραφικό», όπως μας τόνισε, «γράφουμε για ένα πρόβλημα και θα γράψουμε και τη λύση του, θέλουμε να είμαστε αισιόδοξοι.».
Η Σχεδία ως το μοναδικό περιοδικό δρόμου στην Ελλάδα πως προέκυψε η ιδέα και πως ξεκίνησε η υλοποίηση αυτής της ιδέας;
Τώρα συμπληρώνουμε 6 χρόνια λειτουργίας μάλιστα τον Μάρτη, το επόμενο τεύχος θα βγει 27 Φεβρουαρίου του 2019, στις 27 Φεβρουαρίου του 2013 βγήκε το πρώτο τεύχος της Σχεδίας.
Η Σχεδία δεν είναι το πρώτο περιοδικό δρόμου είχε βγει το 1998 ένα περιοδικό με τίτλο «Δρομολόγια».
Το 2005 που ζούσα στην Αυστραλία διάβασα σε μια εφημερίδα για την για την ποδοσφαιρική ομάδα Αστέγων της Αυστραλίας. Την επόμενη Τετάρτη πήγα σε μία προπόνηση τους. Μου έκανε εντύπωση πως σε ανθρώπους με ταλαιπωρημένη την ψυχή τους, τους δίνεται η δυνατότητα να παίξουν και αμέσως νιώθουν απελευθερωμένοι. Τον Μάρτιο του 2005 ήρθα στην Ελλάδα από συναισθηματική περιέργεια. Τα γραφεία του περιοδικού που δούλευα τότε ήταν στα Εξάρχεια, κάθε πρωί έβλεπα από το παράθυρο μου σε ένα εγκαταλειμμένο κτήριο να κλείνει ένα παράθυρο, να βγαίνουν τρεις άνθρωποι και να βάζουν ένα τούβλο από πίσω, σαν το κλειδί στο σπίτι μας. Τους έβλεπα κάθε μέρα και αναρωτιόμουν ποιοι είναι, που πάνε, που τρώνε, που κάνουν μπάνιο. Με είχε συγκλονίσει αυτή η εικόνα.
Το επόμενο καλοκαίρι του 2006 ήταν το κύπελλο της FIFA, έγραψα ένα άρθρο για το παγκόσμιο κείμενο Αστέγων και εκεί μου ήρθε η ιδέα να κάνουμε και εμείς μια ποδοσφαιρική ομάδα αστέγων. Έστειλα στην διοργάνωση και μου απάντησαν θετικά.
Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ Η ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ:
Για να ξεκινήσει η ομάδα, όλο τον χειμώνα 2006-2007 πήγα σε πολλές δομές προσφύγων και αστέγων τους συστηθήκαμε και τους είπαμε πως ξεκινάμε μια ποδοσφαιρική ομάδα.
Δεν θα ξεχάσω ποτέ, ήταν Μάρτιος, μια Δευτέρα στις 2, είχαμε την πρώτη μας προπόνηση στο γήπεδο που μας παραχώρησε ο Δήμος Αθηναίων με ρούχα και μπάλες βερεσέ από ένα μαγαζί στη Θεμιστοκλέους. 15-16 άτομα, υπήρχε μια αμηχανία, προπονητής δεν ήμουν, αλλά αυτό το παιχνίδι μας ένωσε όλους. Το ίδιο καλοκαίρι του 2007 συμμετείχαμε για πρώτη φορά στο παγκόσμιο κύπελο αστέγων που ήταν στην Κοπεγχάγη. Εκεί έκανα την γνωριμία με το διεθνές δίκτυο περιοδικών δρόμου.
Πως ξεκίνησε το περιοδικό;
Το 1ο παγκόσμιο κύπελο αστέγων έγινε από 16 ομάδες το 2003 με ομάδες που είχαν φτιάξει τα περιοδικά δρόμου, εμείς είμαστε οι μόνοι που φτιάξαμε πρώτα την ομάδα και έπειτα το περιοδικό.
Βγήκαμε στις 27 Φεβρουαρίου 2013, 15 πρώτοι άνθρωποι όλοι με αγωνία και άγχος. Πάντα θα έχω το άγχος, βγαίνουν 15 άτομα με το περιοδικό στο χέρι αν τους γυρίσουν όλοι την πλάτη τι γίνεται;
Πως θα χαρακτηρίζατε την αντιμετώπιση του κόσμου;
Εμείς έχουμε και μία εμμονή να στεκόμαστε στο καλό. Στο επετειακό τεύχος των πέντε χρόνων είχαμε δημοσιεύσει ατάκες που έχουν πει για την Σχεδία.
Με αυτά στεκόμαστε. Στην αρχή, στην Ελλάδα βλέπουν ένα γιλέκο, έχουμε ακούσει ότι μπορείς να φανταστείς αλλά σιγά-σιγά ο κόσμος ενημερώνεται. Γιατί η Σχεδία έχει κοινωνική διάσταση.
Πόσοι απασχολούνται με την πώληση της Σχεδίας;
Κάθε μέρα απασχολούνται 150 πωλητές με κόκκινο γιλέκο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Τι γίνεται όταν εξαντλείται ένα τεύχος;
Όταν ένα τεύχος εξαντλείται δεν χαιρόμαστε, πάντα προσπαθούμε να δίνουμε στους πωλητές τη δυνατότητα να ξυπνούν το πρωί και να έχουν κάτι να κάνουν, ειδικά όταν εξαντλούνται τα τεύχη πολλές μέρες πριν, εκεί έχουμε φοβερή αγωνία και στεναχώρια, κάτι που συνέβη και τον περασμένο μήνα. Η επανεκτύπωση έχει μεγάλο κόστος και δεν είναι πάντα εύκολη υπόθεση. Στο τεύχος Ιανουαρίου που εξαντλήθηκε νωρίτερα, μιας και δεν είχαμε τη δυνατότητα για επανεκτύπωση, για πρώτη φορά, δώσαμε στους διανομείς του περιοδικού, εφόσον πάντα το επιθυμούσαν, να πουλήσουν το προηγούμενο τεύχος. Ετσι και έγινε και ήταν εντυπωσιακή η ανταπόκριση του κόσμου.
Σε ποιες πόλεις δραστηριοποιήστε;
Είμαστε στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη. Υπάρχουν υπέροχοι άνθρωποι που μας ζητούν να έρθει η Σχεδία στην Πάτρα, την Λάρισα, θέλουμε να το κάνουμε αλλά δεν είναι καθόλου εύκολο γιατί η Σχεδία είναι μια ολόκληρη διαδικασία μέσω της οποίας υποστηρίζεται ο άνθρωπος, να νιώσει καλά με τον εαυτό του, να πιστέψει ξανά στις δυνάμεις του. Θέλουμε οι άνθρωποι να νιώθουν ενεργοί και όχι αποκλεισμένοι.
Πιστεύετε πως η οικονομική κρίση ενίσχυσε τις δυσκολίες για τις οποίες θα απευθυνθεί κάποιος στην Σχεδία;
Εμείς βγήκαμε το 2013 όπου μας συγκλόνιζε η οικονομική κρίση. Είμαι βέβαιος ότι εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και μάλλον για αυτό βγήκε η Σχεδία. Ήταν η δική μας απάντηση στην κρίση, ο τρόπος να αντιδράσουμε ως ενεργοί πολίτες. Σίγουρα η κρίση έχει φέρει ανθρώπους στην Σχεδία.
Πείτε μας λίγα λόγια για το project Σχεδία Αρτ
Ένα περιοδικό που έχει απούλητα τεύχη, φύλλα είτε λέγεται Spiegel είτε Guardian τα δίνει σε ανακύκλωση, εμείς από την αρχή δεν τα δίναμε, τα είχαμε στην αποθήκη και πριν τέσσερα χρόνια και κάτι μήνες ένας από εμάς, η Κάθριν ξεκίνησε αυτή τη διαδικασία. Με αποτελέσματα υψηλής αισθητικής και ποιότητας. Απευθυνθήκαμε στους ανθρώπους που διανέμουν την Σχεδία άνω των πενήντα ετών, εκείνοι που θα δυσκολευτούν πάρα πολύ να βρουν δουλειά και τους καλέσαμε χωρίς να τους υποσχεθούμε τίποτα. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα κοινωνικό γιατί ενεργοποιεί, εκπαιδεύει και δίνει εργασία σε ανθρώπους.
Οι μοναδικές, χειροποίητες δημιουργίες φτιαγμένες από το χαρτί των απούλητων τευχών του ελληνικού περιοδικού δρόμου κοσμούν, πλέον, το καινούριο κατάστημα της «σχεδίας» στη Στοά Εμπόρων (Βουλής 8-10). pic.twitter.com/M3k6BKNJdn
— shedia.streetpaper (@_shedia) December 22, 2018
Οι ίδιοι άνθρωποι που είναι βαθιά ξεκομμένοι γίνονται community leaders. Μας καλούν από σχολεία και εταιρείες και γίνονται οι ίδιοι δάσκαλοι. Αυτός ήταν και ο λόγος που ήρθαμε σε αυτό το κτήριο ( Κολοκοτρώνη 56 και Νικίου 2).
Στο ισόγειο που φτιάχνεται θα είναι το πωλητήριο αυτών των αντικειμένων, εκθετήριο και ένα café-bar εστιατόριο όπου το μενού και την εκπαίδευση την κάνει ο Λευτέρης Λαζάρου. Ρωτήσαμε ποιοι είχαν επαφή με την κουζίνα και εκείνοι οι άνθρωποι θα έχουν μία δουλειά. Πρόκειται για πρόσληψη, υπάρχουν άτομα που χρειάζονται ένσημα για την σύνταξή τους. Εμείς στην Σχεδία προσπαθούμε να στηρίξουμε τους ανθρώπους μέχρι να κάνουν το επόμενο βήμα, να βρουν δουλειά και να φύγουν από την Σχεδία. Πάνω από εκατό άτομα έχουν βρει δουλειά, πολλοί και μέσω της Σχεδίας.
Θέλαμε να έρθουμε στο κέντρο της πόλης για να είμαστε ορατοί, θέλουμε να δημιουργήσουμε στο ισόγειο έναν χώρο που να προσελκύει τον άλλο να μπει.
Οι μοναδικές δημιουργίες φτιαγμένες από το χαρτί των απούλητων τευχών του ελληνικού περιοδικού δρόμου κοσμούν το κατάστημα της «σχεδίας» στη Στοά Εμπόρων (Βουλής 8-10). Από 11 έως 13 Ιανουαρίου το «σχεδία αρτ» δίνει το παρών και στην έκθεση Greek Brand New στον Πολυχώρο Αθηναΐς. pic.twitter.com/pK2fLjAZ3i
— shedia.streetpaper (@_shedia) January 11, 2019
Κλείνοντας, ποια είναι οι άμεσοι στόχοι σας για αυτό το χρονικό διάστημα;
Αυτό το χρονικό διάστημα θα ανοίξει του Σχεδία αρτ. Βασικός μας στόχος είναι να υποστηρίξουμε όσο περισσότερους ανθρώπους για να υποστηρίξουν οι ίδιοι τους εαυτούς τους.
Δεν είναι λίγες φορές που είτε διάσημοι είτε επαγγελματικές ομάδες έγιναν πωλητές της Σχεδίας.
Τέλος, στο παρακάτω βίντεο παρουσιάζεται το περιοδικό με την μορφή σκίτσων:
… [Trackback]
[…] Information to that Topic: beasty.gr/sxedia-periodiko-dromou-synenteyksh/ […]