Exclusive Content:

Συγκρίνοντας τα έργα “Ακριβή μου Σοφία” και “Γυναίκα από Βελούδο” του Φ.Γερμανού

Ολοκληρώνοντας τα δύο έργα του αγαπητού δημοσιογράφου, “Γυναίκα από Βελούδο” και “Ακριβή μου Σοφία”, τα οποία και τα δύο συστήνω ανεπιφύλακτα, ήθελα να γράψω ένα κείμενο που θα “μιλά” και θα συγκρίνει τα δυο αυτά βιβλία. Το πρώτο κατά χρονολογική σειρά κυκλοφορίας είναι το: “Ακριβή μου Σοφία”, και το δεύτερο για το οποίο θα μιλήσουμε το: “Μια γυναίκα από βελούδο”.

ΑΚΡΙΒΗ ΜΟΥ ΣΟΦΙΑ

Ξεκινώντας από το δεύτερο βιβλίο που διάβασα εγώ και το πρώτο κατά χρονολογική σειρά έκδοσης, ήμουν ταυτόχρονα απαιτητική και ενθουσιασμένη, καθώς το πρώτο βιβλίο που είχα διαβάσει (Μια γυναίκα από βελούδο) με είχε καταπλήξει, συγκινήσει και ταξιδέψει. Έτσι, λοιπόν ξεκίνησα την ανάγνωση θετικά προσκείμενη προς το βιβλίο αυτό.

Το ιστορικό αυτό μυθιστόρημα με τις 195 μόλις σελίδες σε καθηλώνει από την πρώτη στιγμή, τόσο με την τρυφερή και γλυκιά Σοφία, πρωταγωνίστρια του βιβλίου, και τον ρομαντικό φιλόδοξο, γόη της εποχής Γ. Παπανδρέου, όσο και με την περιγραφή των ιστορικών δρωμένων και των γεγονότων που εξελίσσονταν την εποχή εκείνη. Τα ιστορικά αυτά δρώμενα έχουν ιδιαίτερη σημασία για την Ελλάδα του σήμερα. Αφορούν την σύγχρονη ιστορία, η οποία περιπλέκει ακόμα περισσότερο τη σχέση των δύο πρωταγωνιστών. Συγκεκριμένα, το μυθιστόρημα εξελίσσεται λίγο πριν εκλεχθεί ο Βενιζέλος, δηλαδή από την έναρξη του στρατιωτικού κινήματος έως το 1920, μέχρι δηλαδή την εκλογική ήττα τόσο του Βενιζέλου όσο και του Παπανδρέου. Επιπλέον, το μυθιστόρημα φτάνει συνοπτικά μέχρι και το 1981 και το θάνατο της Σοφίας. Η Σοφία ήταν κόρη στρατηγού, μορφωμένη, ευκατάστατη και φοιτήτρια στο Καποδιστριακό πανεπιστήμιο Αθηνών, εκεί όπου γνώρισε τον καλό της.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ

Το μυθιστόρημα αυτό είναι ιδανικό για όποιον αγαπά ή και θέλει να μάθει την ελληνική ιστορία, καθώς και για όσους είναι λάτρεις των προσωπογραφιών και των βιογραφιών, καθώς φλερτάρει και με τα δύο χωρίς ωστόσο να είναι, αφού αποτελεί ιστορικό μυθιστόρημα. Είναι αρκετά συγκινητικό αληθινό και έντονα ρομαντικό, χωρίς όμως να είναι γλυκανάλατο και βαρετό. Η Σοφία σου μαθαίνει την αληθινή αγάπη, πέρα από τον έρωτα και τα όποια συμφέροντα που μπορεί να έχει κάποιος από το διπλανό του. Είναι σίγουρα μια δυναμική γυναίκα, που αγαπά και αγαπιέται, ταπεινώνεται, μα ποτέ δε σκύβει το κεφάλι. Οι ιστορικές εξελίξεις σε ταξιδεύουν στο παρελθόν και σε βοηθούν να κατανοήσεις το παρόν, τα λάθη που έγιναν, ακόμα και να μορφωθείς περαιτέρω ή και να φρεσκάρεις τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις σου. Ακόμα, προσφέρει πλούσιο φωτογραφικό υλικό τόσο με εικόνες της εποχής, όσο και με την παρουσίαση των γραμμάτων του ζευγαριού.

Στο βιβλίο αυτό παρουσιάζονται οι δύο όψεις του έρωτα. Δύο “μορφές” έρωτα; Ίσως! Άκρως αντιθετικές μεταξύ τους. Η μια αφορά τον έρωτα που όταν υποχωρεί “μεταμορφώνεται” σε αληθινή κι ανιδιοτελής αγάπη και η άλλη μορφή είναι ίσως του πιο “κοινού”, αυτού που απλά εξαφανίζεται ψάχνοντας άλλους ανθρώπους. Ένα βιβλίο που αξίζει να διαβαστεί, αρκετά εύκολο στην ανάγνωση, μεστό, λιτό, με πλούσιο περιεχόμενο και γρήγορη πλοκή!

ΓΙΑΤΙ Ο ΤΙΤΛΟΣ “ΑΚΡΙΒΗ ΜΟΥ ΣΟΦΙΑ”;

Μα φυσικά ήταν η φράση που χρησιμοποιούσε ως προσφώνηση στα γράμματα του κάποιες φορές ο Γ. Παπανδρέου προς την αγαπημένη του.

ΓΥΝΑΙΚΑ ΑΠΟ ΒΕΛΟΥΔΟ

Το πρώτο βιβλίο που διάβασα του Φρέντυ Γερμανού και το πιο αγαπημένο μου από τα δύο. Ένα απλό, λιτό, περιεκτικό, πραγματικό, μεστό και εικονογραφημένο αριστούργημα. Με πιο πολλές σελίδες από το πρώτο 263 έναντι 195, σε καθηλώνει ξανά από την πρώτη σελίδα. Η ιστορία εξελίσσεται ξανά γύρω από μια σπουδαία γυναίκα, μια επίσης Σοφία. Η γυναίκα αυτή ήταν γνωστή και ξακουστή, πλούσια με καλή διαγωγή και εκπαίδευση. Έζησε τα ταραγμένα χρόνια μετά την τουρκική απελευθέρωση και ήταν ένα “θύμα” μιας τεράστιας πολιτικής και προσωπικής διαμάχης ανάμεσα στον Χαρίλαο Τρικούπη και το Θεόδωρο Δεληγιάννη. Ο πρώτος άντρας ήταν ο πολυαγαπημένος αδερφός της και ο δεύτερος ο μεγάλος έρωτας της – “ο πικρός έρωτας” όπως συνήθιζε να τον αποκαλεί. Η Σοφία ήταν μια ντίβα, μια γυναίκα που την πολιορκούσαν όλοι οι διάσημοι εραστές της εποχής, από τον Γεώργιο τον Α´ μέχρι τον Αχιλλέα Παράσχο και τον Εμμανουήλ Ροΐδη και εκείνη τους απέρριπτε.

Ο Δηλιγιάννης και η Σοφία ερωτεύτηκαν όταν ήταν νέοι και για ένα διάστημα έβγαιναν μαζί. Όμως η αβυσσαλέα αντιπαλότητα του Δηλιγιάννη με τον αδερφό της Σοφίας στάθηκε ανυπέρβλητο εμπόδιο στη σχέση τους. Η Σοφία έμεινε για πάντα στο πλευρό του αδερφού της, φροντίζοντάς τον ως το τέλος. Ο Δηλιγιάννης επίσης δεν παντρεύτηκε ποτέ, μένοντας για πάντα με το απωθημένο της “γυναίκας από βελούδο”.

ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ

Πιστεύω πως οι λόγοι είναι παρόμοιοι με το πρώτο μυθιστόρημα. Ακόμα και αν το δούμε από ιστορικής άποψης μόνο, αξίζει να διαβαστεί για τις γνώσεις, τις πληροφορίες και τις φωτογραφίες που προσφέρει. Σου μαθαίνει τη σύγχρονη ιστορία μέσα σε ελάχιστες σελίδες, όπου μέσα σε αυτές βλέπεις ξανά το παρόν. Ίσως να ήταν καλύτερα αν τα παιδιά μάθαιναν από κάτι τέτοια βιβλία Ιστορία και όχι αυτό που συμβαίνει, να παπαγαλίζουν τις βαρετές, άψυχες αράδες των σχολικών βιβλίων. Ίσως τελικά μόνο έτσι να αγαπούσαν την Ιστορία και να μάθαιναν και δυο – τρία χρήσιμα πράγματα που θα τους έμεναν. Στο κάτω κάτω η Ιστορία, είναι η ιστορία των ανθρώπων που την καθορίζουν. Και οι άνθρωποι αυτοί έχουν αδυναμίες ,πάθη, κάνουν λάθη, παρασύρονται από μικροπρέπειες, εγωισμούς, έρωτες και φιλοδοξίες, όπως φαίνεται καθαρά σ’ αυτό το σπουδαίο ιστορικό μυθιστόρημα. Τα ιστορικά στοιχεία περιπλέκονται με την μοναδική αφήγηση του Γερμανού και καθιστούν το βιβλίο όχι απλά αξιόπιστο από άποψη ιστορικής ακρίβειας αλλά και απολαυστικό στην ανάγνωση και αρκετά κατατοπιστικό σχετικά με την πορεία των γεγονότων την χρονική περίοδο. Μια γυναίκα λοιπόν που στέκεται αγέρωχη ανάμεσα σε δύο άνδρες σταθμούς της ιστορίας, που δεν κατάφεραν ποτέ να τα βρουν και να συνεργαστούν. Ίσως όλα να ήταν αλλιώς αν κατάφερναν αυτή τη συνεργασία.. ποιος ξέρει. Έτσι, έμειναν και πέθαναν και οι τρεις μόνοι. Το παρόν βιβλίο σε κάνει να σκεφτείς πόσο διαφορετικά θα ήταν κάποια πράγματα, εάν τελικά είχαν γίνει αλλιώς. Για παράδειγμα, εάν συνεργάζονταν οι δύο άνδρες, αν δηλαδή άφηναν στην άκρη τον εγωισμό τους .

ΓΙΑΤΙ Ο ΤΙΤΛΟΣ “ΓΥΝΑΙΚΑ ΑΠΟ ΒΕΛΟΥΔΟ”;

Μα φυσικά το βελούδο ήταν το αγαπημένο ύφασμα της πρωταγωνίστριας, που δύσκολα το αποχωρίζονταν. Επίσης δηλώνει και την αρχοντιά της Σοφίας.

Οι δύο γυναίκες είχαν ένα σπουδαίο κοινό στήριζαν και αγαπούσαν τους άντρες που κινούσαν τα νήματα, που είχαν πρωταγωνιστικό ρόλο στα πολιτικά πράγματα της εποχής. Δύο γυναίκες που τα ιστορικά βιβλία κράτησαν στην αφάνεια, παρά τον πρωταγωνιστικό ρόλο που είχαν στην καρδιά των αντρών τους. Δύο γυναίκες που και οι δύο τελικά απογοητευμένες από τις ανθρώπινες σχέσεις και τον έρωτα πέθαναν μόνες, μακριά από αυτούς που αγάπησαν. Δύο γυναίκες που παρόλο που αρχικά φαινόταν πως θα ζούσαν μια “πλούσια” και όμορφη ζωή, αφού είχαν όλα τα φώτα να το κάνουν, τελικά αυτό δεν έγινε ποτέ. Επιβεβαιώνοντας έτσι τη φράση που είχε πει ο Σόλων στον Κροίσο “Μηδένα προ του τέλους μακάριζε”. Δύο γυναίκες που έζησαν σε διαφορετική χρονική περίοδο, αλλά σε εξίσου ταραχώδη χρόνια. Δύο γυναίκες τόσο διαφορετικές μα ταυτόχρονα τόσο ίδιες..

ΚΑΙ ΤΑ ΔΥΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ.

Latest

Adagio – Μουσικές για τις ημέρες του Πάσχα: Johann Sebastian Bach | Τα κατά Ματθαίον Πάθη

Ευαγγελιστής | David Fischer | τενόρος Ιησούς | Padraic Rowan...

Σε ένα και δύο πιάνα Ντόρα Μπακοπούλου ‒ Αχιλλέας Γουάστωρ

Τετάρτη 15 Μαΐου | 20:30 | Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος H...

«Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ – Στο Μέγαρο Μουσικής

Πέμπτη 16, Παρασκευή 17, Σάββατο 18,  Κυριακή 19 Μαΐου |...

 «ΑΙ ΣΥΝΕΠΕΙΑΙ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ» – Παράταση Παραστάσεων

  ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ              ...

Newsletter

spot_img

Don't miss

Adagio – Μουσικές για τις ημέρες του Πάσχα: Johann Sebastian Bach | Τα κατά Ματθαίον Πάθη

Ευαγγελιστής | David Fischer | τενόρος Ιησούς | Padraic Rowan...

Σε ένα και δύο πιάνα Ντόρα Μπακοπούλου ‒ Αχιλλέας Γουάστωρ

Τετάρτη 15 Μαΐου | 20:30 | Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος H...

«Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ – Στο Μέγαρο Μουσικής

Πέμπτη 16, Παρασκευή 17, Σάββατο 18,  Κυριακή 19 Μαΐου |...

 «ΑΙ ΣΥΝΕΠΕΙΑΙ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ» – Παράταση Παραστάσεων

  ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ              ...

Παρουσίαση του βιβλίου “Καταδύσεις” της Κατερίνας Μαρτζούκου-Εκδόσεις Ελκυστής

Οι Εκδόσεις Ελκυστής σας προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλίου “Καταδύσεις” της Κατερίνας...

Adagio – Μουσικές για τις ημέρες του Πάσχα: Johann Sebastian Bach | Τα κατά Ματθαίον Πάθη

Ευαγγελιστής | David Fischer | τενόρος Ιησούς | Padraic Rowan | μπασοβαρύτονος Φανή Αντωνέλου | υψίφωνος                Henriette Gödde | κοντράλτο Βασίλης Καβάγιας | τενόρος                 ...

Σε ένα και δύο πιάνα Ντόρα Μπακοπούλου ‒ Αχιλλέας Γουάστωρ

Τετάρτη 15 Μαΐου | 20:30 | Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος H προπώληση έχει αρχίσει Η σπουδαία πιανίστα Ντόρα Μπακοπούλου προσκαλεί τον Αχιλλέα Γουάστωρ, διακεκριμένο σολίστ του...

«Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ – Στο Μέγαρο Μουσικής

Πέμπτη 16, Παρασκευή 17, Σάββατο 18,  Κυριακή 19 Μαΐου | 20:00 | Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη Στα ελληνικά, τα αγγλικά και τα τουρκικά με ελληνικούς και αγγλικούς...