Νέα Υόρκη
Το 1923 γεννιέται στη Νέα Υόρκη ένας από τους πιο αμφιλεγόμενους φωτογράφους, ο Richard Avedon. Το έργο του περιλαμβάνει μόδα, πορτρέτα, πολιτικές αναταραχές και αντιθέσεις. Ανεξάρτητα από τη θεματολογία που διαλέγει, όλες οι φωτογραφίες του προκαλούν, άλλοτε θετικά και άλλοτε αρνητικά.
Η μόδα μέσα στο σπίτι. Οι επιρροές.
Ήδη από την παιδική του ηλικία δείχνει ενδιαφέρον για τη φωτογραφία και ιδιαίτερα για τη φωτογραφία μόδας. Οι γονείς του δραστηριοποιούνταν στο χώρο της ένδυσης ασκώντας έτσι σημαντική επιρροή στο έργο του Avedon. Αργότερα θα πραγματοποιήσει σπουδές στα καλλιτεχνικά, τις οποίες θα διακόψει για χάρη του στρατού. Ευρισκόμενος στο στρατό θα συνεχίσει όμως να βγάζει φωτογραφίες.
Το 1944 ξεκινάει να ασχολείται επαγγελματικά με τη φωτογραφία στον χώρο της διαφήμισης. Ωστόσο, μόλις δυο χρόνια αργότερα, το 1946 μεταπηδά στο χώρο της μόδας. Από εκεί και έπειτα ξεκινάει ουσιαστικά η καριέρα του. Ο Avedon θα συνεργαστεί με τα καλύτερα περιοδικά μόδας όπως τα Vogueκαι Harper’s Bazaar. Οι φωτογραφίες του έχουν σημαδέψει αυτό τον χώρο μέχρι και σήμερα που μπορεί κανείς να διακρίνει την επιρροή του. Βγάζει τα μοντέλα από το στούντιο, φωτογραφίζει σε εξωτερικούς χώρους και δίνει κίνηση και συναίσθημα στη φωτογραφία. Μεταξύ άλλων συνεργάστηκε με τους μεγαλύτερους οίκους μόδας όπως τους Versace και Dior.
Δόξα Vs ψυχική ασθένεια
Ο Avedon φωτογράφιζε το σύνολο της αμερικάνικης κοινωνίας. Πέραν των μοντέλων και των διάσημων μουσικών και ηθοποιών -όπως οι Beatles και η Marilyn Monroe- ο φωτογράφος διευρύνει σημαντικά το περιεχόμενο της φωτογραφίας του. Ιδιαίτερα γνωστές είναι φωτογραφίες με διαδηλωτές, πολιτικά αντιφρονούντες αλλά και ψυχικά ασθενείς. Λέγεται πως το ενδιαφέρον του Avedon για την ψυχική ασθένεια πηγάζει από την αδερφή του, η οποία ταλαιπωρήθηκε από αυτό. Πρωτοποριακές και αιχμηρές οι φωτογραφίες του αιχμαλωτίζουν και προκαλούν. Δεν μένει στάσιμος και το έργο του μεταβάλλεται όπως και ο ίδιος στην πορεία της ζωής του. Από την μια βλέπουμε αυστηρά και ψυχρά πορτρέτα και από την άλλη φωτογραφίες με κίνηση, δυναμισμό και συναίσθημα. Μόδα, διασημότητα και πλούτος και ταυτόχρονα κοινωνικός αγώνας, περιθωριοποίηση και αντιφάσεις. Πολλές φωτογραφίες του Avedon προκάλεσαν αντιδράσεις για διαφορετικούς λόγους. Ο φωτογράφος άλλαξε την φωτογραφία μόδας όπως την ήξεραν μέχρι τότε και ταυτόχρονα έδειξε τον αμερικάνικο κοινωνικό ιστό της εποχής στο σύνολό του. Γεμάτο αντιφάσεις και ταραγμένο. Αυτό είναι κάτι που μπορεί εύκολα διακρίνεται στο έργο του.
”There is no such thing as inaccuracy in a photograph. All photographs are accurate. none of them is the truth.”, Richard Avedon (1923-2004)
Ο Avedon, όπως και πολλοί άλλοι φωτογράφοι, δεν πιστεύει στην αλήθεια της φωτογραφίας αλλά το αντίθετο. Χαρακτηριστικά είχε πει κάποτε πως τη στιγμή που αποτυπώνεται στη φωτογραφία ένα γεγονός ή ένα συναίσθημα τότε αυτό μεταμορφώνεται σε άποψη και χάνει την προηγούμενη ιδιότητά του. Είναι γεγονός πως οι φωτογραφίες είναι στιγμιότυπα. Όσο εύστοχα και αν αποτυπωθεί μια στιγμή, δεν παύει να είναι μια στιγμή αποκομμένη από το σύνολο των στιγμών που συνθέτουν τη ζωή.
Άλλοι φωτογράφοι για έμπνευση Lu Nan: Σκοτεινές γωνιές στο προσκήνιο , Lee Miller: Πόλεμος, Mόδα Και Σουρεαλισμός! και Beasty-press.com