Lu Nan: Σκοτεινές γωνιές στο προσκήνιο

Φωτογραφία και περιθώριο

Λίγα λόγια

Ο Lu Nan γεννήθηκε το 1962 στο Πεκίνο. Είναι ένας απ’ τους κορυφαίους φωτογράφους της Κίνας αλλά και παγκόσμια αναγνωρισμένος. Δεν είναι πολλά διαθέσιμα για τη ζωή του μιας και ο ίδιος προτιμά να κρατά χαμηλό προφίλ. Δεν δίνει συχνά συνεντεύξεις και προτιμά να προβάλει τη δουλειά του παρά ο,τιδήποτε άλλο. Είναι επίσης πολύ επιλεκτικός ακόμα και στις εκθέσεις που θα συμμετάσχει. Από πολλούς έχει χαρακτηριστεί μεταξύ άλλων εργατικός και πιστός στην τέχνη και τις αξίες του.

Κοινωνικός αποκλεισμός

Το θέμα που απασχολεί τον Nan, και το οποίο αποτυπώνεται στις φωτογραφίες του, είναι οι άνθρωποι που δεν εντάσσονται στην κοινωνία. Το πιο γνωστό έργο του είναι η τριλογία. Του πήρε δεκαπέντε χρόνια για να την ολοκληρώσει. Το θέμα της είναι γενικά το περιθώριο. Πιο ειδικά, εστιάζει στους ψυχικά ασθενείς, στους καθολικούς της κινέζικης κοινωνίας και στους αγρότες του Θιβέτ. Κοινό σημείο αναφοράς και των τριών κοινωνικών ομάδων είναι η αδυναμία ένταξής τους στην κοινωνία της Κίνας. Άλλοτε για λόγους προφανής και άλλοτε όχι, άνθρωποι μένουν εκτός του κοινωνικού πλαισίου της κανονικότητας.

Τα τρία στάδια της ζωής

Η τριλογία του Nan αποτελείται από τα μέρη: The Forgotten People: The Condition of China’s Psychiatric Patients (1989-1990), On the Road: The Catholic faith in China (1992-1996) και Four Seasons: Everyday Life of Tibetan Peasants (1996-2004). Πέραν του προφανές, η συλλογή αυτή έχει ακόμη ένα νόημα. Για τον φωτογράφο, κάθε μέρος της συλλογής αναπαριστά και ένα στάδιο της ζωής. Σε αντιστοιχία με τη σειρά των μερών της τριλογίας, τα στάδια της ζωής για τον Nan είναι: οι δυσκολίες, η κάθαρση και η γαλήνη.

Όλοι οι άνθρωποι περνάνε από αυτά τα στάδια λίγο ή πολύ. Κάποιοι ίσως μείνουν λίγο περισσότερο ή λιγότερο σε κάποιο, μα ο σκοπός είναι κοινός για όλους: η γαλήνη. Πρόκειται για έναν πολύ ιδιαίτερο φωτογράφο με το έργο του να έχει διττό ρόλο. Θα μπορούσε ίσως να πει κανείς πως οι φωτογραφίες του είναι ταυτόχρονα και ρεαλιστικές και συμβολικές.

Απλότητα και ειλικρίνεια

Ο Nan επιλέγει το ασπρόμαυρο για να αποτυπώσει τις στιγμές. Όλες του οι φωτογραφίες είναι ευθείς, ειλικρινείς και απλές. Δεν είναι καλλιτεχνικές, με την κοινή έννοια του όρου, αλλά αποτυπώνουν ακριβώς αυτό που ζουν εκείνοι οι άνθρωποι. Έχει φωτογραφήσει ακόμη κρατούμενους και ανθρώπους εθισμένους στα ναρκωτικά μένοντας πιστός στο σκοπό του.

Πέρα από τη φωτογραφία

Είναι γεγονός πως έχουν γραφτεί πολλά για το ζήτημα του αποκλεισμού που υφίστανται οι ομάδες που δεν εντάσσονται στο πλαίσιο της κανονικότητας της εκάστοτε κοινωνίας. Η ψυχική ασθένεια, η θρησκεία, η εγκληματικότητα και οι εθισμοί είναι μόνο μερικοί παράγοντες που δύναται να οδηγήσουν σε κοινωνικό αποκλεισμό. Είναι μια πραγματικότητα και δεν είναι λίγοι εκείνοι που την αποτυπώνουν και μάχονται.

Συχνά μια φωτογραφία μπορεί να πει περισσότερα απ’ ότι οι λέξεις. Ο Nan επιχειρεί με τις φωτογραφίες του αφενός να γνωστοποιήσει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες αυτοί οι άνθρωποι ζουν στη χώρα του και αφετέρου να ευαισθητοποιήσει το σύνολο της κοινωνίας. Ακόμα και ο συμβολισμός της τριλογίας του μας θυμίζει πως όλοι οι άνθρωποι έχουμε περισσότερα κοινά απ’ όσα νομίζουμε.

Εναλλακτικά βρείτε μας σε Facebook και Instagram για περισσότερη έμπνευση!

 
Ελένη Γρηγοριάδη
Το όνομά μου είναι Ελένη και δυσκολεύομαι να γράφω για τον εαυτό μου. Γράφω γιατί μου αρέσει να βάζω τις λέξεις τη μια δίπλα στην άλλη! Διαβάζω γιατί μου αρέσει να βλέπω κι άλλους κόσμους.. αγαπώ τα βιβλία, ακόμα και αυτά που δεν είναι καλά! Αγαπώ τον αθλητισμό, το θέατρο και τη φωτογραφία. Έχω σπουδάσει φυσική και φιλοσοφία και ψάχνω να βρω το επόμενο… Διαβάστε μωρέ και ‘σεις καμιά γραμμή, δεν βλάπτει!

Latest Articles

Διάβασε επίσης...