Η Lee Miller γεννήθηκε το 1907 στις ΗΠΑ και μοίρασε τη ζωή της μεταξύ ΗΠΑ, Παρίσι, Αίγυπτο και Αγγλία όπου και πέθανε το 1977. Πέραν της ιδιότητας της φωτογράφου, η Lee Miller υπήρξε μοντέλο, ζωγράφος, φωτορεπόρτερ και πολεμική ανταποκρίτρια. Σε νεαρή ηλικία ασχολήθηκε και με το θέατρο. Το έργο της έχει πολύ μεγάλη αξία για το κίνημα του σουρεαλισμού. Ενώ κυρίαρχες τάσεις στη φωτογραφία της μόδας οφείλουν την ύπαρξή τους στην Miller.

Είναι γεγονός πως ακόμα και ο τίτλος δεν μπορεί να αποτυπώσει απόλυτα το ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα στο οποίο δραστηριοποιήθηκε η Lee Miller. Μέχρι και σήμερα αποτελεί πηγή έμπνευσης για πολλούς καλλιτέχνες.

Παιδικά Χρόνια

Το 1907 ήταν το έτος που η Miller ήρθε στον κόσμο. Ήταν το δεύτερο από τα τρία παιδιά της οικογένειας. Από πολλούς χαρακτηρίστηκε ως ανήσυχο και επαναστατικό πνεύμα περνώντας μια εκρηκτική εφηβεία. Είχε την τύχη όμως να βρίσκεται σε μια προοδευτική – για εκείνη την εποχή – οικογένεια. Ο πατέρας της, όντας μηχανικός, εξοικείωσε εκείνη και τα αδέρφια της με τις έννοιες της μηχανικής και των κατασκευών αλλά και τη φωτογραφία. Και οι δυο γονείς στήριξαν την επιλογή της Miller να ασχοληθεί με τις τέχνες κάνοντας σπουδές σε Παρίσι και ΗΠΑ. Σημαντικό ρόλο, μεταξύ άλλων, έπαιξε στο έργο και στη ζωή της ο βιασμός που υπέστη στην ηλικία των μόλις επτά χρονών. Μάλιστα, πολλοί μελετητές ‘διαβάζουν’ το έργο της υπό αυτό το πρίσμα.

Modeling

Το 1926 είναι η χρονιά που η Miller ξεκινά να συνεργάζεται με το περιοδικό Vogue ως μοντέλο. Ήταν το ιδανικό πρόσωπο για να αποδώσει τη νεότητα, τη φρεσκάδα και την ομορφιά και είχε συνεργασίες με μεγάλους φωτογράφους, οι οποίοι την λάτρευαν. Παράλληλα ασχολείται όμως και η ίδια με την φωτογραφία. Πολύ γρήγορα θα αντιληφθεί ότι το modeling δεν είναι κάτι που την ικανοποιεί  και με την προτροπή του φωτογράφου E. Steichen θα έρθει σε επαφή με τον Man Ray – Αμερικανός φωτογράφος με μεγάλη επιρροή στο κίνημα του νταντά και του σουρεαλισμού.

Φωτογραφία & σουρεαλισμός

Ύστερα από δυο χρόνια, το 1929, η Miller θα φύγει για το Παρίσι προκειμένου να μαθητεύσει δίπλα στον Ray. Η αλληλεπίδραση των δυο τους είναι τεράστια και διακριτή στα έργα αμφότερων. Τα χρόνια που πέρασε στο Παρίσι ήταν ιδιαίτερα δημιουργικά και παραγωγικά τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο. Υπήρξε μούσα, βοηθός, μοντέλο και σύντροφος του Ray, συμμετείχε σε ταινίες – ιδιαίτερα γνωστή η The Blood of a Poet του Jean Cocteau- καθώς επίσης  αργότερα θα ποζάρει και για τον Picasso. Η Miller έρχεται σε επαφή με το κίνημα του σουρεαλισμού από το οποίο θα επηρεαστεί βαθιά.

Εδώ αξίζει να σημειώσουμε πως πολλές από τις φωτογραφίες που τράβηξε η Miller αυτήν την περίοδο, συχνά αποδίδονται στον Ray. Τα υπάρχοντα πρότυπα δεν άφησαν ανεπηρέαστη την επαγγελματική της ζωή, αν και η ίδια δεν υιοθετούσε σε καμία περίπτωση κανένα από αυτά.

Οι ανατροπές

Στα χρόνια που ακολούθησαν, η Miller μοίρασε τη ζωή της μεταξύ Νέας Υόρκης, Αιγύπτου, Παρισιού και Λονδίνου. Το 1932 μετακομίζει στην Νέα Υόρκη, όπου μαζί με τον αδερφό της ανοίγει φωτογραφικό στούντιο κάνοντας πορτρέτα, διαφήμιση και συνεχίζοντας τη συνεργασία με την Vogue ευρισκόμενη και από τις δυο πλευρές του φακού.

Από το 1934 μέχρι το 1937 θα ζήσει στο Κάιρο με τον σύζυγό της Aziz Eloui Bey. Στην Αίγυπτο θα βγάλει μερικές από τις πιο ωραίες φωτογραφίες της. Ωστόσο, δεν ήταν αρκετό το σκηνικό αυτής της πόλης για να την κρατήσει. Έτσι, το 1937 μετά από ένα ταξίδι στο Παρίσι θα επανενωθεί με όλη την παρέα του σουρεαλισμού – Penrose, Paul, Eluard, Ernst, Carrington, Ray και άλλους- και τον επόμενο σύζυγό της, Ronald Penrose.

Το τριαντάφυλλο της φρίκης

Ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος υπήρξε ένα επίσης καθοριστικό γεγονός για την Miller. Θα την βρει στο Λονδίνο όπου, συνεργαζόμενη με την Vogue ως πολεμική ανταποκρίτρια και φωτορεπόρτερ θα απαθανατίσει με τον δικό της τρόπο την φρίκη του πολέμου. Θα φωτογραφίσει ακόμη και το διαμέρισμα του Χίτλερ – η ίδια φωτογραφήθηκε και στην μπανιέρα του!- καθώς επίσης και την επιχείρηση Blitz – πρόκειται για τον βομβαρδισμό της Αγγλίας από την πολεμική αεροπορία των Ναζί. Παράλληλα, θα βάλει μοντέλα να ποζάρουν σε χαλάσματα φορώντας ρούχα υψηλής ραπτικής, μια τάση που παραμένει μέχρι και σήμερα στη φωτογραφία της μόδας. Η ίδια το κάνει αυτό γιατί το βασικό μέσο έκφρασής της ήταν οι αντιθέσεις, το παράλογο και ο σουρεαλισμός – χαρακτηριστικά που διατρέχουν όλο το έργο της.

Η Miller έζησε τον πόλεμο από πολύ κοντά, κάτι που επηρέασε τον ψυχισμό  της για όλη την υπόλοιπη ζωή της.

Το σπίτι

Το 1949 μαζί με τον τότε σύζυγό της, Penrose, και τον γιο τους, θα αγοράσουν ένα σπίτι στο Δυτικό Σάσεξ – Farley Farm House – όπου και θα περάσει την υπόλοιπη ζωή της μέχρι και το 1977 που θα πεθάνει από καρκίνο. Το σπίτι τους θα αποτελέσει πόλο έλξης για πολλούς καλλιτέχνες. Η Miller σταματά να ασχολείται με τη φωτογραφία και αρκείται στο να φωτογραφίζει την οικογένεια και τους φίλους της. Ακόμα και η ενασχόληση με το παλιότερο έργο της φαίνεται να της προκαλεί δυστυχία και το αποφεύγει. Η κύρια ασχολία της γίνεται πια η μαγειρική και ιδιαίτερα πιάτα από περασμένες εποχές.

Την ανάδειξη του έργου της ανέλαβε ο γιος της, Antony William Roland Penrose, μετά τον θάνατό της. Υπάρχει μεγάλος αριθμός έργων που μιλούν για τη ζωή και το έργο της Miller, όπως: The Lives of Miller (βιογραφία), Lee Miller: Through the Mirror (ντοκιμαντέρ) αλλά και το Six Pictures of Miller (μιούζικαλ).

Εναλλακτικά βρείτε μας σε Facebook και Instagram για περισσότερη έμπνευση!