Bringing up Baby (1938)

 

Μια ξεκαρδιστική,απόλυτα χιουμοριστική και ρομαντική screwball comedy για τους λάτρεις της χρυσής εποχής του Χόλιγουντ και όχι μόνο.

 

Το Bringing up Baby η αλλιώς ελληνιστί η Γυναίκα με την λεοπάρδαλη είναι μία ρομαντική κομεντί του 1938 με σκηνοθέτη τον Howard Hawks και τους Cary Grant και Katherine Hepburn.

Ένας παλαιοντολόγος αφοσιωμένος στην δουλειά του, μετά από 4 χρόνια προσπάθειας καταφέρνει να βρει το τελευταίο κομμάτι ενός βροντόσαυρου που συναρμολογεί. Μετά από την επιτυχία του είναι έτοιμος να παντρευτεί για να κατακτήσει μια ήρεμη ζωή. Όλα όμως ανατρέπονται όταν καταλάθος συναντά μία πλούσια κληρονόμο η οποία τον ερωτεύεται με αποτέλεσμα να τον κρατήσει κοντά του με κάθε τρόπο, μπλέκοντας τον ταυτόχρονα  σε τραγελαφικές καταστάσεις  παρέα με την συντροφιά μίας λεοπάρδαλης.

Η ταινία διακρίνεται για τον γρήγορο ρυθμό της, τα ατελείωτα και ξεκαρδιστικά γκαγκ, το ρομαντικό στοιχείο, την εξαιρετική σκηνοθεσία του Howard Hawks και φυσικά την αξιόλογη ερμηνεία των ηθοποιών.

Είναι μία κλασική screwball comedy και δεν παραπέμπει απλώς σε μια ρομαντική κομεντί με τις συμβάσεις και τις αμήχανες στιγμές που παρακολουθούμε στην σύγχρονη εποχή. Είναι ένας ιδιαίτερος συνδυασμός του γκαγκ στοιχείου όπως το γνωρίζουμε από του κωμικούς του βωβού κινηματογράφου, ενός γοργού ρυθμού που αιχμαλωτίζει τον ενδιαφέρον, των γρήγορων και πνευματώδων διαλόγων που πέφτουν σαν αστραπή και ιντριγκάρουν τον θεατή, και φυσικά το χολιγουντιανό ρομαντικό στοιχείο που πάντα λαμβάνει μέρος.

Η γρήγορη κίνηση του ρυθμού δεν εμφανίζεται σε μόνο λίγες στιγμές, αλλά από την αρχή έως το τέλος της ταινίας. Παντού υπάρχει ατέλειωτη κίνηση, μία συνεχής  δράση, οι ήρωες δεν σταματούν καθόλου να κινούνται και να έρχονται αντιμέτωποι μα κάθε είδους κατάσταση. Και η κάθε κατάσταση εμπεριέχει και στιγμές τρελού, σουρεαλιστικού χιούμορ που εκείνη την εποχή έφτανε μέχρι τα όρια της αντισυμβατικότητας. Το αλάνθαστο timing των γκαγκ τους είναι ο  κύριος μοχλός  για το κωμικό στοιχείο . Και όλα αυτά δεν θα μπορούσαν να υπάρχουν χωρίς την σκηνοθετική ματιά του Howard Hawks  ο οποίος κατάφερε, διαχειρίζοντας  με τον πιο σωστό αφηγηματικό τρόπο όλα τα προαναφερόμενα στοιχεία, να δημιουργήσει μία  ξεκαρδιστική και εκκεντρική ταινία .

Το ρομαντικό στοιχείο που αποτελεί μία σύμβαση από την αρχή του χολιγουντιανού συστήματος εδώ δεν παρουσιάζεται <<ξερό>>, αντίθετα αλλάζει την μορφή του με τους  έξυπνους διαλόγους και το εξεζητημένο κωμικό στοιχείο, χαρίζοντας του όλη την φινέτσα που του αξίζει. Πολύ περισσότερο ο ρομαντισμός βασίζεται στον ανταγωνισμό θηλυκού-αρσενικού. Στην αντιπαλότητα της σχέσης τους, των απόψεων και των ιδιοσυγκρασιών τους. Ανάμεσα στη τάδε αντιπαλότητα τους παρατηρούμε και μια αντιστροφή στους ρόλους των δύο φύλων. Οι γυναίκες είναι δυναμικές, γεμάτες αυτοπεποίθηση ενώ οι άντρες συγκρατημένοι και συνεσταλμένοι. Ο Cary Grant στην ταινία αντιτίθεται συνέχεια στην  Katherine Hepburn που έχει διαταράξει την ήρεμη ζωή του. Ωστόσο, συνεχίζει να την ανέχεται και να μένει μαζί της, γιατί του έδειξε τον νέο δρόμο της ανεμελιάς. Η Hepburn ως δυναμική και  αυτοκυρίαρχη γυναίκα τον εμπλέκει σε κάθε είδους  κατάσταση και παρά τις συγκρούσεις τους, τον κρατάει κοντά  της συνέχεια.  Άλλωστε, οι σχέσεις τους  κλιμακώνονται από την αρχική δυσπιστία και καχυποψία στην εμπιστοσύνη, όπως και γενικότερα οι ανθρώπινες σχέσεις στις ταινίες του Hawks.

Όπως το ρομαντικό στοιχείο δεν στέκεται μόνο του στο έργο, έτσι παρουσιάζεται και το χιούμορ. Δεν είναι απλό χιούμορ που μας κάνει απλώς να γελάμε. Απεναντίας, είναι αυτή η εκκεντρική κωμωδία η έξω από τα όρια των καθημερινών στερεοτυπικών συμπεριφορών και συμβάσεων. Ένα χιούμορ που δεν υφίσταται  μόνο για να ψυχαγωγήσει αλλά και για να σατιρίσει το κοινωνικό περιβάλλον με έμμεσο τρόπο. Στην προκειμένη περίπτωση, η σάτιρα λαμβάνει μέρος στην  ζωή των πρωταγωνιστών όπου παρ’ όλη την οικονομική ύφεση που διατρέχει η αμερικάνικη κοινωνία αυτοί έχουν την ικανότητα να ικανοποιούν τις επιθυμίες και τα καπρίτσια τους, όπως η Katherine Hepburn που ενσαρκώνει κατά κάποιο τρόπο την καλοπέραση. Σε άλλο επίπεδο, η εμμονή του Cary Grant με κομμάτι του σκελετού του βροντόσαυρου  σατιρίζει τις επιστημονικές μεθόδους και την ίδια την επιμονή της επιστήμης να πετύχει. Στη ταινία επίσης, αναφέρεται για πρώτη φορά η λέξη <<gay>> με την έννοια της ομοφυλοφιλίας και όχι με αυτή της χαράς.

Οι δύο πρωταγωνιστές όπως αντιλαμβανόμαστε, είναι αυτοί που κινούν τα νήματα στην ταινία. Με την εξαιρετική ερμηνεία και όλα τα υπόλοιπα στοιχεία που προαναφέραμε, κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα κλασσικό αριστούργημα, που αρχικά δεν έλαβε εμπορική επιτυχία αλλά ανέδειξε την αξία της με το πέρασμα του χρόνου.

Η χημεία των ηθοποιών είναι τόσο δυνατή που έχουμε ταυτίσει το δίδυμο Grant-Hepburn ως τους βασικούς δημιουργούς στης ταινίας. Η αυθόρμητη αλληλεπίδρασή τους οφείλεται και στο γεγονός ότι έχουν πρωταγωνιστήσει αρκετές φορές μαζί.

Ο Grant φημίζεται ως leading man στις πολλές κωμωδίες screwball που πιστοποίησαν την επιτυχή του καριέρα.Ένας εξίσου ταλαντούχος αλλά και γοητευτικός άντρας που με τα ξέφρενα γκαγκ του δίνει έναν ιδιαίτερο τόνο στη ταινία. Η Hepburn, γνωστή κυρίως για τους δραματικούς της ρόλους και για την δυναμική προσωπικότητα της, που δεν ταίριαζε στα τότε πρότυπα του Χόλιγουντ ( την χαρακτήριζαν ως δηλητήριο των box office), κατάφερε με ακριβώς αυτά τα χαρακτηριστικά του αυθορμητισμού και της αυτοκυριαρχία της να δώσει την μοναδική της  χροιά στην ταινία, αναδεικνύοντας την ως ηθοποιό που μπορεί να εκπροσωπήσει διάφορα είδη ταινιών.

Η ερμηνεία των ηθοποιών, η σκηνοθετική τελειότητα, το ξέφρενο και εκκεντρικό γκαγκ στοιχείο είναι λίγα μόνο από τα στοιχεία που εξηγούν την μοναδικότητα της ταινίας. Ίσως, χαρακτηρισμοί  τύπου <<αριστούργημα>> μάλλον φαντάζουν εξωπραγματικοί για μια ρομαντική κομεντί. Αλλά ίσως η παρακολούθησης της να διαψεύσει όλους τους δισταγμούς μας και να μας προσφέρει  υπέροχες στιγμές φινετσάτου χιούμορ.

 

Η πηγή της εικόνας προέρχεται από: http://lobbycards.tumblr.com/post/34632208621/bringing-up-baby-us-lobby-card-1938.

 

 

Latest Articles

Διάβασε επίσης...