Ήταν αρχές του 2000, όταν μια διαφημιστική εταιρεία στη Μεγάλη Βρετανία σχεδίασε μια καμπάνια για το ταξιδιωτικό γραφείο Sky Travel, με στόχο να ορίσουν μια ημερομηνία για την πιο μελαγχολική ημέρα του χρόνου. Μάλιστα για να προωθήσουν καλύτερα την διαφήμιση, κατέληξαν στο μότο “κλείστε σήμερα τις διακοπές σας και διώξτε τη στενοχώρια”.
Με αφορμή αυτή την διαφήμιση, ο ψυχολόγος Κλιφ Αρνάλ, ανέλαβε να προσπαθήσει να δώσει επιστημονική εξήγηση στη θεωρία αυτή. Το 2005 ανακοίνωσε ένα μαθηματικό τύπο για να βρει ποια είναι η πιο καταθλιπτική μέρα του χρόνου και κατέληξε στην τρίτη Δευτέρα του Ιανουαρίου, συνδυάζοντας τον άσχημο καιρό του Γενάρη, τα χρέη του Δεκεμβρίου και τα Χριστούγεννα που πέρασαν και χρειάζεται να περιμένουμε έναν ολόκληρο χρόνο μέχρι να ξαναέρθουν.
Ο μαθηματικός τύπος του Αρνάλ περιλαμβάνει έξι παράγοντες, όπως ο καιρός (W), τα έσοδα (D), τα χρέη (d), ο χρόνος από τα Χριστούγεννα (T), o χρόνος από την αποτυχία υλοποίησης των αποφάσεων για το νέο έτος (Q), τα χαμηλά επίπεδα κινήτρων (Μ) και η ανάγκη για δράση (Na).
Ωστόσο, βρέθηκαν κι άλλοι επιστήμονες που εξήγησαν γιατί πέφτουμε σε κατάθλιψη λίγο μετά τα Χριστούγεννα. Η βρετανίδα οικονομολόγος Jane Clack, επισημαίνει ότι πολλοί είναι αυτοί που κατά την διάρκεια των γιορτών ψωνίζουν με πιστωτικές κάρτες, συχνά λίγο παραπάνω από όσο αντέχει η τσέπη τους και τώρα βρίσκονται σε δυσχερέστατη θέση.
Επίσης, η διατροφολόγος Alison Clark επισημαίνει ότι η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας ζάχαρης και καφεΐνης, μπορεί να προκαλέσουν νευρικότητα και πονοκέφαλο και καλό θα ήταν να αποφεύγονται γενικότερα τον Ιανουάριο, μια και είναι ο μήνας που ερχόμαστε αντιμέτωποι με τις υποχρεώσεις μας και την σκληρή πραγματικότητα, ύστερα από την ανεμελιά των Χριστουγέννων.
Παρόλα αυτά όμως, η πλειονότητα των επιστημόνων επισημαίνει ότι ο τύπος αυτός δεν μπορεί να σταθεί επιστημονικά και δεν γίνεται αποδεκτός από τους επιστήμονες, που τον κατατάσσουν στις “ψευδοεπιστήμες” και τον απορρίπτουν ως άτοπο.
Kαταθλιπτικός ο Γενάρης αλλά μην ξεχνάμε… η άνοιξη δεν είναι μακριά!