Exclusive Content:

Coco Chanel: Η ζωή της ιέρειας της μόδας

    

 Μέχρι την εμφάνιση και την ανάληψη των ηνίων της μόδας από την ιέρεια της, το γυναικείο σώμα ήταν “κορνιζαρισμένο”, φετιχοποιημένο, “εγκλωβισμένο” μέσα σε κορσέδες, ένα “έκθεμα” για το ανδρικό βλέμμα, χαρακτηριστικά που απαιτούσε η Belle epoque. Ωστόσο, η σωτηρία της μόδας ήταν κοντά. Και είχε ονοματεπώνυμο, λεγόταν COCO CHANEL.

 

Η Gabrielle Bonheur “Coco” Chanel, γνωστή ως Coco Channel ήταν Γαλλίδα σχεδιάστρια μόδας. Γεννήθηκε στις 19 Αυγούστου του 1883 και πέθανε στις 10 Γενάρη του 1971. Η ζωή της έμοιαζε με παραμύθι, παρόλο που το αγαπημένο της χρώμα ήταν το μαύρο και τα μελανά σημεία πολλά.

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

Γεννήθηκε στο Saumur της Γαλλίας και μεγάλωσε σε ορφανοτροφείο. Το απλοϊκό και άκαμπτο φόρεμα των καλογραιών και το περιβάλλον που έζησε επηρέασαν τα σχέδια της. Μεγαλώνοντας ακολούθησε έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο ζωής, μακριά από τη φτώχεια και τη μιζέρια του ορφανοτροφείου. Πρώτα ασχολήθηκε με την υποκριτική, ενώ έπειτα με την κατασκευή και την πώληση γυναικείων καπέλων. Το ψευδώνυμο “Coco” το απέκτησε  ύστερα από μια παράστασή της το 1905, όπου μπροστά σε ένα μεγάλο κοινό αγράμματων θαυμαστών της στο La Rotande, μια μουσική σκηνή σε μια μικρή επαρχιακή πόλη, τραγούδησε “Qui qu’a vu Coco, dans le Trocadero”. To 1909 άνοιξε το πρώτο της κατάστημα με γυναικεία καπέλα στο Παρίσι. Συγκεκριμένα, αναδιαμόρφωσε την μόδα των καπέλων της εποχής. Η μόδα τότε ήθελε τα καπέλα πλατύγυρα και υπερβολικά, φορτωμένα με στολίδια,με τη Σανέλ να επαναστατεί, σχεδιάζοντας (και φορώντας) καπέλα μικρά, απλής φόρμας και με στενό γείσο.

Ωστόσο, δεν σταμάτησε στα καπέλα. Η ευρηματικότητα και η φαντασία της, τα κύρια όπλα της δεν έπαψαν ποτέ να τη βοηθούν. Το 1923 δημιούργησε το άρωμα «Σανέλ Νο. 5» και το 1926 μικρό “κλασικό πλέον” μαύρο φόρεμα. Το διάσημο άρωμά της, το Chanel No.5, ήταν το πρώτο που βγήκε στην αγορά από σχεδιαστή ρούχων στην ιστορία της αρωματοποιίας και οι ευθείες γραμμές του μπουκαλιού, το έκαναν να ξεχωρίζει από τα άλλα επιδεικτικά μπουκάλια αρωμάτων της εποχής εκείνης. Το Νο 5 λέγεται ότι ήταν ο τυχερός αριθμός της, εντούτοις η ονομασία του αρώματος επιλέχτηκε πραγματικά, επειδή ήταν το πέμπτο δείγμα. Με το μείγμα του ylang-ylang και γιασεμιού (που καλλιεργούνται σε ειδικά λιβάδια, στη Γαλλία, που είναι στην κατοχή της εταιρείας), το διακριτικό art deco μπουκάλι και τη μινιμαλιστική συσκευασία του, το No 5 παραμένει ένα ανεξίτηλο σύμβολο του οίκου Σανέλ και του δυτικού πολιτισμού αυτού του αιώνα. Αναφορικά με το μικρό μαύρο φόρεμα, ήταν μια πολύ σημαντική καινοτομία. Συγκριτικά με τα φορέματα της εποχής ήταν κοντύτερο,η μέση δεν ήταν πλέον ασφυκτικά στενή και η απλή μεταβλητότητά του, τού επέτρεπε να φορεθεί και την ημέρα και το βράδυ, ανάλογα με το είδος των αξεσουάρ που του προσέθετες. Ήταν το πρώτο ρούχο που διέθετε αυτό το προσόν. Το 1926, η αμερικανική Vogue παρομοίασε «το μικρό μαύρο φόρεμα» της Σανέλ με τον Ford, υπαινισσόμενη τη σχεδόν καθολική δημοτικότητά του και την καθιέρωση του στη μόδα ως βασικό στοιχείο της. Το χαρακτηριστικό “το ρούχο και για πρωί και για βράδυ” την ακολούθησε καθ όλη τη διάρκεια της πορείας της. Επιπλέον, το 1925 εισήγαγε τις πλεκτές ζακέτες. Το νέο στυλ, με τις «boxy» -τετράγωνες- γραμμές και τις κοντές φούστες, που επέτρεπε στις γυναίκες να αφήσουν τους κορσέδες πίσω τους, τις ελευθέρωνε στις κινήσεις τους και έκανε ευκολότερη τη ζωή τους.

Η Channel επίσης λάνσαρε πρώτη το ethnic ντύσιμο με στοιχεία από Ασία, το casual, όπως γυναικεία πουλόβερ (διακοσμημένα συνήθως με χάντρες) και τις διάσημες δίχρωμες μπαλαρίνες της (μπεζ με μαύρη μύτη) και το total (δηλαδή τη μονοχρωμία). Ήταν η πρώτη σχεδιάστρια στην ιστορία της μόδας που σχεδίασε συσκευασίες προϊόντων μακιγιάζ. Κάτι ακόμα που προώθησε “άθελα” της ήταν τα κοντοκουρεμένα μαλλιά. Η ίδια μάλιστα απλά έκαψε τα μαλλιά της και γιαυτό αναγκάστηκε να τα κόψει, προκαλώντας όμως φρενίτιδα στις θαυμάστριες της, αφού κάθε της βήμα δεν περνούσε ποτέ απαρατήρητο. Κάτι που κατάφερε ξανά άθελα της ήταν μια σπουδαία “ανατροπή” που αφορούσε την αγάπη των λευκών για το μαύρισμα. Η κατοχή του λευκού δέρματος δήλωνε ότι κάποιος ήταν αρκετά πλούσιος ώστε να μισθώνει άλλους για να κάνουν χειρωνακτική εργασία. Μετά την εμμονή δύο αιώνων, λοιπόν, το γεγονός αυτό έπρεπε να αλλάξει και άλλαξε όταν η Chanel απόκτησε τυχαία ένα σκοτεινό μαύρισμα, κατά τη διάρκεια των διακοπών της στη γαλλική Ριβιέρα στη δεκαετία του 1920, Μέχρι τη δεκαετία του 1960, η προηγούμενη κοινωνική σημασία ενός μαυρίσματος είχε αντιστραφεί και το μαυρισμένο δέρμα μεταξύ των λευκών δήλωνε συχνά την υψηλή κοινωνική θέση, τον πλούτο και την υγεία, ενδεχομένως για τον αντίθετο λόγο. Τώρα που οι περισσότερες εργασίες γίνονται μέσα σε κλειστούς χώρους, το μαύρισμα για τους λευκούς υποδηλώνει πλούτο, εφόσον απαιτείται ελεύθερος χρόνος για να το αποκτήσουν.

Το 1939, μετά από την πτώση του Παρισιού από τους Γερμανούς, η Chanel έκλεισε τις μπουτίκ της και πέρασε τα επόμενα δεκαπέντε έτη της ζωής της στην Ελβετία, όπου εξορίστηκε λόγω της σχέσης της με έναν ναζιστή. Το 1954, επέστρεψε από την εξορία, και σκαρφάλωσε και πάλι στην κορυφή της υψηλής ραπτικής. Η Chanel αποφάσισε να βελτιώσει τα σχέδιά της από τη δεκαετία του 1930. Ο casual ρουχισμός της, συμπεριλαμβανομένου του κοστουμιού Chanel, για άλλη μια φορά τραβάει την προσοχή των γυναικών. Τις έκανε να βάλουν στην γκαρνταρόμπα τους τα μεσάτα σακάκια και τα παντελόνια καμπάνα. Μέχρι το θάνατο της συνέχισε να σχεδιάζει αποτελώντας μια από τις πιο πλούσιες γυναίκες της εποχής, ειδικά αν σκεφτεί κανείς πως πριν από το θάνατό της, ένα κοστούμι της ή μια βραδινή τουαλέτα της στοίχιζε τουλάχιστον 12.000 δολάρια. Τελικά πέθανε μόνη στη Λωζάνη της Ελβετίας το 1971.

ΕΡΩΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΖΩΗ

Η Chanel δεν παντρεύτηκε ποτέ, ούτε απέκτησε παιδιά. Σύμφωνα με κάποιες φήμες, δεν μπορούσε να κάνει παιδιά, κάτι που οφειλόταν σε άμβλωση που είχε κάνει όταν ήταν νέα. Όσο για τις σχέσεις της, φαίνεται, στο πέρασμα του χρόνου, ότι η Chanel είχε βασικά αδυναμία στους άντρες που ανήκαν σε κάποια ανώτερη κοινωνικά τάξη: ένας Ρώσος Δούκας, ένας Άγγλος Δούκας, ο αριστοκράτης-«προστάτης» της Etienne Balsan, ο Arthur Edward ‘Boy’ Capel (μέλος της αγγλικής υψηλής κοινωνίας και στενός φίλος-ανταγωνιστής του Balsan για τη λιγνή σιλουέτα της Coco), ο διάσημος συνθέτης Igor Stravinsky, αλλά και μετέπειτα ένας ανώτερος αξιωματικός της ναζιστικής Γερμανίας, με αυτόν να αποτελεί το λόγο που τελικά εξορίστηκε.

Η ΕΤΑΙΡΙΑ ΣΗΜΕΡΑ

Η Chanel S.A. εξακολουθεί να είναι μια εταιρεία με ρούχα υψηλής ραπτικής, με υπερπολυτελή προϊόντα και με αξεσουάρ. Το πιο διάσημο προιόν της εταιρίας εξακολουθεί να είναι το μικρό μαύρο φόρεμα, το άρωμα Νο.5 και τα μεσάτα σακάκια, παρά τα χρόνια που έχουν περάσει από το λανσάρισμα αλλά και το θάνατο της εμπνεύστριας τους.

Κάτι τελευταίο για περίληψη:

Latest

ΡΙΧΑΡΔΟΣ ΙΙΙ: Της Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη στο Θέατρο Σύγχρονο

ΡΙΧΑΡΔΟΣ ΙΙΙ* Ελεύθερη διασκευή του Ανδρέα Φλουράκη στο ομώνυμο έργο...

«Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα» της Άλκης Ζέη στο «Μεταξουργείο» για 15 μόνο παραστάσεις

Το θέατρο «Μεταξουργείο», τιμώντας τα 100 χρόνια από την...

Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Michael Barenboim | βιολί, βιόλα, μουσική διεύθυνση

Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Michael Barenboim | βιολί, βιόλα, μουσική...

Τιμόθεος Γαβριηλίδης – Πέτριν | βιολοντσέλο Βασίλης Βαρβαρέσος | πιάνο: Τετάρτη 22 Μαΐου

Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν | βιολοντσέλο Βασίλης Βαρβαρέσος | πιάνο Τετάρτη 22...

Newsletter

spot_img

Don't miss

ΡΙΧΑΡΔΟΣ ΙΙΙ: Της Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη στο Θέατρο Σύγχρονο

ΡΙΧΑΡΔΟΣ ΙΙΙ* Ελεύθερη διασκευή του Ανδρέα Φλουράκη στο ομώνυμο έργο...

«Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα» της Άλκης Ζέη στο «Μεταξουργείο» για 15 μόνο παραστάσεις

Το θέατρο «Μεταξουργείο», τιμώντας τα 100 χρόνια από την...

Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Michael Barenboim | βιολί, βιόλα, μουσική διεύθυνση

Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Michael Barenboim | βιολί, βιόλα, μουσική...

Τιμόθεος Γαβριηλίδης – Πέτριν | βιολοντσέλο Βασίλης Βαρβαρέσος | πιάνο: Τετάρτη 22 Μαΐου

Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν | βιολοντσέλο Βασίλης Βαρβαρέσος | πιάνο Τετάρτη 22...

Βασιλική Καρακώστα – «Τρυγόνα»

Η Βασιλική Καρακώστα ερμηνεύει το παραδοσιακό τραγούδι «Τρυγόνα» που ακούστηκε στην...

ΡΙΧΑΡΔΟΣ ΙΙΙ: Της Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη στο Θέατρο Σύγχρονο

ΡΙΧΑΡΔΟΣ ΙΙΙ* Ελεύθερη διασκευή του Ανδρέα Φλουράκη στο ομώνυμο έργο του William Shakespeare Σύγχρονο Θέατρο Για 15 παραστάσεις Η ομάδα Anima και η σκηνοθέτις Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη ανεβάζουν με...

«Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα» της Άλκης Ζέη στο «Μεταξουργείο» για 15 μόνο παραστάσεις

Το θέατρο «Μεταξουργείο», τιμώντας τα 100 χρόνια από την γέννηση της Άλκης Ζέη, παρουσιάζει την παράσταση «Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα», βασισμένη στο ομώνυμο εμβληματικό...

Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Michael Barenboim | βιολί, βιόλα, μουσική διεύθυνση

Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Michael Barenboim | βιολί, βιόλα, μουσική διεύθυνση Τρίτη 28 Μαΐου | 8:30 μ.μ. | Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος Συμπαραγωγή | ΕΛΣΟΝ ‒ Μέγαρο Μουσικής...