Exclusive Content:

Μαθαίνοντας να ασκούμε κριτική

Κρίνω σημαίνει σχηματίζω γνώμη, αποφασίζω, κατακρίνω, ασκώ κριτική. Σημαίνει εκδήλωση της οπτικής που έχουμε απέναντι σε κάτι ή κάποιον. Η κρίση των άλλων ανθρώπων είναι από τα πρώτα πράγματα που δεχόμαστε και είναι μέρος μια αλληλεπίδρασης που μας δομεί, διαμορφώνει, δηλαδή, την συμπεριφορά και τον χαρακτήρα μας. Η κριτική μπορεί άλλοτε να μας βοηθήσει να βελτιωθούμε, και άλλοτε να μειώσει την αυτοπεποίθησή μας. Η άσκηση κριτικής και η αποδοχή της σε κάθε περίπτωση είναι μια κοινωνική συμπεριφορά, χωρίς την οποία μάλλον δεν θα μπορούσαμε να συμβιώσουμε και να εξελιχθούμε (όσο και αν κάνει την συμβίωση πιο δύσκολη…). Τι παραπάνω μπορούν, όμως, να μας πουν μεγάλες προσωπικότητες και η εμπειρία μας για την έννοια της κριτικής;

Για να αποφύγεις την κριτική, μην κάνεις τίποτε, μην λες τίποτε, μην είσαι τίποτε1. Είναι δύσκολο να ερχόμαστε αντιμέτωποι με την εικόνα που διαμορφώνουν οι άλλοι άνθρωποι για εμάς. Να την αποδεχόμαστε και να προσπαθούμε να βελτιωθούμε έχοντας ως αφετηρία την κριτική είναι, ίσως, ακόμα πιο δύσκολο. Για τον λόγο αυτό, πάρα πολλοί από εμάς, άλλοτε αρνούμαστε να δούμε την αλήθεια και γυρίζουμε την πλάτη στην κρίση των άλλων ανθρώπων, και άλλοτε κλινόμαστε μέσα στο ‘’καβούκι’’ μας και σταματάμε να εκδηλώνουμε τον πραγματικό μας εαυτό, προσπαθώντας να προστατευθούμε. Αργά ή γρήγορα, όμως, πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε ότι, όχι μόνο η κριτική ήταν, είναι και θα είναι παρούσα σε κάθε μας κίνηση, αλλά μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε υπέρ μας για να γίνουμε πιο δυνατοί.

Μην αποφεύγεις ούτε τους φίλους να κατακρίνεις, ούτε τους εχθρούς να επαινείς2. Γιατί ασκώντας κριτική με ειλικρίνεια και σεβασμό στους αγαπημένους μας ανθρώπους τους βοηθάμε να γίνουν καλύτεροι από ό,τι ήταν, ενώ επαινώντας τους εχθρούς μας μπορούμε να μένουμε αληθινοί απέναντι στις αρχές μας.

Η κριτική είναι πιο εύκολη από την πρακτική3. Πολύ συχνά τυχαίνει να κρίνουμε αυστηρά τους ανθρώπους για τα έργα τους, χωρίς να αναλογιστούμε, πόσο πολύ προσπάθησαν και τι δυσκολίες συνάντησαν για να καταφέρουν αυτό που ήθελαν. Δυσκολευόμαστε να δείξουμε εμπάθεια και κρίνουμε τους άλλους ανθρώπους σαν να μην είναι πλασμένοι, όπως και εμείς, με αδυναμίες και ατέλειες, συνήθως γιατί δεν γνωρίζουμε πόσο δύσκολο είναι κάτι να πραγματοποιηθεί.

Αδιαφορώ για αυτά που γράφουν για εμένα, αρκεί να μην είναι αλήθεια4. Όταν δεχόμαστε κριτική τίθεται το εξής ζήτημα: είναι συκοφαντία ό,τι λέγεται για εμάς; Εάν όχι, θα δώσουμε αξία στην γνώμη των άλλων ή θα δείξουμε αδιαφορία; Η συκοφαντία δεν αποτελεί είδος εποικοδομητικής κριτικής, παρά μόνο ένδειξη κακοήθειας. Όσον αφορά, όμως, την αδιαφορία, η τακτική αυτή αποτελεί, ίσως, τον ευκολότερο δρόμο που επιλέγουν πολλοί να ακολουθήσουν. Υπολογίζοντας τις κριτικές που αναφέρονται σε πραγματικές πλευρές της προσωπικότητάς μας, έχουμε την ευκαιρία να αναθεωρήσουμε και να βελτιωθούμε.

Και τέλος: Όταν έρχεται η σειρά μας να ασκήσουμε κριτική, έχει σημασία να αντιλαμβανόμαστε την βαρύτητα των λόγων και την δύναμη των απόψεών μας. Να κατανοήσουμε, πως στην πραγματικότητα ο κάθε άνθρωπος έχει ένα ευαίσθητο κομμάτι και ότι μπορεί να επηρεαστεί (ή και να πληγωθεί) από τα λόγια μας. Αξίζει, λοιπόν, όχι μόνο να λέμε αυτό που σκεφτόμαστε, αλλά να σκεφτόμαστε αυτό που λέμε και τον σκοπό για τον οποίον θέλουμε να το πούμε.

  1. Elbert Hubbard
  2. Αναξαγόρας
  3. Γεωργία Σάνδη
  4. Κάθριν Χέπμπορν

Latest

Πάσχα & Ποίηση: Μια περιδιάβαση στις ποιητικές προσεγγίσεις του Πάσχα

Η αρθρογράφος διατηρεί και το προσωπικό της blog: https://medium.com/@nyktairodyteira

ΡΙΧΑΡΔΟΣ ΙΙΙ: Της Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη στο Θέατρο Σύγχρονο

ΡΙΧΑΡΔΟΣ ΙΙΙ* Ελεύθερη διασκευή του Ανδρέα Φλουράκη στο ομώνυμο έργο...

«Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα» της Άλκης Ζέη στο «Μεταξουργείο» για 15 μόνο παραστάσεις

Το θέατρο «Μεταξουργείο», τιμώντας τα 100 χρόνια από την...

Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Michael Barenboim | βιολί, βιόλα, μουσική διεύθυνση

Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Michael Barenboim | βιολί, βιόλα, μουσική...

Newsletter

spot_img

Don't miss

Πάσχα & Ποίηση: Μια περιδιάβαση στις ποιητικές προσεγγίσεις του Πάσχα

Η αρθρογράφος διατηρεί και το προσωπικό της blog: https://medium.com/@nyktairodyteira

ΡΙΧΑΡΔΟΣ ΙΙΙ: Της Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη στο Θέατρο Σύγχρονο

ΡΙΧΑΡΔΟΣ ΙΙΙ* Ελεύθερη διασκευή του Ανδρέα Φλουράκη στο ομώνυμο έργο...

«Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα» της Άλκης Ζέη στο «Μεταξουργείο» για 15 μόνο παραστάσεις

Το θέατρο «Μεταξουργείο», τιμώντας τα 100 χρόνια από την...

Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Michael Barenboim | βιολί, βιόλα, μουσική διεύθυνση

Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Michael Barenboim | βιολί, βιόλα, μουσική...

Τιμόθεος Γαβριηλίδης – Πέτριν | βιολοντσέλο Βασίλης Βαρβαρέσος | πιάνο: Τετάρτη 22 Μαΐου

Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν | βιολοντσέλο Βασίλης Βαρβαρέσος | πιάνο Τετάρτη 22...

Πάσχα & Ποίηση: Μια περιδιάβαση στις ποιητικές προσεγγίσεις του Πάσχα

Η αρθρογράφος διατηρεί και το προσωπικό της blog: https://medium.com/@nyktairodyteira

ΡΙΧΑΡΔΟΣ ΙΙΙ: Της Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη στο Θέατρο Σύγχρονο

ΡΙΧΑΡΔΟΣ ΙΙΙ* Ελεύθερη διασκευή του Ανδρέα Φλουράκη στο ομώνυμο έργο του William Shakespeare Σύγχρονο Θέατρο Για 15 παραστάσεις Η ομάδα Anima και η σκηνοθέτις Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη ανεβάζουν με...

«Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα» της Άλκης Ζέη στο «Μεταξουργείο» για 15 μόνο παραστάσεις

Το θέατρο «Μεταξουργείο», τιμώντας τα 100 χρόνια από την γέννηση της Άλκης Ζέη, παρουσιάζει την παράσταση «Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα», βασισμένη στο ομώνυμο εμβληματικό...

1 COMMENT

Comments are closed.