Ηχογράφηση από την Κορνηλία Χαλκίδη:
Από τους πιο χαρακτηριστικούς πίνακες του πουατιγισμού, οι «Κολυμβητές του Σερά, αφήνει τον θεατή άφωνο με το μέγεθος αλλά και τεχνική του. Ο συγκεκριμένος πίνακα αποτέλεσε την αρχή του νεο- ιμπρεσιονισμού αλλάζοντας έτσι την πορεία της σύγχρονης τέχνης.
Λίγα λόγια για τον καλλιτέχνη
Ο Ζώρζ – Πιέρ Σερά γεννήθηκε 2 Δεκεμβρίου του 1859 στο Παρίσι της Γαλλίας. Ο πατέρας του ήταν ένας συνταξιοδοτημένος νομικός σύμβουλος με μεγάλη περιουσία. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, ο Σερά να έχει πολύ καλή εκπαίδευση. Η πρώτη του επαφή με την τέχνη έγινε φοιτώντας στο “École Municipale de Sculpture et Dessin”. Το 1878, εισήλθε στην καλλιτεχνική σχολή “École des Beaux- Arts”, όπου μπόρεσε να έρθει σε επαφή με διάφορα είδη τέχνης και να εμπνευστεί από διάφορα κινήματα. Δυστυχώς το 1879, άφησε τις σπουδές του για να εκπληρώσει τα στρατιωτικά του καθήκοντα.
Φεύγοντας από την στρατιωτική σχολή “Brest Military Academy” όπου έκατσε ένα χρόνο, πέρασε τα επόμενα 2 χρόνια τελειοποιώντας την μονοχρωμική τεχνική στην ζωγραφική του. Έδωσε μεγάλη βάση στα έργα του Ντελακρουά και την χρήση του χρώματος. Το 1883 εξέθεσε τον πρώτο του πίνακα, ένα πορτραίτο ενός καλού του φίλου. Από εκείνη την χρονολογία μέχρι και το τέλος της ζωής του, ο Σερά εξέθετε τα έργα του στο “Salon des Independant”, στις Βρυξέλλες αλλά και σε διάφορα σημεία της Γαλλίας.
Πουαντιγισμός
Ο πουαντιγισμός ή αλλιώς στιγματογραφία, είναι ένα καλλιτεχνικό κίνημα που ξεκίνησε στην Γαλλία τον 19ο αιώνα. Η θεωρία πίσω από την τεχνική βασίζεται στην ψευδαίσθηση του ματιού όταν επηρεάζεται από γειτονικά χρώματα. Η λέξη προέρχεται από την γαλλική λέξη “point” που σημαίνει τελεία.
Σύμφωνα με την θεωρία του πουαντιγισμού, πρέπει να διατηρείται η καθαρότητα και όχι να επεμβαίνει το μάτι σε όλα τα πράγματα της φύσης. Χρώμα και φως είναι το μέσο με το οποίο επιτυγχάνεται ο συγκεκριμένος στόχος. Τα χρώματα δεν αναμειγνύονται αλλά αποτελούν μεμονωμένες κηλίδες απευθείας πάνω στον καμβά. Το αποτέλεσμα είναι το σύνολο των χρωμάτων που σχηματίζουν τις λεπτομέρειες από απόσταση, με βάση την αντίληψη του εγκεφάλου και όχι της όρασης.
Οι Κολυμβητές
Ο πίνακας βασίζεται σε ένα τοπίο που βρίσκετε 4 μίλια έξω από το κέντρο του Παρισιού. Οι κολυμβητές βρίσκονται στις όχθες του Σηκουάνα. Ήταν ειδυλλιακό τοπίο για πολλούς καλλιτέχνες της εποχής. Πήρε στο Σερά 1 ολόκληρο χρόνο (1883-84) για να τον ολοκληρώσει και αποδείχτηκε ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς πίνακες του είδους του.
Ο στόχος του καλλιτέχνη ήταν να αναδείξει την ζέστη που επικρατούσε εκείνη την ημέρα, που είχε ως αποτέλεσμα το δροσιστικό μπάνιο στον Σηκουάνα. Με μικρές χρωματιστές τελείες, ο ζωγράφος πετυχαίνει ακριβώς αυτό. Οι λευκές ανθρώπινες φιγούρες είναι σχεδόν σαν αγάλματα, ωστόσο φαίνονται άνετες και χαλαρωμένες στο περιβάλλον που βρίσκονται. Μπορεί κανείς να παρατηρήσει, πως γύρω από τις φιγούρες με βάση το υπόβαθρο, ο Σερά έχει χρησιμοποιήσει ελαφριά το άσπρο χρώμα για να δώσει έμφαση. Αυτό έχει ως βάση την θεωρία του «πουαντιγισμού», που έχει να κάνει με την αντίληψη των χρωμάτων από τον εγκέφαλο. Γι’ αυτό και ο πίνακας, παρόλο το μέγεθός του, δημιουργήθηκε για να μπορεί κάποιος να τον απολαύσει από μακριά, βλέποντας έτσι την γενικότερη εικόνα και αφήνοντάς την να σχηματίζεται από μόνη της με βάση την αντίληψη.
Δυστυχώς, δεν εκτιμήθηκε την εποχή που δημιουργήθηκε και που ο ζωγράφος ήταν εν ζωή αλλά πήρε μεγάλη αξία μετά τον θάνατό του. Σήμερα, στεγάζεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου και αποτελεί ένα από τα κύρια αξιοθέατα του μουσείου.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν:
- https://www.nationalgallery.org.uk
Παρόμοια άρθρα:
- Φρίντα Κάλο: Η κυρία του Ρεαλισμού
- Τα Νούφαρα: όταν ο Μονέ ερωτεύτηκε τη φύση
- Un Bar aux Folies Bergère: Ο τελευταίος εμβληματικός πίνακας του Εντουάρ Μανέ
Ακολουθήστε τη σελίδα μας σε Facebook, Instagram και Spotify για περισσότερη έμπνευση
Giving Sight by Beasty Press // Giving Sight The Project
… [Trackback]
[…] Read More Information here on that Topic: beasty.gr/zorz-sera-kolyvites-στην-asnieres/ […]
Comments are closed.